Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Pražský filharmonický sbor zazářil ve Svatebních košilích
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeZ domova

Pražský filharmonický sbor zazářil ve Svatebních košilích

Ve středu 27. dubna a ve čtvrtek 28. dubna 2022 uvedl Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK rozsáhlou kantátu Antonína Dvořáka Svatební košile. Přestože se jedná o jedno z nejčastěji uváděných Dvořákových kantátových děl, jeho provedení se vždy těší zájmu široké odborné i laické veřejnosti.

Brabec Zbyněk
Published: 03/05/2022
Share
5 Min Read
SHARE
Antonín Dvořák: Svatební košile – Kateřina Kněžíková, Aleš Briscein, 27. dubna 2022 (foto Petr Dyrc)
Antonín Dvořák: Svatební košile – Kateřina Kněžíková, Aleš Briscein, 27. dubna 2022 (foto Petr Dyrc)

Antonín Dvořák se poprvé setkal s Erbenovou básnickou tvorbou v roce 1871, když pod názvem Sirotek zhudebnil Erbenovu baladu Sirotkovo lůžko. Po kantátě Svatební košile, na které pracoval mezi 26. květnem a 27. listopadem roku 1884, napsal ještě v roce 1896 čtyři symfonické básně podle balad z Erbenovy Kytice s názvy Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat a Holoubek. Anglický muzikolog Gerald Abraham tvrdí, že i Dvořákovy Legendy vznikly podle Erbenovy Kytice (verze pro čtyřruční klavír je z roku 1880, orchestrální verze pak vznikla v posledních měsících následujícího roku). Antonín Dvořák napsal celkem deset mešních, kantátových nebo oratorních děl. Svatebním košilím předcházel Hymnus Dědicové Bílé hory, Stabat Mater a Žalm 149 (k některým skladbám se později ještě vracel).

První provedení Svatebních košilí se konalo pod skladatelovou taktovkou 28. března 1885 v Plzni a hned v srpnu téhož roku byla skladba provedena na festivalu v anglickém Birminghamu. V díle vystupují tři sólové hlasy – Dívka (soprán), Umrlec (tenor) a Vypravěč (basbaryton), smíšený sbor a velký symfonický orchestr.

Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK hrál (na prvním koncertě, na který je psaná tato recenze) pod taktovkou svého šéfdirigenta Tomáše Braunera soustředěně, drobné nepřesnosti v průběhu této rozsáhlé skladby lze připsat na vrub jisté hráčské nervozity. Jako celek kantáta vyzněla krásně s řadou velmi působivých míst. O to se zasloužil dirigent koncertu, který svou taktovku držel pevně v ruce. Jeho jasná a přesná gesta bez jakékoliv vnější okázalosti a přirozená muzikalita byly všem účinkujícím oporou. Je s podivem, že o dirigenta, který rozumí zpěvákům a umí je doprovázet (má praxi v operních domech v Plzni a v Ostravě), Národní divadlo v Praze neprojevuje zájem. Orchestr pod jeho taktovkou zněl velmi měkce, což se prokázalo hned v úvodu skladby při nástupu smyčců, přičemž žesťům nechyběla potřebná údernost. V dirigentově pojetí byla od sebe jasně odlišena lyrická místa kantáty od dramatických, přičemž skladba gradovala ve svém závěru (tak je ostatně napsaná samotným skladatelem).

Antonín Dvořák: Svatební košile – Tomáš Brauner, Aleš Briscein, Svatopluk Sem, Kateřina Kněžíková, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Pražský filharmonický sbor, 27. dubna 2022 (foto Petr Dyrc)
Antonín Dvořák: Svatební košile – Tomáš Brauner, Aleš Briscein, Svatopluk Sem, Kateřina Kněžíková, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Pražský filharmonický sbor, 27. dubna 2022 (foto Petr Dyrc)

Vynikající výkon podal Pražský filharmonický sbor v nastudování sbormistra Lukáše Kozubíka, který je v tak výborné kondici jistě také díky systematické práci hlavního sbormistra Lukáše Vasilka. Neváhal bych jeho výkon označit za „hvězdu večera“. Sbor zpíval v širokém dynamickém spektru, naprosto intonačně čistě a navíc s perfektní výslovností (sboru bylo rozumět lépe než sólistům). Sbor zaujal hned v druhém hudebním čísle kantáty nástupem výborných tenoristů, kteří opravdu zpívali v předepsané pianissimo dynamice (dirigent Brauner je citlivě doprovázel tak, že tenoristé mohli tuto krajní dynamiku uplatnit), postupně se přidal dámský sbor i basisté. Takto pochvalně by se mohlo psát o jednotlivých číslech celé kantáty.

Angažovaní sólisté Kateřina Kněžíková, Aleš Briscein a Svatopluk Sem dnes patří k našim špičkovým operním pěvcům, kteří mají také zkušenosti s koncertním vystupováním. Spolu se sborem byl Vypravěčem děje Svatopluk Sem, který zaujal ve všech hudebních číslech se sborem. Kateřině Kněžíkové i Alešovi Brisceinovi se více dařilo v lyrických částech kantáty (možná měly být sólové party svěřeny dramatičtějším pěvcům). Například střední poloha sopránového partu nebyla pro Kateřinu Kněžíkovou příliš výhodná a její hlas byl překrýván orchestrem (ne vinou dirigenta). O to více potěšil její niterný zpěv v osmnáctém čísle kantáty „Maria Panno, při mně stůj“, v jehož poloze se její hlas mohl rozzářit. Byť Kateřina Kněžíková patří k těm pěvcům, kteří vždy vědí, co zpívají, výkon její i výkon všech sólistů mohl být hlubší a obsažnější.

Málokdy se v recenzích dočteme o úrovni tištěného programu. Studie o díle z pera Vojtěcha Meravého byla vyčerpávající, byť by si zasloužila lepší a přehlednější grafickou úpravu. Vzhledem k tomu, že sólistům nebylo vždy dobře rozumět, oceňuji, že v programu kromě medailonků účinkujících (bohužel chyběl medailonek sbormistra Lukáše Kozubíka) byl otištěn i text kantáty.

Antonín Dvořák: Svatební košile – Tomáš Brauner, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, 27. dubna 2022 (foto Petr Dyrc)
Antonín Dvořák: Svatební košile – Tomáš Brauner, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, 27. dubna 2022 (foto Petr Dyrc)

Antonín Dvořák: Svatební košile
27. dubna 2022, 19:30 hodin
Obecní dům

Program:
Antonín Dvořák: Svatební košile

Účinkující:
Kateřina Kněžíková – soprán
Aleš Briscein – tenor
Svatopluk Sem – basbaryton
Pražský filharmonický sbor
Lukáš Kozubík – sbormistr
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
Tomáš Brauner – dirigent

TAGGED:Aleš BrisceinKateřina KněžíkováLukáš KozubíkLukáš VasilekPražský filharmonický sborSEZSvatopluk SemSymfonický orchestr hlavního města Prahy FOKTomáš BraunerVojtěch Meravý
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Česká filharmonie logo Česká filharmonie hledá koordinátora kampaní pro velké dárce
Next Article Symfonický orchestr Českého rozhlasu (zdroj Symfonický orchestr Českého rozhlasu) Symfonický orchestr Českého rozhlasu uvede Faustovskou symfonii Franze Liszta
5 2 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up