Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Co nám v nadcházejících dnech nabídne Národní divadlo?
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
OperaPR ZprávyTanec

Co nám v nadcházejících dnech nabídne Národní divadlo?

Opera Národního divadla nabídne v nejbližších dnech přímý přenos koncertu Mozartovy narozeniny a premiéru opery Rigoletto. Soubor Opery Národního divadla a soubor Státní opery pracují na projektech v rámci cyklu Musica non grata. Vzniklo nové dílo inspirované Rembrandtovým dílem a životním osudem v pojetí baletního souboru.

PRredakce
Published: 06/01/2021
Share
9 Min Read
SHARE
Národní divadlo: Rigoletto 2020 (zdroj ND)

Současné aktivity Opery Národního divadla a Státní opery

S velmi pozitivními ohlasy a velkým zájmem se setkal prosincový Adventní kalendář Opery. Série 26 videí (operních árií, koled a jiných skladeb), na kterých se podíleli jak operní sólisté, tak členové orchestrů a sborů Opery Národního divadla i Státní opery, viděly na sociálních sítích desetitisíce fanoušků a komentáře pod jednotlivými příspěvky byly plné nadšených reakcí.

Obsah
Současné aktivity Opery Národního divadla a Státní operySoučasné aktivity Baletu Národního divadla

Do nového roku vstupuje operní soubor naší první scény i přes trvající zákaz živého hraní s pozitivní zprávou v podobě příslibu hned dvou přímých přenosů v České televizi a připravovanou sérií dokumentů z cyklu Musica non grata.

První přímý přenos se uskuteční ve středu 27. ledna od 20.15 hodin, kdy na ČT art oslavíme Mozartovy narozeniny, a to tradičním slavnostním koncertem ze Stavovského divadla. Na programu budou ukázky ze skladatelových oper Idomeneo a Le clemenza di Tito, kterou nastuduje Orchestr Národního divadla pod taktovkou německého dirigenta Karstena Januschke. Příznivci opery se mohou těšit na české i zahraniční sólisty: Michaelu Zajmi, Arnheidur Eiriksdottir, Kateřinu Kněžíkovou, Alžbětu Poláčkovou, Miloše Horáka a Benjamina Brunse.

Národní divadlo (zdroj FB)

Druhé živé vysílání nabídne ČT art v sobotu 30. ledna. Od 20 hodin zde proběhne premiéra Verdiho opery Rigoletto v režijním nastudování renomované režisérky Barbory Horákové Joly (držitelka prestižního britského ocenění International Opera Award 2018 v Londýně v kategorii Objev roku), pod taktovkou italského dirigenta Vincenza Milletarì. Nové zpracování Rigoletta je jak první operní premiérou sezony 2020/21, tak zároveň i prvním premiérovým titulem ve zrekonstruované budově Státní opery (ta byla po tříleté rekonstrukci otevřena v lednu 2020). V titulní roli vystoupí gruzínský barytonista Nikoloz Lagvilava a španělsko-americký barytonista Daniel Luis de Vicente. V roli křehké dívky Gildy se budou alternovat sopranistky Marie Fajtová a Olga Jelínková a v roli Vévody mantovského vystoupí čínský tenorista Long Long a korejský tenorista Kyungho Kim. Roli Maddaleny ztvární mezzosopranistky Jana Sýkorová a Kateřina Jalovcová a roli Sparafucile se představí basisté Zdeněk Plech a Ivo Hrachovec. V inscenaci je doprovodí členové Sboru a Orchestru Státní opery.

Obě umělecká tělesa – tedy jak soubor Opery Národního divadla, tak i soubor Státní opery – pracují pilně také na projektech v rámci cyklu Musica non grata. V lednu se například chystá natáčení koncertu z budovy Státní opery, kde pod taktovkou jejího hudebního ředitele Karla-Heinze Steffense bude představen program složený ze skladeb Pavla Haase, Hanse Krásy a úryvku z opery Vzdálený zvuk (Der ferne Klang) Franze Schrekera. Na koncertě vystoupí sólisté Veronika Hajnová, Josef Moravec, Jaroslav Březina, Jiří Hájek a Ivo Hrachovec. Těšit se můžete i na krátký film k suitě z opery Brundibár od Hanse Krásy. Práce na tomto netradičním hudebně-vizuálním díle se ujal tým složený ze zkušené divadelní režisérky Magdalény Švecové, scénografa Davida Janoška a videoartisty Tomáše Hrůzy. Dílo nastudovala s Orchestrem Státní opery mladá dirigentka Jana Cecílie Mimrová a uvidíte v něm například i tanečníky baletu Opery Národního divadla.

Orchestr Národního divadla v čele s hudebním ředitelem Jaroslavem Kyzlinkem natočil v prosinci videozáznam hned dvou skladeb Bohuslava Martinů – Serenádu H 199 a píseň Zastavte muziky za známého Špalíčku, kterou zazpívala operní sólistka Marie Fajtová. Výsledné materiály bude možné shlédnout na webových stránkách projektu Musica non grata a na sociálních sítích Opery Národního divadla.

Národní divadlo: Balet mezi obrazy: Rembrandt a Saskia (zdroj ND)

Současné aktivity Baletu Národního divadla

Je to paradoxní, ale i doba covidová může přinést něco dobrého, nutí nás hledat nové cesty a myslet v netradičních kontextech. Tak tomu je i na příkladu nově vzniklé spolupráce mezi dvěma kulturními institucemi: Národním divadlem a Národní galerií Praha: Balet mezi obrazy: Rembrandt a Saskia.

Jak divadla, tak galerie jsou zavřené. Ale nezahálejí a snaží se svým příznivcům zprostředkovat a dopřát umělecký zážitek jiným způsobem.
Projekt spojující balet a výtvarné umění se váže k právě probíhající výstavě Národní galerie Rembrandt: Portrét člověka. Vzniklo nové dílo z oblasti videoartu, inspirované Rembrandtovým dílem a životním osudem. Choreografii vytvořil člen Baletu ND Fraser Roach, za režií a koncepcí klipu stojí italský režisér Marco Chiodi, který s Baletem Národního divadla dlouhodobě spolupracuje.

Sólisté Baletu Národního divadla Evgeniya Gonzalez a Fraser Roach interpretují vztah Rembrandta a jeho životní lásky Saskie. Tanec vychází z přímé inspirace výtvarnými díly, jde o dialog mezi živým tanečním uměním a samotným Rembrandtovým géniem. Milostný duet se natáčel ve výstavních prostorách, kromě portrétu Rembrandtovy ženy Saskie se součástí vizuálního díla stal i obraz Učenec ve studovně, který je jediným Rembrandtovým dílem na území ČR.

Video mělo premiéru 1. ledna 2021 na sociálních sítích a kanálech YouTube Národní galerie Praha a Baletu Národního divadla, nicméně k vidění je zde stále…

„Rembrandt potkal Saskii van Uylenburgh v roce 1633, pravděpodobně v průběhu návštěvy svých příbuzných v Amsterdamu. Téhož roku se mladý pár zasnoubil a v roce 1634 se Rembrandt se svou múzou oženil. S něžností a láskou ji zvěčnil na několika kresbách a malbách. Rembrandt Saskiinu tvář vtiskl také alegorickým postavám a hrdinkám mnoha obrazů. Šťastné období, završené v roce 1641 narozením syna Tita, který se jako jediný ze čtyř dětí Rembrandta a Saskie dožil dospělosti, vystřídalo hořkosladké období pádů a vzestupů. Rembrandtova milovaná žena Saskia zemřela necelý rok po Titově narození a manželské štěstí tak netrvalo ani deset let,“ říká Lucie Němečková, kurátorka výstavy.

Národní divadlo: Balet mezi obrazy: Rembrandt a Saskia (zdroj ND)

„Byl jsem osloven ředitelem Baletu ND Filipem Barankiewiczem, abych vytvořil koncept a choreografii pro tento projekt, za který jsem velice vděčný. Inspiroval jsem se Rembrandtovým životem, láskou k jeho ženě Saskii a těžkým obdobím po její smrti. Myslím, že všichni máme zkušenost s láskou i ztrátou, a to jsou také ústřední témata, která jsem chtěl prezentovat a na která jsem se chtěl zaměřit,“ vysvětluje choreograf a tanečník Fraser Roach.

Fraser Roach zahájil svou profesní kariéru v londýnské Královské baletní škole, hostoval v Birminghamském královském baletu a v anglickém Královském baletu. Své první angažmá získal v Národní opeře v Bordeaux. Dále tančil ve Stuttgartském baletu, kde v roce 2019 vytvořil svou první choreografii Demon Days (v rámci projektu prestižní Noverrovy společnosti). V Baletu ND působí od roku 2019, ztvárnil zde řadu významných rolí: Rotbarta v Labutím jezeru, Gremina v Oněginovi nebo Krále v baletu Leonce & Lena.

Evgeniya Gonzalez se narodila v ruském Sankt-Petěrburgu, absolvovala Královskou švédskou baletní školu ve Stockholmu, účinkovala v řadě představení Královské švédské opery. Tančila v Mariinském divadle v Sankt-Petěrburgu, byla členkou Bavorského státního baletu. V roce 2014
získala první cenu v mezinárodní soutěži Jeune Ballet Mediterranean ve francouzském Grasse a skončila třetí v Nordické baletní soutěži ve Švédsku. V sezoně 2019/2020 nastoupila jako demisólistka Baletu ND v Praze, kde měla možnost ztvárnit například Klárku v Louskáčkovi – Vánočním příběhu, Guvernantku v baletu Leonce & Lena či Odettu/Odilii v Labutím jezeru.

Natáčení v prostorách výstavy podléhalo pečlivým přípravám a také bezpečnostním pravidlům. Primární bylo bezpečí uměleckých děl, dodržení světelných i klimatických podmínek, včetně dostatečného odstupu od obrazů. Důležitý byl také citlivý přístup a spolupráce kolegů – od štábu přes restaurátory až po realizační tým a dodržování přísných hygienických opatření s ohledem na pandemickou situaci.

TAGGED:Česká televizeČT artEvgeniya Victory GonzalezFraser RoachNárodní divadloSEZStátní opera PrahaStavovské divadlo
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Prezident Miloš Zeman podpořil potřebu státní podpory kultuře
Next Article Vláda jedná s organizátory v kultuře o nastavení pravidel akcí
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up