Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Týden s tancem
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
TanecTýden s Tancem

Týden s tancem

Novinku ze série Invisible představuje soubor Tantehorse s Barborou Vašků Kaufmannovou v ústřední roli. Divadelní noviny oznámily nominace na Ceny DN, uznání se zatím již dostalo inscenaci Swing Heil! Horáckého divadla. A krátce se podíváme i na situaci na poli nových celovečerních baletů za hranicemi.

Rafajová Zuzana
Published: 19/10/2021
Share
7 Min Read
SHARE

Tušení stínu – audiovizuální instalace pro dvě tanečnice

Tušení stínu (foto archiv)

Zvuk – elektronická hudba tvoří fyzikální vektorové formy, které jsou promítány naživo videoprojektorem. V tomto prostoru působí dvě tanečnice a hudebník. Jejich fyzická přítomnost je velmi důležitou součástí celkového obrazu a také divákovým pojítkem k reálnému světu. Tušení stínu chce nahlédnout do temných zákoutí. Minimalistické použití vybraných nástrojů připravuje divákům prostor a čas pro vlastní hledání a objevování skrytých míst a ukazuje to neznámé a nejisté, jako důležitou součást životní zkušenosti člověka, o kterou by neměl přijít.

Autorem konceptu je Marek Havlíček, v tanečních rolích se představí Lenka Kniha Bartůňková a Petra Pellarová. Představení se odehraje v pátek 22. října v Pragovka Art District.

Novinka souboru Tantehorse s Barborou Kaufmannovou

Barbora Kaufmannová (foto Vojtěch Brtnický)

Soubor Tantehorse pokračuje v sérii Invisible o ženách – umělkyních, které se ztrácí z centra pozornosti, ať už je to díky politickým událostem, věku, konci kariéry, mateřství nebo nerovné startovní čáře.

„Když mi bylo deset nevěděla jsem co budu dělat potom. Prostě jsem byla tady a teď a ono se to dělo. Vždycky se našel někdo, kdo mě postrčil o kus dál, kdo mi dobře poradil. Ta pokora k tomu patří… Zachovat iluzi. Nedat najevo tu bolest. Při variaci člověk na bolest zapomene. Je k tomu vychovávanej od malička. Neumím se za sebe moc postavit. Nemám tu ambici. Ale bylo to krásných 18let. A pak se to najednou stalo. Sebrali mi role, odstřihli mě jako miminko od maminky. Kostýmy přešili, korunky jsem vrátila. Skončila jsem do ticha. Bolelo to. Ale já vydržím hodně. Musím to vydržet!“

Autobiografické představení o primabaleríně Barboře Vašků Kaufmannové v žánru docu-dance režijně a koncepčně připravila Miřenka Čechová. Premiéra se odehraje 25. října v Paláci Akropolis.

Ocenění pro Horácké divadlo

Swing Heil! (foto archiv Horáckého divadla)

Na bratislavském festivalu Nová dráma bodovala multižánrová inscenace jihlavského Horáckého divadla Swing Heil!, která si odvezla zvláštní cenu poroty za tematicky rozvrstvené a divácky podnětné zpracování historických osudů žen.

Inscenace Ivety Ditte Jurčové a Michala Ditteho obrací pozornost na subkulturu vyznavačů jazzu a swingu, která v období druhé světové války stála v opozitu vůči totalitnímu nacistickému režimu. Zdvihnout pravici a namísto obligátního pozdravu zakřičet „Swing Heil!“ znamenalo přihlásit se ke skupině odpůrců, provokovat vrstevníky v uniformách Hitlerjugend a zaujmout ke společenské situaci jasný postoj. O pohybovou a taneční složku inscenace se postaral Tomáš Rychetský a Denisa Musilová.

Nominace na Ceny Divadelních novin

Redakce Divadelních novin oznámila nominace na Ceny Divadelních novin za počiny v sezoně 2020/2021 s přesahem do závěru sezony 2019/2020, jimiž se od března 2020 do května 2021 divadelníci vyrovnávali s důsledky proticovidových opatření, zejména s uzavřením divadel pro diváky. Na výjimečnou situaci Ceny DN reagují jednorázově vyhlášenými kategoriemi. O nominacích rozhodla porota složená z 26 divadelních kritiků, publicistů a osobností spjatých s Divadelními novinami.

Kategorie Online (jednorázové projekty dostupné na internetu, popřípadě v televizi)
– Miřenka Čechová za koncept a režii multimediálního projektu metaBALETKY, Spitfire Company, Praha, online premiéra 3. května 2021
– Jakub Čermák za režii multimediálního projektu (memento) Mor, Depresivní děti touží po penězích, Praha, online premiéra 21. prosince 2020
– Adam Steinbauer za režii streamované verze inscenace Orten!, Divadlo 3+KK, Brno a Divadlo F. X. Šaldy Liberec, online premiéra na Dramoxu 14. ledna 2021

Kategorie Offline (jednorázové projekty dostupné divákům naživo a nezprostředkovaně, navzdory uzavírce divadel)
– Lenka Dřímalová a členové souboru Baletu Národního divadla moravskoslezského za realizaci tanečně-hudebních happeningů Balet venku a Tančící mosty, Balet Národního divadla moravskoslezského, Ostrava, 23. dubna 2020, respektive 4. června 2021 v ostravských ulicích
– Lucie Flemrová, Věra Halamásková a Barbora Sedláková (Tvůrčí trio Vespa) za koncept a realizaci projektu Praha balkonová, Tvůrčí trio Vespa a Venuše ve Švehlovce, Praha, 1. května 2021 v pražských ulicích
– Emil Rothermel za režii projektu Linka: Makropulos, Národní divadlo, Praha, premiéra 20. května 2021 v pražských ulicích

Kategorie Festival
– Jitka Jílková a Petr Štědroň za realizaci 25. online ročníku Pražského divadelního festivalu německého jazyka
– Jana Svobodová za realizaci 10. online ročníku festivalu AKCENT
– Adriana Světlíková a Petr Pola za realizaci 19. online i offline ročníku festivalu Malá inventura

Kategorie Kontinuální tvůrčí iniciativa
– Rostislav Novák ml. a kolektiv tvůrců kolem Cirku La Putyka za iniciativu #kulturunezastavis
– Štěpán Kubišta, Rostislav Novák ml. a Viktor Tauš za projekt Televize Naživo, Cirk La Putyka, Jatka78 a společnost HEAVEN’S GATE, Praha
– Albert Čuba a Štěpán Kozub za tvorbu Divadla Mír v online prostoru

Kategorie Publikační počin v oblasti divadla
– Zuzana Augustová za publikaci Experiment jako kritika nacismu, Academia a Akademie múzických umění 2020
– Barbora Liška, Jakub Liška a Petr Kubala za časopis CEDIT – kontexty a přesahy tvorby Centra experimentálního divadla, vydává Centrum experimentálního divadla od roku 2019
– Martin Hilský za publikaci Shakespearova Anglie: Portrét doby, Academia 2020

Kategorie Osobnost bez ohledu na profesi
– René Levínský za aktivní vstup do celospolečenského dění v době pandemie coby člen Mezioborové skupiny pro epidemické situace
– Rostislav Novák ml. za neúnavné podněcování kulturních aktivit a hledání nových cest k divákům v době pandemie, zejména v projektech #kulturunezastavis a Televize Naživo
– Jakub Vedral za aktivní umělecký postoj a produkční a umělecké činy v době pandemie, především projekt Art Parking a Pražský festival pouličního divadla Za dveřmi

Ceny budou laureátům předány v úterý 26. října 2021 od 16.00 hodin v divadle Jatka78 v Praze, akcí bude provázet Cirk La Putyka.

Novinky ze zahraničí

Edward Watson, The Dante Project (foto Emma Kauldhar/Dance Europe)

V minulém týdnu dva z předních baletních souborů představily zbrusu nové tříaktové balety. Londýnský The Royal Ballet 14. října uvedl dlouho očekávaný The Dante Project residenčního choreografa Wayna McGregora na motivy Božské komedie Dante Alighieriho (recenze zde).

Francouzská Opéra national de Paris v sobotu 16. října se rovněž inspirovala v literárním světě. Pierre Lacotte, znám především pro svou historickou práci a inscenace tradičních romantických baletů jako La Sylphide nebo Paquita, vytvořil opulentní taneční verzi Stendhalova románu Červený a černý s hudbou Julese Masseneta. Největší drama se odehrálo již v prvním jednání, kdy se zranil představitel titulního Juliena Sorela Mathieu Ganio a zastoupit jej v roli, která čítá na deset pas de deux s různými partnerkami Florian Magnenet.

TAGGED:Ceny Divadelních novinCirk La PutykaHorácké divadloJatka78 PrahaNová drámaSpitfire CompanyTantehorse
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Národní divadlo - logo Národní divadlo přijme manipulačního dělníka/dělnici
Next Article Moravský podzim – Závěrečný koncert, 17. října 2021: Arménská filharmonie, Eduard Topčjan a Luca Ranieri (foto Vojtěch Kába) Závěrečný koncert Mezinárodního hudebního festivalu v Brně byl věnován Arménii
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up