Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Harrison Birtwistle – Chamber works
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneHudbaRecenzeSoudobá Hudba

Album týdne Normana Lebrechta: Harrison Birtwistle – Chamber works

Norman Lebrecht si tento týden ke své pravidelné recenzi vybral sbírku komorní hudby anglického soudobého skladatele Harrisona Birtwistla v podání hudebníků ze souboru Nash Ensemble, kterou vydalo vydavatelství BIS Records v lednu tohoto roku.

Lebrecht Norman
Published: 12/03/2022
Share
2 Min Read
SHARE
Harrison Birtwistle (foto Philip Gatward)
Harrison Birtwistle (foto Philip Gatward)

Do každého hudebního života dříve nebo později spadne trocha Harrisona Birtwistla. To nemyslím nijak negativně – osobně mě díla tohoto britského skladatele fascinují snad polovinu života, a ačkoliv někdy zprvu vyžadují dost trpělivosti, zpravidla odmění opakovaný poslech.

Birtwistlovi je třeba přijít na chuť. Jeho hudba má bohatou texturu, postrádá však jasnou lyrickou linku. Jako skladatel je tak trochu ojedinělý – je to samotář, muž na neoznačené cestě skrze neprobádanou krajinu.

Přiznám se, že mě pomyšlení na album plné jeho komorní hudby z posledního desetiletí moc nenadchlo. Všechno, co od Birtwistla znám, jsou velké orchestrální kusy, a obával jsem se, že jeho komorní tvorba bude příliš asketická.

Ale není tomu tak. Trio pro housle, violoncello a klavír z roku 2011 připomíná Beethovenova tria, jen je v místech trochu hrubější. Duet pro osm smyčců mě příliš nenadchnul, a skladba Pulse Sampler (původně z roku 1981, zde v úpravě z roku 2018) zní poněkud zastarale. Zato závěrečný Kvartet pro hoboj je skvělý – je to takové večerní posezení v útulném baru, s dobrým pitím a spoustou drbů.

Hudebníci, členové anglického komorního orchestru Nash Ensemble, si nahrávaní zjevně užili. Mimo jiné k nim patří violista Lawrence Power, cellista Adrian Brendel, klavírista Tim Horton a hobojistka Melinda Maxwell. Birtwistle letos oslaví osmaosmdesátiny a stále komponuje.

Ukázka:

Harrison Birtwistle – Chamber Works
H. Birtwistle: Trio pro housle, violoncello a klavír
H. Birtwistle: Duet pro osm smyčců

H. Birtwistle: Pulse Sampler
H. Birtwistle: Kvartet pro hoboj

Nash Ensemble

Label: BIS Records
Datum vydání: Leden 2022
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TAGGED:Harrison BirtwistleNash EnsembleSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Národní divadlo přijme zástupce vedoucího osvětlovače, obsluhu osvětlovacího pultu a osvětlovače
Next Article Wolfgang Amadeus Mozart: Così fan tutte – Stavovské divadlo (zdroj Národní divadlo) Russell Armitage: Jsou si operní režiséři vědomi, že nesou odpovědnost za naše velké hudební dědictví?
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up