Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Před 125 lety zemřel skladatel Ambroise Thomas
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaOsobnostiZe světa

Před 125 lety zemřel skladatel Ambroise Thomas

Charles Louis Ambroise Thomas byl francouzský operní skladatel 19. století, jehož tvorba spadala do období romantismu. Mezi Thomasovy nejslavnější opery můžeme zařadit Mignon a Hamlet, napsal však taktéž komorní hudbu, balety a kantáty.

redakce
Published: 12/02/2021
Share
2 Min Read
SHARE
Ambroise Thomas (zdroj FB)

Narodil se 5. srpna 1811 ve městě Mety, které leží v severovýchodní Francii v regionu Grand Est a zemřel 12. února 1896 v Paříži. Ambroise Thomas se hudbě věnoval již od útlého věku, pravděpodobně ho k tomu vedli rodiče. Ve svých deseti letech uměl hrát na piano a violoncello, v sedmnácti letech začal studovat konzervatoř v Paříži, kde získal i několik cen za svou komorní hudbu a kantáty. Ve svých 21 letech získal ocenění Grand Prix de Rome za kantátu Hermann et Ketty.

I přes velké úspěchy v oblasti komorní hudby, se nakonec zaměřil na hudbu divadelní (operu a balety), kterou komponoval zhruba padesát let. Jeho melodické opery sklízely úspěch, ovšem jejich tituly padly do zapomnění. V té době se ovšem čím dál více proslavoval francouzský konkurent Charles-François Gounod. Rivalita mezi těmito dvěma skladateli dopomohla Thomasovi k dalšímu komponování, vyprodukoval tak dvě „nesmrtelné“ opery Mignon (1866) a Hamlet (1868), které se takřka ihned staly hitem. Thomasova hudba budila v kritice rozporuplné pocity, a tak, i přes veškeré snažení, se přeci jen slavnějším stal Gounod. Mimo Francii Thomasova díla pronikla více méně až po jeho smrti.

Mezi jeho nejvýznamnější díla patří: La Double échelle (1837), Le Perruquier de la Régence (1838), Gipsy (1839), Le comte de Carmagnola (1842), Angélique et Médor (1843), Le Caïd (1849), Le Songe d’une nuit d’été (1850), Raymond (1851), Psyché (1857), Le Roman d’Elvire (1860), Mignon (1866), Hamlet (1868), Françoise de Rimini, Opéra National de Paris (1874) a La Tempête, balet (1889).

W.Shakespeare: Hamlet (1603) – (foto archiv)

Pětiaktová opera Hamlet se na světových jevištích objevuje zřídka. Českou premiéru měla ve Státní opeře v Praze, roku 2002. Libreto napsali Michel Carré a Jules Barbier podle divadelní hry Alexandra Dumase a Paula Meurice z roku 1847 na motivy předlohy The Tragical History of Hamlet, Prince of Denmark Williama Shakespeara z roku 1601.

Ambroise Thomas byl, stejně jako jeho rodiče, učitelem hudby. Učil kupříkladu významného francouzského skladatele Julese Masseneta. Thomasovo dílo mělo vliv na mnoho dalších skladatelů.

TAGGED:Ambroise ThomasSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Divadlo J. K. Tyla zkouší operetu Netopýr Johanna Strausse mladšího
Next Article Ani nejpesimističtější scénáře neodhadly současný vývoj, řekl ředitel divadla Martin Glaser
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up