Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Thomas Quasthoff s Českou filharmonií: Ullmann plný čisté krásy a vřelé pravdivosti
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeSoudobá HudbaZ domova

Thomas Quasthoff s Českou filharmonií: Ullmann plný čisté krásy a vřelé pravdivosti

Česká filharmonie pod vedením šéfdirigenta Semjona Byčkova svým abonentům připravila další z večerů plných hojnosti krásné hudby. Díla Miloslava Kabeláče a Viktora Ullmanna po přestávce doplnila Brahmsova Symfonie č. 1. Funkci hostujícího umělce zastal basbarytonista Thomas Quasthoff.

Pinc Daniel
Published: 18/02/2022
Share
4 Min Read
SHARE
Thomas Quasthoff, Česká filharmonie, 17. února 2022 (foto Petra Hajská)
Thomas Quasthoff, Česká filharmonie, 17. února 2022 (foto Petra Hajská)

Večer započal skladbou Mystérium času, passacaglia pro velký orchestr, op. 31 skladatele Miloslava Kabeláče. Jedná se o patrně nejhranější dílo tohoto autora. Jeho oblouková forma klade velké nároky na dirigenta. Zmíněný „oblouk“ napovídá, že kompozice nedisponuje žádným ostrým vrcholem – k vrcholu se dospívá velmi postupně a plynule a opět je velmi plynule opouštěn. Tento jev klade mimořádný nárok na trpělivost dirigenta, protože hrozí, že vrcholu (zejména ve smyslu dynamiky) bude dosaženo příliš brzo. Podobně je žádoucí, aby doznívání do ztracena nějak zrcadlilo spění k vrcholu, nesmí být uspěchané. Mám za to, že v popisovaném tkví nepřesvědčivost vyznění skladby: forte trvalo příliš dlouho. V přibližném „zlatém řezu“, kdy dirigent přechází na rychlé dvě, už několik dlouhých minut orchestr burácel. A naopak, ono odcházení do ztracena (či alespoň to postřehnutelné) bylo jaksi zbrklé, metricky zkrátka neodpovídalo. Dynamický oblouk nebyl dostatečně klenutý, zejména zmíněné forte dostalo přílišný prostor.

Jako druhá přišla na řadu Píseň o lásce a smrti korneta Kryštofa Rilka podle básně Rainera Marii Rilka pro recitátora a klavír, melodram, jehož orchestrální instrumentaci vytvořil padesát let po premiéře Henning Brauel. Představeno tedy bylo dílo jednoho z takzvaných „terezínských autorů“, Viktora Ullmanna. Dodejme, že skladatel byl tři týdny po terezínské premiéře díla zavražděn společně se ženou a synem v osvětimské plynové komoře. Slyšeli jsme hudební kus velmi temného zabarvení, nápadné jsou sordiny žesťových nástrojů, vyslechli jsme nejedno sólo violy. Kompozice disponuje velmi pestrou barevnou škálou a bohatým instrumentářem bicích nástrojů, které přichází k výraznému slovu. Disonance jsou zde v nepoměrně častějším zastoupení než konsonance, překvapí závěrečný držený čistě durový akord. Ke spolupráci na této produkci byl přizván renomovaný německý basbarytonista Thomas Quasthoff, který pěveckou kariéru již ukončil, hudbě se však věnuje dál. Uměleckého přednesu se zhostil citlivě, civilně, suverénně, sonorní témbr zpěvákova hlasu přinesl též jakousi nekompromisnost. Nechci následujícímu momentu dávat přílišný prostor, ale dílo mělo zesílený efekt skrz jistou analogii. Podobně jako Ullmannův život byl bezpochyby tvrdý a drsně skončil, tak ani Quasthoffův život jistě není jednoduchý. Jako člověk trpící fokomelií (vrozenou vadou končetin, měří pouze 134 centimetrů) poskytl provedení určitou přidanou hloubku. Recitoval muž, který ví, co je to trpět, a dílo jiného, co trpěl též, tak získalo punc pravdivosti. Ale nebyl to jediný kladný atribut provedení. Silné, vřelé, krásné… Pro mě však zejména pravdivé.

Po přestávce se hudební ředitel a šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov ocitl takříkajíc „doma“. Brahmsovu Symfonii č. 1 c moll, op. 68 provedl bez partitury, čili zpaměti. Dílo držel pevně ve svých rukou a dal k němu svůj jasný názor. Říká se, že k Brahmsovi člověk musí dozrát, věkem dospět. Vřelý aplaus po doznění symfonie naznačil, že buď byl průměrný divák koncertu staršího data narození, či že zmíněné rčení neplatí.

Thomas Quasthoff, Semjon Byčkov, Česká filharmonie, 17. února 2022 (foto Petra Hajská)
Thomas Quasthoff, Semjon Byčkov, Česká filharmonie, 17. února 2022 (foto Petra Hajská)

Česká filharmonie – Semjon Byčkov
17. února 2022, 19:30 hodin
Rudolfinum – Dvořákova síň

Program:
Miloslav Kabeláč: Mystérium času, passacaglia pro velký orchestr, op. 31
Viktor Ullmann: Píseň o lásce a smrti korneta Kryštofa Rilka
Johannes Brahms: Symfonie č. 1 c moll, op. 68

Účinkující:
Thomas Quasthoff – umělecký přednes
Česká filharmonie
Semjon Byčkov – dirigent

TAGGED:Česká filharmonieSemjon ByčkovSEZThomas Quasthoff
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Půvab severské melancholie, 17. února 2022: Dominik Wollenweber, Tomáš Netopil, Filharmonie Brno (foto Jan Prokopius) Od Baltu až do Brna aneb tři severská díla pod taktovkou Tomáše Netopila
Next Article Branické Miniatury se profilují
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up