
Hojně skloňovaná informace o tom, že se jedná o první operu černošského skladatele, kterou kdy Metropolitní opera uvedla, by ale neměla zastínit fakt, že je Oheň v kostech výrazným dílem moderní operní tvorby. Příběh mladého muže Charlese (ztvární jej nadějný barytonista Will Liverman), který se snaží překonat traumata svého mládí a vykročit do nového života, je bezpochyby nadčasovým vyprávěním, které ale zároveň otevírá stále aktuální témata.
Autor opery, Terence Blanchard, je pětkrát Grammy oceněným skladatelem a trumpetistou, který má za sebou více než šedesátku filmových soundtracků, řadu sólových alb a rovněž dvě opery. Ta první, Champion (2013), zpracovávala příběh boxera Emile Griffitha, druhou je právě Oheň v kostech. Blanchard se ve své operní tvorbě opírá o klasickou hudbu, ale formu zároveň narušuje svou jazzovou zkušeností. Dílo tak klade zvýšené nároky i na pěvce, klasický operní zpěv se tu totiž potkává s gospelem.
Libreto napsala Kasi Lemmons, oceňovaná režisérka a spisovatelka, která se coby libretistka představuje poprvé, a zakládá se na memoárech Charlese M. Blowa. Režie inscenace se ujal tandem James Robinson a Camille A. Brown, kteří stojí i za poslední inscenací Gershwinova opusu Porgy & Bess. Camille A. Brown se podílela i na choreografii 36členného ansámblu a je to její zásluha, že se poprvé na jevišti Metropolitní opery objeví step. Taktovku třímá dirigent Yannick Nézet-Séguin.
Reakce na premiéru, která se uskutečnila 27. září 2021, jsou neskrývaně nadšené. Observer nešetří superlativy a Blanchardovo dílo označuje za „nejlepší americkou operu 21. století“ a „prostě skvělý důvod, proč se vrátit zpět do opery.“ Z hereckých výkonů vypichuje zejména Latonii Moore. Asociated Press si všímá i třináctiletého Waltera Rusella III v roli mladého Charlese, který si vysloužil „největší ovace“. Good Morning America používá při popisu inscenace slovo „magická“. Reportér Washington Post hovoří o bodu zlomu pro to, „kam až nás opera může zavést.“
O tom, do jaké míry jsou tato hodnocení pravdivá, se mohou diváci přesvědčit v sobotu 23. října 2021. Přímý přenos z Metropolitní opery v New Yorku zaštiťuje společnost Aerofilms.
MET: Live in HD
Další přenosy v sezóně 2021/22
Pohádka, klasika i moderna
4. prosince 2021
M. Aucoin: Eurydika
režie: Mary Zimmerman
dirigent: Michele Mariotti
účinkující: Erin Morley, Jakub Józef Orliński, Barry Banks, Joshua Hopkins, Nathan Berg
1. ledna 2022
J. Massenet: Popelka
režie: Laurent Pelly
dirigent: Emmanuel Villaume
účinkující: Jessica Pratt, Isabel Leonard, Emily D’Angelo, Stephanie Blythe, Laurent Naouri
29. ledna 2022
G. Verdi: Rigoletto
režie: Bartlett Sher
dirigent: Daniele Rustioni
účinkující: Rosa Feola, Varduhi Abrahamyan, Piotr Beczała, Quinn Kelsey, Andrea Mastroni
12. března 2022
R. Strauss: Ariadna na Naxu
režie: Elijah Moshinsky
dirigent: Emmanuel Villaume
účinkující: Lise Davidsen, Brenda Rae, Isabel Leonard, Brandon Jovanovich, Sean Michael Plumb, Johannes Martin Kränzle, Thomas Allen
26. března 2022
G. Verdi: Don Carlos
režie: David McVicar
dirigent: Yannick Nézet-Séguin
účinkující: Sonja Jončeva, Elīna Garanča, Matthew Polenzani, Etiene Dupuis, Günther Groissböck, John Relyea
7. května 2022
G. Puccini: Turandot
režie: Franco Zeffirelli
dirigent: Marco Armiliato
účinkující: Anna Netrebko, Michelle Bradley, Yonghoon Lee, Ferruccio Furlanetto
21.května 2022
G. Donizetti: Lucie z Lammermooru
režie: Simon Stone
dirigent: Riccardo Frizza
účinkující: Nadine Sierra, Javier Camarena, Artur Ruciński, Matthew Rose
4. června 2022
B. Dean: Hamlet
režie: Neil Armfield
dirigent: Nicholas Carter
účinkující: Brenda Rae, Sarah Connolly, Aryeh Nussbaum Cohen, Christopher Lowrey, Allan Clayton, David Butt Philip, William Burden, Jacques Imbrailo. Rod Gilfry, John Tomlinson