Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Šostakovič – Klavírní koncerty a Klavírní trio č. 2
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneHudbaKlasikaRecenze

Album týdne Normana Lebrechta: Šostakovič – Klavírní koncerty a Klavírní trio č. 2

Jako album týdne si Norman Lebrecht tentokrát vybral nahrávku dvou klavírních koncertů a druhého klavírního tria Dmitrije Šostakoviče v podání Simona Trpčeskiho a Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou rumunského dirigenta Cristiana Măcelaru.

Lebrecht Norman
Published: 07/08/2021
Share
2 Min Read
SHARE
Simon Trpčeski (foto Lubè Saveski)
Simon Trpčeski (foto Lubè Saveski)

Jednou z nástrah koronavirové doby je zapomnětlivost. Je těžké vzpomenout si na vzrušení, které člověku přinese živý poslech jeho oblíbené skladby, a nahrávky většinou nedokážou podobě silné pocity vyvolat. Toto album je výjimkou.

Dmitrij Šostakovič napsal svůj první klavírní koncert pro sebe a druhý pro svého syna Maxima. Jejich obtížnost je relativní; žádný ze Šostakovičů nikdy nebyl klavírní virtuos. Oba koncerty se vyznačují bohatou orchestrální texturou – ten první by se místy dal skoro považovat za koncert pro trubku. Klavírní trio č. 2 bylo napsané za války a je nářkem nad utrpením, které evropským židům způsobili Hitler a Stalin.

Hudebníci jsou z Janáčkovy filharmonie Ostrava, orchestru z města kde zemřel jejich jmenovec Leoš Janáček, skladatel známý svým obdivem k ruské literatuře a hudbě. Mají k ruské hudbě citelně jiný vztah než většina západních orchestrů, což jejich CD zajímavě odděluje od ostatních nahrávek Šostakovičova díla. Moravští hudebníci, především sólová trubka, hrají trochu drsně, což hudbě dodává hrozivou atmosféru, aniž by se však ztrácela pojitost zvuku orchestru. Moc rád bych si tento soubor poslechl naživo.

Makedonský sólista Simon Trpčeski hraje s nádechem melancholie a jeho pianissima berou dech. Dirigentem je rumunská vycházející hvězda Cristian Măcelaru. Tato nahrávka je ztělesněním jisté starší stránky Evropy – hluboko zakořeněné kultury, která čelí akutní hrozbě kvůli masové migraci a kulturní homogenizaci v rámci Evropské unie. Klavírní trio umístěné mezi dva koncerty je jednoduše úchvatné, zvuková kvalita nahrávky skvělá. Neváhejte.

Ukázka:

Dmitrij Šostakovič: Klavírní koncerty č. 1 a 2, Klavírní trio č. 2
Simon Trpčeski – klavír
Cristian Măcelaru
– dirigent
Janáčkova filharmonie Ostrava

Label: Linn Records
Datum vydání: Květen 2021

Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TAGGED:Cristian MăcelaruDmitrij Dmitrijevič ŠostakovičJanáčkova filharmonie OstravaSEZSimon Trpčeski
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Filharmonie Bohuslava Martinů vypisuje konkurz na místo II. zástupce vedoucího skupiny viol
Next Article meet factory logo MeetFactory hledá technika hudebního sálu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up