Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Před 400 zemřel významný skladatel a hudební teoretik pozdní renesance Michael Praetorius
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaOsobnostiPortrétyStará Hudba

Před 400 zemřel významný skladatel a hudební teoretik pozdní renesance Michael Praetorius

Německý skladatel, varhaník a hudební teoretik Michael Praetorius byl jednou z nejvýznamnějších hudebních osobností své doby. Jako kapelník na dvoře Brunšvicko-Lüneburského vévody složil stovky luteránských duchovních kompozic a jeho teoretické dílo „Syntagma Musicum“ dodnes zůstává vysoce ceněným historickým zdrojem o hudebním světě pozdní renesance a raného baroka.

redakce
Published: 15/02/2021
Share
3 Min Read
SHARE
Michael Praetorius (zdroj commons.wikimedia.org)

Michael Schultheis, známý pod latinskou obdobou svého příjmení jako Michael Praetorius, se narodil v roce 1571 v durynském Creuzburgu jako nejmladší syn luteránského kněze. Vyrůstal v Torgau, kde navštěvoval proslulou evangelickou školu, a své vzdělání dokončil studiem teologie a filozofie na univerzitě ve Frankfurtu nad Odrou. Ještě jako student si začal přivydělávat hrou na varhany v tamějším Mariánském kostele a po dokončení studia se stal jeho hlavním varhaníkem.

Po několika letech ve Frankfurtu nastoupil do služby Brunšvicko-Lüneburského vévody Jindřicha Juliuse. Během jeho působení v kapele na vévodově dvoře ve Wolfenbüttelu se Praetorius začal naplno věnovat kompozici. Jeho nejstarší dochované skladby se datují lety 1602/1603 a jedná se především o sborovou duchovní hudbu. Praetoriova moteta z tohoto období jsou jedny z prvních německých skladeb, ve kterých se začaly objevovat kompoziční prvky raného italského baroka.

V roce 1604 byl Praetorius jmenován dvorním kapelníkem. V této době vzniklo jeho rozsahově největší dílo, devítisvazková sbírka Musae Sionaiae obsahující přes 1200 duchovních skladeb. Vznikly převážně na objednávku vévodkyně Alžběty Dánské, spravující vévodství během Jindřichovy nepřítomnosti, a oproti jeho dřívějším kompozicím silněji podléhají zvyklostem dobové luteránské duchovní hudby. V roce 1612 Praetorius vydal Terpsichore, sbírku vlastních aranžmá přes 300 převážně francouzských instrumentálních tanců, které jsou dnes paří mezi jeho nejznámější díla.

Vévoda Jindřich Julius zemřel v roce 1613. V té době už byl Michael Praetorius jedním z nejznámějších německých hudebníků, a přestože dále působil jako kapelník na wolfenbüttelském dvoře, začal v této době více cestovat a jako host vystupoval s orchestry v Drážďanech, Magdeburgu, Lipsku, Nurenburgu, Bayreuthu a mnoha dalších městech.

Michael Praetorius: Syntagma Musicum (zdroj commons.wikimedia.org)

V letech 1614-1620 také pracoval na svém historicky nejvýznamnějším díle, obsáhlém pojednání o hudební historii a soudobé praxi Syntagma Musicum. Z plánovaných čtyř knih se Praetoriovi podařilo dokončit pouze tři – Musicae artis analecta, zabývající se vývojem světské a duchovní hudby, De Organographia, která se věnuje dobovým hudebním nástrojům, a Termini musicali, pojednání o profesionální kompoziční terminologii, notaci a praxi. Všechny tři knihy jsou považovány za nesmírně cenné historické zdroje, především pak De Organographia, která byla doplněna sérií dřevorytů vyobrazujících tehdejší hudební nástroje v nebývalém detailu.

Michael Praetorius: Syntagma Musicum (zdroj commons.wikimedia.org)

V jeho pozdních skladbách, shromážděných ve sbírkách Polyhymnia caduceatrix (1619), Polyhymnia exercitatrix (1620) a Puericinium (1621), se silně projevují prvky typické pro barokní hudbu a vliv italských skladatelů, s jejichž dílem se Praetorius setkával během svých cest.

Michael Praetorius zemřel ve věku pravděpodobně nedožitých 50 let 15. února 1621 ve Wolfenbüttelu a byl pochován v klenbě pod varhanami ve wolfenbüttelském Mariánském kostele, poblíž těla vévody Jindřicha Juliuse.

TAGGED:Michael PraetoriusSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Soutěž Nadace Bohuslava Martinů zná své vítěze
Next Article Stavba Vltavské filharmonie v Praze má stát více než šest miliard korun
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up