Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Barokní Opera o komínku spojuje klasiku s covidovou současností
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaRecenzeZ domova

Barokní Opera o komínku spojuje klasiku s covidovou současností

Ve Slezském divadle v Opavě se rozhodli využít nucené kovidové přestávky k realizaci rozpustilé frašky z 18. století, která se dochovala v opise ve sbírce archivu augustiniánského kláštera na Starém Brně.

Hofmannová Karla
Published: 29/03/2021
Share
4 Min Read
SHARE
K. Loos: Opera o komínku - V. Spurný - Slezské divadlo Opava (foto Lukáš Wodecki)
K. Loos: Opera o komínku – V. Spurný – Slezské divadlo Opava (foto Lukáš Wodecki)

Opera bohemica de Camino a caementariis luride aedificato, seu Pugna inter Patrem Familias et Murarios – tedy Česká opera o komínku od kameníků špatně vystavěném aneb Boj pantátův se zedníky, je žákovskou taškařicí. Jan Karel Loos, autor hudby a snad i textu, byl varhaníkem staroměstských jezuitů v kostele sv. Víta v Tuchoměřicích a vedle chrámových skladeb složil údajně mnoho zábavných produkcí pro pobavení kapituly.

Opera o komínku je tedy rozpustilou hříčkou, údajně nejkratší operou na světě, parodující jak školní prostředí, tak nedbalé řemeslníky. Dílko prokazuje, že autor rozuměl životu i žákům a orientoval se v lidové hudbě i prostředí. Patnáctiminutové dílko využili inscenátoři pro produkci vhodnou k internetovému provozování.

Duší akce je šéf opery Slezského divadla a dirigent Vojtěch Spurný a Jana Andělová Pletichová, režisérka, která se ujala i scény a celkové výpravy. Obsazení je velmi komorní, orchestr představují dvoje housle a violoncello (Yelyzaveta Pruska, Julie Ester Černá a Jan Zlámal) spolu s cembalem, na které hraje dirigent Vojtěch Spurný. Ten je zde také v roli kantora a současně i autora dílka, Jana Karla Loose, v rokokové paruce a kostýmu. Dirigentskou taktovku užívá i jako rákosku ke krocení nezbedných žáků, kteří o přestávce dělají z učebny kůlničku na dříví. Projevuje přitom svůj komediální talent a velmi si to užívá.

K. Loos: Opera o komínku – Slezské divadlo Opava (foto Lukáš Wodecki)

Vedle orchestru je tu kvarteto pěvců představujících dvojici zedníků, viditelně mistra a tovaryše, kteří staví v titulu proklamovaný „komínek“. Z jejich úvodního duetu je jasný děj dílka. Staví z nekvalitního materiálu a bojí se, že jim dílo rychle spadne. Už jejich jména je charakterizují. Murorius (Vít Šantora, tenor) a Cementarius (Vojtěch Pelka, kontratenor) jsou skvěle sehraní a hlasy jim barevně dobře ladí. Dominus, zadavatel stavby (Jaromír Nosek, baryton), zaplatí, ale komín se vzápětí zřítí, což je příležitost pro množství situační komiky a potyček. Situaci komplikuje Puella (Eva Benett, soprán), dívka, která komín zboří a plete se mezi znesvářené strany.

K. Loos: Opera o komínku - Jaromír Nosek - Slezské divadlo Opava (foto Lukáš Wodecki)
K. Loos: Opera o komínku – Jaromír Nosek – Slezské divadlo Opava (foto Lukáš Wodecki)

Pěvecky i herecky nejde o náročné party, je tu znát jak ohlas lidových písní, tak vliv opery buffy, proud hudby je svěží a taneční, má jiskru, kterou se interpretům daří celou dobu udržet. Režisérka dala průchod rozpustilosti a umožnila hercům rozehrávat akce, které postupně gradují, až vrcholí roztrženou peřinou s létajícím peřím, po kterém uklouzne dirigent/kantor zbytečně se snažící sjednat pořádek. Tempo rozpustilých bojových akcí zvyšuje zrychlení přehrávání, které vše i trochu karikuje. Přes veškerou rozpustilou taškařici ale dokáží mladí hudebníci i herci udržet tempo a řád inscenace, takže vše vyzní jak má a nerozsype se hudební provedení jako roztržená peřina.

K. Loos: Opera o komínku - Eva Benett - Slezské divadlo Opava (foto Lukáš Wodecki)
K. Loos: Opera o komínku – Eva Benett – Slezské divadlo Opava (foto Lukáš Wodecki)
TAGGED:Jana Andělová PletichováJaromír NosekSEZSlezské divadlo OpavaVít ŠantoraVojtěch PelkaVojtěch Spurný
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK (foto Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK) Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK vrací vstupné až do konce 86. sezóny
Next Article Moravská filharmonie Olomouc, Jakub Klecker (zdroj Moravská filharmonie Olomouc) Moravská filharmonie Olomouc uvede Matoušovy pašije Johanna Sebastiana Bacha
4 2 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up