Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Elixír: Taneční paleta od vybledlých stínů po harmonii barev
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Elixír: Taneční paleta od vybledlých stínů po harmonii barev

Balet Praha Junior, studenti a absolventi Tanečního centra Praha, konzervatoře – gymnázia ve spolupráci s Pražským komorním baletem uvedli v pražském divadle Komedie čtyři choreografie a jednu komicky rozvíjenou detektivku. Taneční večer nabídl široké hudební a interpretační rozpětí, žánrovou různorodost a také pohybové variace na reprodukované mluvené slovo. Zaplněné hlediště věnovalo všem vystupujícím vřelou pozornost a vytvářelo tak vstřícnou a podpůrnou atmosféru.

Strejčková Hana
Published: 23/04/2022
Share
7 Min Read
SHARE

Balet Praha Junior – komponovaný večer Elixír (foto archiv souboru)

Úvodní minuty večera patřily choreografii věnované ženským tématům nazvané Painted Rainbow na hudbu Jeana Sibelia a Maurice Ravela. Význačný maďarský choreograf Attila Egerházi vsadil na propojení klasických prvků s modernou, na expresivní gesta i pohybové detaily naznačující niterné pochody. Zpracování sice u většiny interpretek kolísalo v provázanosti jednotlivých prvků a přesnosti, zejména ve vyvedení gest a jejich plasticitě, ale celek působil kompaktně s vysledovatelným dramaturgickým záměrem, včetně promyšlené práce s prostorem. Synchronizovaně organizovaný, ale i individuální projev tanečnic Baletu Praha Junior naznačil, komu jeviště již svědčí, a kdo teprve hledá k divákovi vztah. Utváření scénického charismatu, díky kterému se umělecká komunikace stává oduševnělou a především oboustrannou, vyžaduje čas, a to nejen v tréninkových prostorách, ale zejména v přímém kontaktu s publikem. Z tohoto úhlu pohledu se všem účinkujícím dostávalo po celý večer velké podpory.

Malé pošetilosti choreografky Terezy Hlouškové vyzdvihla harmonická dvojice Tereza Logojdová a Albert Kaše. Skupinové variace s dílčími fázemi pro duet či sóla byly rozvíjeny na hudební úryvky z tvorby Claudia Monteverdiho, Philipa Glasse a Antonina Vivaldiho (v úpravě Armanda Amara). Práce se opírala o významotvorné prvky jako výrazné ruce, protažené linie či naopak kontrastní choulení, přelévala se závislost z jednoho na druhého a kolektivní sekvence násobily účinek sdělení. Pokud sborové partitury nezrazovala individuální selhání v technice, či kolektivní nepřesnost až míjení v tempu, pak právě cizelovanými prvky typu postoj v napětí, konkrétní pohled, vzájemný kontakt skrze vědomé rozestupy či napětí v prstech a dopnuté končetiny podtrhovaly celkové vyznění, jemuž pak vévodil silný emoční náboj.

Balet Praha Junior – komponovaný večer Elixír (foto archiv souboru)

Program se vyvíjel různorodě, zcela organicky se přecházela hranice mezi ilustrativním ztvárňováním a abstraktními fyzickými partiturami, nebo se dění odehrávalo na různých výškových úrovních, či se vyjevovala proměnlivost center pro vedení pohybu. Prezentace nastínila aktuální úvahy jak o tělesnosti mladých tanečníků, tak o jejich vztahu k interpretaci a potřebě osobnostního vkladu. Velký otazník se uhnízdil po sólovém výstupu Umírající labuti, ať už se tak stalo s ohledem na vztah k (nepřekonatelné) baletní tradici či hudební skladbě Saint-Saënse. Etuda, patrně tvůrci zamýšlena jako anti-interpretace či generační reakce na kultovní dílo, vyzněla jako parodie na pomezí baletního markýrování. Ačkoliv u části publika budila variace na klasiku úsměv a pochopení, u druhé se patrně dostavil pocit údivu nad viditelným rozporem disponibilního těla stvrzujícího potenciál mladé tanečnice a prapodivného přístupu, jenž vyzněl jako pohybově asymetrické – dramaturgicky vykloubené provedení.

Balet Praha Junior – komponovaný večer Elixír (foto archiv souboru)

Na verše Ivana Slavíka v přednesu Jaromíra Meduny rozvinula choreografii Vzpomínky Vlasta Schneiderová. Devizou i výzvou byly objekty (zejména židle) a vysoký počet tanečníků, na jejichž vzájemné shodě závisel přenos ústřední myšlenky tázající se po smyslu života, prověřující odvahu, odhodlání a sílu jít dál. Kmitavá energie generovala vycizelované struktury, ale i kinetický zmatek (metaforicky postupné doznívání prvků působilo jako ozvěna jich samých), sílu jednotného chóru podlamovaly i nejmenší pohnutky nad rámec choreografie. Mluvené slovo v primárně nonverbálním umění zásadně rozšiřuje paletu inscenačních komponentů a nezřídka může vzniknout nevyvážení mezi průrazným slovem, i když básnickým a nenárokově akcentovaným, a jeho translací do prostoru. Vznikající a mizející iluze a až záchvěvy jakési magie navodily dojem převalující se mlhy, z nichž na chvíli vystupovaly skvosty a jindy zatím architektonicky nejasné tvary. Obrazně, někdo dokáže jen krásně otevřít dlaň a jiný, třeba hned tanečník vedle, na ní umí autenticky umístit i vzkaz adresovaný do hlediště.

Balet Praha Junior – Elixír (foto archiv souboru)

Druhá polovina večera patřila představení Elixír. Taneční detektivka rozvíjela mysteriózní příběh, a to prostředky doslovného tanečního divadla s prvky z komediálních žánrů. Děj se odehrával v kavárně či baru nevalné pověsti na francouzském venkově a ke srozumitelnosti přispíval nejen mistrovský hlas Jiřího Lábuse, ale také ilustrativní charakterotvorné pohybové variace, konkrétní kostýmní prvky a celková přímočarost. Zvolený způsob je samozřejmě otázkou záměru tvůrčího týmu a přijetí pak závisí na vkusu publika, i přesto jsem však cítila rezervy v manipulaci s objekty, v motivování reakcí jednotlivých postav a ve střídmosti scénických možností, jak více umocnit absurditu události.

Taneční večer nechal nahlédnout na interpretační dovednosti mladé generace, poukázal na široký záběr studentů a také na ambiciózní pedagogické a choreografické postupy jejich průvodců na cestě k profesionálnímu umění. Je zajímavé zastavit se a zamyslet nad výpovědní hodnotou viděného a shledat, že i navzdory dvouletému přerývanému období pandemie se jak účinkující, tak publikum navrací k tanečnímu divadlu a tanci obecně.

Balet Praha Junior – Elixír (foto archiv souboru)

Painted Rainbow  /  Nabarvená duha
Choreografie: Attila Egerházi
Hudba: Jean Sibelius, Maurice Ravel
Asistent choreografie: Antonín Schneider
Tančí: Balet Junior Praha

Malé pošetilosti
Choreografie: Tereza Hloušková
Hudba: Claudio Monteverdi, Philip Glass, Antonio Vivaldi (úprava Armand Amar)
Asistent choreografie: Jan Schneider
Sólo: Tereza Logojdová, Albert Kaše
Tančí: Balet Praha Junior a členové Pražského komorního baletu

Umírající labuť
Choreografie: Anna Jirmanová
Hudba: Camille Saint-Saëns
Asistent choreografie: Antonín Schneider
Tančí: Lejla Muzajeva, členka Baletu Praha Junior

Vzpomínky
Choreografie: Vlasta Schneiderová
Hudba: Georg Friedrich Händel, budhistická mantra, Andrea Bocelli
Verše: Ivan Slavík, přednes: Jaromír Meduna
Autoři zvukové koláže: Ondřej Urban, Vladimír Sojka
Tančí: Balet Praha Junior
Sólo: Albert Kaše, absolvent TCP a člen PKB

Elixír
Choreografie: Viktor Konvalinka
Dramaturgie a libreto: Štěpán Benyovszký
Hudba: Solomon Burke, Karpatt, Manuel, Coralie Clément, Luis Mariano, Joe Tex, Petr Iljič Čajkovskij
Hudební koláž: Viktor Konvalinka, Štěpán Benyovszký
Mluvené slovo čte: Jiří Lábus
Tančí: členové souboru Balet Praha Junior, absolventi konzervatoře TCP a členové Pražského komorního baletu: Aleš Krátký a Dalibor Lekeš

Psáno z komponovaného večera dne 11. 4. 2022 v divadle Komedie.

TAGGED:Anna JirmanováAttila EgerháziBalet Praha JuniorDivadlo Komedie PrahaPražský komorní baletTereza HlouškováViktor KonvalinkaVlasta Schneiderová
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Baborák Ensemble (zdroj Baborák Ensemble) Horn Fest Praha se poprvé uskuteční s diváky
Next Article Semjon Byčkov, Česká filharmonie (zdroj Česká filharmonie) Album týdne Normana Lebrechta: Česká filharmonie – Mahlerova Symfonie č. 4
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up