Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Festival Baroko 2021 úspěšně uvedl operu Endymio ve staronovém hávu
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaRecenzeZ domova

Festival Baroko 2021 úspěšně uvedl operu Endymio ve staronovém hávu

Jeden z nejúspěšnějších titulů olomouckého skladatele Tomáše Hanzlíka (*1972), opera Endymio, byla na programu také v rámci letošního olomouckého festivalu Baroko 2021. Představení se uskutečnilo v neděli 18. července 2021 v prostorách Kaple Božího Těla v bývalém jezuitském konviktu.

Coufalová GabrielaVšetičková Gabriela
Published: 20/07/2021
Share
6 Min Read
SHARE
T. Hanzlík: Endymio - Markéta Israel Večeřová, Rostislav Baláž, Jiří Poláček a Šimon Hron - Baroko 2021 (foto Michal Málek)
T. Hanzlík: Endymio – Markéta Israel Večeřová, Rostislav Baláž, Jiří Poláček a Šimon Hron – Baroko 2021 (foto Michal Málek)

Jedná se o původně barokní operu uvedenou v roce 1727 v Kroměříži, z níž je však dnes dochováno pouze latinské libreto Jana Kopeckého (1696–1758). To Tomáš Hanzlík textově zredukoval, částečně dějově upravil a na jeho základě vytvořil v roce 2001 hudebně i vizuálně atraktivní operu o 12 scénách. Antický mýtus o překrásném jinochovi Endymionovi, který je společně s dalšími postavami – Aurillou, Thyrsem, Dianou, Sylvánem, Morfeem a dokonce i psem Dorindou – zapředen do dějových zápletek i podivuhodných léček Amorových, je v Hanzlíkově verzi příběhu doveden do otevřeného konce. K tomu skladatele, jak sám uvádí v programové brožuře, inspirovala chybějící poslední strana dochovaného výtisku libreta původního díla, čímž autor vlastně zcela v tradici antického mýtu nabídl další možnosti interpretace příběhu.

Z hlediska hudebního je zde Hanzlíkův styl jasně rozpoznatelný, a to díky krásným melodiím zasazeným do harmonického rámce respektujícího tradici (často však s překvapujícími postupy), rafinované formální jednoduchosti, která odráží Hanzlíkův badatelský zájem o hudbu 17. a 18. století, či vášni pro postupy typické pro hudební minimalismus. Hanzlík navíc obohacuje některé árie krátkými citacemi z existujících děl piaristických skladatelů, zejména P. Adalberta Pelikána, P. Sebalda Hausnera či P. Carola Flodera.

T. Hanzlík: Endymio - Šimon Hron, Jan Mikušek a Markéta Israel Večeřová - Baroko 2021 (foto Michal Málek)
T. Hanzlík: Endymio – Šimon Hron, Jan Mikušek a Markéta Israel Večeřová – Baroko 2021 (foto Michal Málek)

Opera Endymio se od svého vzniku dočkala mnoha repríz v různých podobách i obsazeních – připomeňme mimo jiné verzi, kterou Hanzlík v duchu piaristických vzdělávacích i hudebních tradic realizoval s Dětskou operou Olomouc. Pro olomoucké publikum je to určitá „sázka na jistotu“, což potvrdila i zcela vyprodaná Kaple Božího Těla. Tento prostor však umožnil pouze poloscénické provedení opery, bez možnosti využití funkční repliky barokního divadla Theatrum Schrattenbach. Diváci tak byli ochuzeni o kulisy i většinu rekvizit, zpěváci se museli pohybovat pouze na malém a relativně stísněném prostoru. Posluchačům však byli prakticky „na dosah ruky“, což jim umožnilo mnohem lepší komunikaci s publikem. Změny scény pak probíhaly pouze pomocí výrazného barevného nasvícení, které vytvářelo zajímavou atmosféru.

V několika ohledech však představení nabídlo návrat k původnímu pojetí tohoto subtilního a přesto strhujícího díla, a to díky téměř původnímu pěveckému obsazení, které tuto operu premiérovalo přesně před 20 lety. V roli mýtického krasavce Endymiona opět zazářil Jan Mikušek. Jeho sametový kontratenor vybudovaný na dobré pěvecké technice zvládá všechny nuance a nástrahy partu – od lehkého a přesného nasazení tónu v pianissimu až po emočně vypjatější pasáže. Sopranistka Markéta Israel Večeřová pojala roli Diany opět velmi energicky. Její poněkud ostřejší soprán se k této postavě výborně hodí, je stále znělý i v nejvyšších polohách.

T. Hanzlík: Endymio - Markéta Israel Večeřová a Jan Mikušek - Baroko 2021 (foto Michal Málek)
T. Hanzlík: Endymio – Markéta Israel Večeřová a Jan Mikušek – Baroko 2021 (foto Michal Málek)

V roli Aurilly se představila altistka Jana Synková. Přestože je v současnosti pouze příležitostnou sólistkou (věnuje se především sbormistrovské práci v předním olomouckém sboru Campanella), její výkon byl velice sympatický. Její alt má příjemnou barvu, zpívá intonačně přesně a je také výrazná po herecké stránce. Tenorové role Thyrsa se s přehledem a bezchybně zhostil Rostislav Baláž. Jedinou změnu oproti původnímu obsazení opery představuje Jiří Poláček, který v roli Sylvána nahradil Pavla Mašku. Poláček disponuje příjemným znělým basem a byl tak více než rovnocennou náhradou za původního interpreta. Role Amora a Morfea v podání Šimona Hrona a Marka Řiháka jsou pouze pohybové, přesto jsou nedílnou součástí příběhu a oba interpreti dobře doplnili děj na scéně.

Nově byl angažován olomoucký sbor Bel canto, jehož sbormistryní je již výše jmenovaná sólistka Jana Synková. Výkon sboru byl naprosto přesvědčivý a suverénní, a značnou měrou přispěl k výbornému vyznění celého díla. O instrumentální doprovod se postaral Hanzlíkův vlastní soubor Ensemble Damian. Skladatel svěřil výrazné party dechům – především saxofonu a horně. Všichni hudebníci si s nástrahami moderní partitury poradili s přehledem, také souhra se zpěváky dopadla na výbornou.

Letošní uvedení opery Endymio potvrdilo, že i „stará garda“ (samozřejmě v pozitivním slova smyslu) dokáže uchvátit svými vyrovnanými výkony, interpretačními zkušenostmi i jistotou na scéně.

T. Hanzlík: Endymio - Šimon Hron, Rostislav Baláž, Markéta Israel Večeřová, Jan Mikušek, Jana Synková, Jiří Poláček a Marek Řihák - Baroko 2021 (foto Michal Málek)
T. Hanzlík: Endymio – Šimon Hron, Rostislav Baláž, Markéta Israel Večeřová, Jan Mikušek, Jana Synková, Jiří Poláček a Marek Řihák – Baroko 2021 (foto Michal Málek)

Festival Baroko 2021 – Tomáš Hanzlík: Endymio
18. července 2021, 19:30 hodin
Kaple Božího Těla, Jezuitský konvikt v Olomouci

Účinkující:
Endymio – Jan Mikušek (kontratenor)
Diana – Markéta Israel Večeřová (soprán)
Aurilla – Jana Synková (alt)
Thyrsus – Rostislav Baláž (tenor)
Sylvánus – Jiří Poláček (bas)

Amor – Šimon Hron
Morfeus – Marek Řihák

I. housle – Lenka Černínová
II. housle – Jana Tichá
Kontrabas – Theodor Ditrich
Alt saxofon – Pavel Krchňák
Lesní roh – Petra Mikesková
Fagot – Jan Dvořák
Klavír, cembalo, pozitiv – Martin Smutný

Sbor – Bel canto (sbormistryně Jana Synková)

Kostýmy – Vendula Johnová
Nastudování a režie – Tomáš Hanzlík

TAGGED:Baroko OlomoucEnsemble DamianJan MikušekMarkéta Israel VečeřováRostislav BalážSEZŠimon HronTomáš Hanzlík
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Týden s tancem
Next Article Marion von Weber (autor neznámý / Creative Commons / Public Domain) Marion z Manchesteru – Mahlerova nejdůležitější múza
5 2 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up