Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: V Brně v rámci Moravského podzimu zaznělo pět světových premiér v jednom večeru
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeSoudobá HudbaZ domova

V Brně v rámci Moravského podzimu zaznělo pět světových premiér v jednom večeru

Mezinárodní hudební festival Moravský podzim má jedno velké téma – sté výročí narození skladatele Jana Nováka, kterého v Brně i v České republice tehdejší politický systém perzekuoval a ostrakizoval, až po vpádu sovětských vojsk opustil své město a zbytek života strávil v exilu. Přesto ho neopustil humor a nadhled a dokázal vytvořit hudbu, kterou dnes objevujeme s obdivem.

Hofmannová Karla
Published: 09/10/2021
Share
7 Min Read
SHARE
Ludicra - Štěpán Filípek a Brno Contemporary Orchestra - Moravský podzim 2021 (foto Jiří Jelínek)
Ludicra – Štěpán Filípek a Brno Contemporary Orchestra – Moravský podzim 2021 (foto Jiří Jelínek)

Festivalový management dokázal připravit celý Maraton Jana Nováka, ke kterému patřil i projekt, který vyprovokoval novou tvorbu. Pět renomovaných soudobých skladatelů bylo osloveno, aby na texty Jana Nováka z autobiografické sbírky básní Ludicra, psaných „humornou, vulgární a „pobrněnštěnou“ latinou“ (jak stojí v programu), napsali nové skladby pro sólové violoncello a komorní orchestr. Duší tohoto projektu je dramaturg brněnské filharmonie Vítězslav Mikeš a realizátory skladeb se stali violoncellista Štěpán Filípek a soubor Brno Contemporaly Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra, který se již léta zabývá interpretací soudobé hudby. Smyčcový orchestr byl doplněn o dřevěné dechové nástroje, lesní roh, harfu a perkuse, a tohle obsazení dokázalo vytvořit bohaté barevné efekty při široké dynamické škále.

Celý projekt vyvrcholil v pátek 8. října 2021, kdy se v sále Besedního domu konal koncert, na kterém se oslovení skladatelé osobně představili a zazněly jejich skladby. Večer byl připraven komorně s intimním osvětlením, orchestr hrál v sále a židle byly postaveny do půlkruhu, takže byl umožněn bezprostřední kontakt posluchačů s umělci. Celý projekt se nahrával, proto bylo všude spousta mikrofonů. Zajímavé bylo, že ačkoliv byla hudba inspirována textem, který byl obsažen v programu (i když pro nedostatek světla ho nebylo možné paralelně číst), text se v žádné skladbě neobjevil, s výjimkou jedné, kdy na závěr zazněl melodram. Cílem projektu bylo zachytit v instrumentálním zpracování charakter a emoce obsažené v básni, kterou si skladatel vybral a která ho oslovila.

Ludicra - Štěpán Filípek, Pavel Šnajdr a Brno Contemporary Orchestra - Moravský podzim 2021 (foto Jiří Jelínek)
Ludicra – Štěpán Filípek, Pavel Šnajdr a Brno Contemporary Orchestra – Moravský podzim 2021 (foto Jiří Jelínek)

Jako první zazněla skladba českého skladatele Jakuba Rataje na text básně s názvem Fabella (Bajka), která je dedikována „našim novačkám Doře a Kláře“, tedy skladatelovým dcerám. Lehký úvod na jednom tónu postupně narůstal v poněkud jednotvárném tvaru, aby se vzepjal do accelleranda v závěru. Bajku s textem o chycené sově, která uletěla, mi to nijak neevokovalo.

Druhá báseň s názvem Cantilena aeaea (Píseň aeaey), je dedikována „milovníkům středověké výslovnosti“. Pojednává o Ciceronovi a Kirké, která na ostrově prováděla čáry, a o sirénách lákajících námořníky do záhuby. Skladatelkou, jež se tématu ujala, je Lenka Nota, česká autorka, absolventka JAMU a hudební vědy, žijící v Rakousku, která se zabývá úlohou žen v umění a hudbě a zajímá ji etnická hudba stejně jako duchovně orientovaná hudba křesťanská i východní. Inspirovala se čáry a sirénami a vytvořila skladbu, naplněnou plnokrevnou a barevnou muzikálností. Po vstupu flétny a lesního rohu a harfy se ujalo vedení violoncello v dialogu s mandolínou, čímž vznikla neotřelá barevnost v protikladu k dalšímu dialogu flétny a klarinetu, ve kterém se skrývaly sirény. Sólo prvních houslí bylo melodické a naléhavé, stejně jako violoncello, které se ve flažoletech postupně vytratilo do závěru. Skladba poetická, muzikální a mámivá.

Třetím číslem byla skladba hudebníka z Hongkongu jménem Barry Wan, který studoval v České republice – na HAMU i na JAMU – a v Londýně. Báseň Anna ho oslovila svojí smyslností a vášnivostí, kterou promítl do hudby. Hoboj a lesní roh zahájily zvukové hody, plné chvění, naléhavosti i vášnivosti, jak ve violoncellu, tak i v orchestrálním plénu. To tvořilo expresivní plochy v kontrastu s něhou padajících kapek xylofonu a zvonů a pizzicata v houslích. Intimní závěr dovedl violoncellista do ztracena.

Ludicra - Štěpán Filípek, Pavel Šnajdr a Brno Contemporary Orchestra - Moravský podzim 2021 (foto Jiří Jelínek)
Ludicra – Štěpán Filípek, Pavel Šnajdr a Brno Contemporary Orchestra – Moravský podzim 2021 (foto Jiří Jelínek)

Čtvrtá skladba na téma básně Somnium (Sen) byla dílem amerického skladatele Davida Carpentera, který v ní našel obraz ženy, která je současně lidská i božská. Po lehounkém pianissimu smyčců vstupuje lesní roh s pevným, konkrétním melodickým motivem a s následným dialogem s flétnou. Melodii rozvádí sólové violoncello a dělí se o ni s naléhavostí dřevěných nástrojů, aby všichni ustoupili melodickým sekvencím v houslích. Postupné diminuendo přebírá sólové violoncello s niterným výrazem, zdůrazněným melodramatickou latinskou modlitbou, deklamovanou violoncellistou: „…gratia plena… ora pro nobis… Sancta Maria, Mater Dei…“ Působivý závěr, i když tento text v básni, která je podkladem pro skladbu, není.

Poslední, pátá skladba má název Oratio philippica (Řeč útočná). Ujala se jí Jana Vöröšová, pocházející z Prahy, jejíž skladby hrají renomované orchestry i na Pražském jaru. „Jednotlivé věty jsou jako hrubé črty, za kterými tušíme jemné předivo vztahů, pocitů, situací….“, svěřuje se v programu. I ona začíná skladbu ze sotva tušeného pianissima, postupně se zvyšuje naléhavost, kterou narušují flažolety houslí a šustění trhaného a mačkaného papíru, až dospěje violoncello k agresivitě spolu s plným orchestrem a glizzy smyčců. Violoncello využívá disonantních postupů až do náhlého zlomu, po kterém se se vstupem lesního rohu objevuje pomalá melodie, smyčce drnčí a skáčou po strunách, postupné diminuendo je zdůrazněno opětovným šustěním a trháním papíru až do ztracena. Velmi působivá skladba, plně vyjadřující emoce i obsah básně, která byla jejím podkladem.

Celý večer byl prodchnut tvůrčím nadšením i napětím, jak se který skladatel s daným úkolem vypořádal a kdo přinesl hudební podněty a emoce, které přesvědčily. Mám svého favorita, i když musím uznat, že každá skladba byla jiná a přesvědčivá a že společně vytvořily cyklus, který je životaschopný a jistě se objeví i v dalších dramaturgických projektech.

Ludicra - Štěpán Filípek a Brno Contemporary Orchestra - Moravský podzim 2021 (foto Jiří Jelínek)
Ludicra – Štěpán Filípek a Brno Contemporary Orchestra – Moravský podzim 2021 (foto Jiří Jelínek)

Ludicra – pět světových premiér na latinskou poezii Jana Nováka
Festival Moravský podzim, 8. října 2021, 19:00, Besední dům Brno

Jakub Rataj: Fabella
Lenka Nota: Cantilena aeaea
Barry Wan: Anna
David Carpenter: Somnium
Jana Vöröšová: Oratio philippica

Štěpán Filípek – violoncello
Brno Contemporary Orchestra
Pavel Šnajdr – dirigent

TAGGED:Barry WanBrno Contemporary OrchestraDavid CarpenterJakub RatajJan Novák (1921)Jana VöröšováLenka NotaMoravský podzimPavel ŠnajdrSEZŠtěpán FilípekVítězslav Mikeš
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Dominik Wollenweber (foto Vilém Veverka) Supraphon vydává album Dominika Wollenwebera, předního hráče na anglický roh
Next Article Quatuor Ébène (foto Julien Mignot) Album týdne Normana Lebrechta: Quatuor Ébène – Round Midnight
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up