Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Klavírista Kirill Gerstein s Českou filharmonií vrátili divákům radost ze živé hudby
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaRecenze

Klavírista Kirill Gerstein s Českou filharmonií vrátili divákům radost ze živé hudby

Jistě nebudu sama, pro koho měl středeční podvečerní koncert hvězdného klavíristy Kirilla Gersteina s Českou filharmonií pod vedením Semjona Byčkova speciální význam. To, co nám všem ještě před rokem a půl připadalo zcela běžné, totiž usednout do hlediště Rudolfina a moci si vychutnat živý koncertní zážitek v podání skvělých instrumentalistů, mi totiž najednou připadalo jako naprostý luxus a mimořádné privilegium. Osobně doufám, že v tomto případě nezafunguje sebezáchovný mechanismus lidského mozku, který má tendenci vše nemilé zapomínat, a že mi vděčnost a vědomí vzácnosti těchto příležitostí v mysli zůstane nadlouho, i když už se teď náš kulturní život – doufejme – opět naplno dá do pohybu.

Hradecká Marie Anna
Published: 12/06/2021
Share
5 Min Read
SHARE
Kirill Gerstein, Semjon Byčkov a Česká filharmonie (foto Petra Hajská)
Kirill Gerstein, Semjon Byčkov a Česká filharmonie (foto Petra Hajská)

Na programu byl Klavírní koncert č. 2 F dur, op. 102 Dimitrije Šostakoviče a poté Symfonie č. 4 A dur „Italská“, op. 90 Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Zvláště u druhé skladby jsem v duchu nadskakovala nadšením z naprosto dokonalé hry orchestru, jejž Semjon Byčkov dirigoval zpaměti bez partitury.

Snad to bylo mým výše zmíněným pohnutím, snad i poděkováním za diváckou přízeň, kterého se nám v úvodu koncertu dostalo, každopádně jsem se nemohla zbavit dojmu, že každou notu dobře známého kusu, každý precizně provedený nástup tématu i dokonale synchronizovanou a barevně sjednocenou hru nástrojových sekcí, si všichni zúčastnění včetně diváků společně užívají. V kontextu nelehké existenční situace výkonných umělců v době pandemie bych se nerada rouhala, ale skoro to působilo, že filharmonici byli ku hře „odpočatí“ a „čerství“.

Kirill Gerstein a Česká filharmonie (foto Petra Hajská)
Kirill Gerstein a Česká filharmonie (foto Petra Hajská)

Hlavní hvězdou podvečerního koncertu (po němž následoval stejný program ještě v pozdějším večerním čase) byl ovšem klavírista Kirill Gerstein. Rodák z Voroněže na jihozápadě Ruska (tehdejšího Sovětského svazu) začínal v útlém věku s klasickou klavírní hrou, záhy mu však učarovala rozsáhlá sbírka jazzových desek jeho rodičů, podle níž se začal sám učit hrát jazz. Ve svých čtrnácti letech tak jako vůbec nejmladší student v historii školy začal studovat na prestižní Berklee College of Music v americkém Bostonu. Poté absolvoval Manhattan School of Music v New Yorku pod vedením Solomona Mikowského a ve studiích pokračoval v Madridu u Dimitrie Baškirova a v Budapešti u Ference Radose. Od roku 2003 má americké občanství a žije v Berlíně, kde také vyučuje na vysoké škole Hanse Eislera. Je zaníceným propagátorem klavírní pedagogiky, a coby všestranný hráč s bohatou erudicí jak v přísně zapsaném hudebním materiálu, tak také v klavírní improvizaci hojně uvádí nová díla současných autorů.

Ze svého místa na levé straně sedmé řady jsem měla dobrý výhled na klavíristovy ruce, jež jsem s pomocí divadelního kukátka mohla pozorovat v detailu. Jeho styl hry v nejlepším slova smyslu nezapře důkladnou jazzovou průpravu – úsporná technika prostá přehnaných gest, pregnantní, místy až nonlegatová artikulace, k níž ovšem vybízí samotný hudební materiál Šostakovičova druhého klavírního koncertu, souzvuky brané do téměř propnutých, jen v bazálním kloubu (nejblíže dlaně) ostře ohnutých prstů. K tomu energická, až perkusivní pedalizace, kdy noha při výměně pedál zcela opustila, aby na něj vzápětí razantně dopadla z větší výšky.

Kirill Gerstein, Semjon Byčkov a Česká filharmonie (foto Petra Hajská)
Kirill Gerstein, Semjon Byčkov a Česká filharmonie (foto Petra Hajská)

Daní za dobrý výhled z oné sedmé řady mi ovšem byla pověstně nepříliš skvělá akustika při sezení příliš blízko hráčům. Zvuk orchestru stoupal přes mou hlavu nahoru a dozadu, zatímco zvuk klavíru umístěného až u kraje pódia byl zvednutou vrchní deskou sice směrován přímo do publika, ale zvláště ve spodních polohách v celkové orchestrální mase místy až zanikal. V první a závěrečné rychlé větě navíc klavírní hra chvílemi působila poněkud odtrženě – jako by klavírista hrál ve své vlastní myšlenkové „bublině“, kde naplňoval svou energickou představu o tempech a celkovém vyznění, a orchestr – sám o sobě hrající opět skvěle kompaktně – se s ním nedokázal tak zcela propojit, takže jej musel místy trochu dohánět.

Skutečný požitek z perfektní Gersteinovy hry pak divák mohl mít hlavně ve druhé, lyrické Andante větě koncertu. Zde se i výraz ve tváři klavíristy niterně proměnil a bylo vidět, že si sám naplno vychutnává dynamické i barevné možnosti nástroje, které nyní mohl bez obav o slyšitelnost využít v celé šíři včetně nejjemnějších pianissim.

Kirill Gerstein a Česká filharmonie (foto Petra Hajská)
Kirill Gerstein a Česká filharmonie (foto Petra Hajská)

Bylo by zajímavé porovnat podvečerní koncert s pozdějším večerním provedením, a zkoušet vypozorovat, zda se orchestr se sólistou na sebe nakonec dokonale napojí. Co nás však všechny myšlenkově spojovalo už nyní – a bylo také vyjádřeno nadšeným a dlouhým závěrečným potleskem publika – byla radost z opětovné možnosti oslavit a uctít společně živou hudbu.

TAGGED:Česká filharmonieKirill GersteinSemjon ByčkovSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Michaela Káčerková na festivalu Varhanní Vyšehrad 2020 (foto Varhanní Vyšehrad) Druhý ročník festivalu Varhanní Vyšehrad slibuje pestrý program
Next Article Lise de la Salle - Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka 2021 (foto Dalibor Válek) Opožděná oslava Beethovenových narozenin v Ostravě byla doménou žen
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up