Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Těším se, až se akordeon bude učit na HAMU, říká profesor Ladislav Horák
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaOsobnostiRozhovorySoudobá Hudba

Těším se, až se akordeon bude učit na HAMU, říká profesor Ladislav Horák

Navzdory celoroční pandemické situaci, a s tím spojené vynucené umělecké odmlce, byl letošní rok podle prof. Ladislava Horáka pro akordeon i jeho samotného přece jen povedený. V jeho úvodu uspořádal se svými kolegy v Praze zimní kongres světové organizace Confédération Internationale des Accordéonistes, v jehož doprovodném programu představil se svým Trojanovým triem překvapení v podobě scénického provedení ve světě neznámé suity Princ Bajaja Václava Trojana a následně v interpretaci předních sólistů i talentovaných nadějí premiéry českých moderních skladatelů.

Dohnalová Lenka
Published: 04/01/2021
Share
13 Min Read
SHARE
Ladislav Horák (archiv repondenta)

Těsně před uzavřením hranic absolvoval s Jaroslavem Svěceným turné po Peru a Ekvádoru. V létě se mu podařilo uskutečnit jak tradiční festival Běchovická harmonika, tak i jako jednomu z mála letní hudební akademii v jeho oblíbené Třeboni. Ladislav Horák stihl též být členem odborných porot dvou nejvýznamnějších klání v roce, a to v italském Castelfidardo a ve finálovém kole soutěže světové organizace CMA, jejímž předsedou byl světoznámý Richard Galliano. Koncem roku coby dramaturg i interpret zorganizoval online natočení koncertů cyklu Kultura v srdci Prahy, který poosmé pořádal spolek Jednota pro zvelebení hudby v Čechách, jehož je místopředsedou. Navíc těsně před Vánoci vydal ve svém vydavatelství Edition Rondo Prague s kolegy Radkem Kramplem a Vítem Švecem kompaktní disk tria Vibrafonissimo.

Pane profesore, máte velkou šíři aktivit, ale zeptala bych se nejprve na nástroj. Akordeonu se lidové říká tahací harmonika a je jich řada typů, respektive typově příbuzných nástrojů (bandoneon, heligonka…).
Jak byste poradil laikovi, který má zájem začít hrát na nástroj? S čím začít, na jaký nástroj se vlastně učí na ZUŠ a poté na konzervatoři a jaký vztah má výběr nástroje k repertoáru?
Základní typ nástroje, na který se učí na většině základních uměleckých škol, je chromatický nástroj. Na ZUŠ jsou v převaze akordeony klávesové, na dalším stupni, tedy konzervatořích, se více daří knoflíkovému nástroji. Pro něj se komponují i originální skladby, které využívají jeho větších technických parametrů a možností. Na rozdíl od sousedního Německa či Rakouska, se u nás zatím minimálně nabízí i výuka diatonických typů harmonik, hlavně pak historicky zdomácnělých heligonek, nebo v současné době vyhledávaných bandoneonů. Důvodem je nedostatek odborných učitelů i literatury, stejně jako kvalitních instrumentů. V dohledné době očekávám rozvoj, zájem o tyto nástroje roste.

Akordeon má díky historii a vývoji v jednotlivých zemích hodně podob, přičemž se technika a způsob hry velmi liší a hráč nedokáže zahrát na napohled stejný nástroj. Jako příklad mohu uvést Skandinávii, kde se liší systémy knoflíkových akordeonů jak ve Švédsku, tak Norsku i Finsku! S tím pochopitelně souvisí i repertoár, protože jednotlivý nástroj a systém má své výhody v určité technice, která je na jiném druhu obtížnější.

A jaký repertoár u nás vlastně žije?
Začal bych tím, jaký repertoár už nežije… Jednak je to klavírní technická literatura, protože například Czerneho etudy se svými oktávovými běhy a řešením úhozu s využitím pedálu akordeonu moc nepřinášejí. Navíc už máme k dispozici originální cvičení, která se zaobírají přímo potřebnými akordeonovými technikami. Dále jsou to transkripce, využívající k polyfonické hře omezený standardní bas. Melodická hra v levé ruce je tím nejzásadnějším pokrokem ve vývoji nástroje v průběhu 20. století. Co se týče přednesového repertoáru, vycházíme z „našich“ českých autorů, které jsme světu prezentovali i na jednom z doprovodných koncertů únorového zimního kongresu světové akordeonové asociace.

Ladislav Horák (archiv repondenta)

Jak se stane, že se právě světový akordeonový kongres koná v Praze?
Není divu, protože Československo bylo po roce 1935 jedním ze zakládajících států. Také v 50. letech jsme byli jedni z prvních, kdo zavedli obor na konzervatoře, a česká originální literatura se stala vzorem pro mnohé následovníky. Tehdy u toho stály dvě osobnosti, které v roce 1981 pořádaly i předchozí kongres u nás – varhaník, osnovatel oboru na Pražské konzervatoři a její „šedá eminence“ Ladislav Vachulka a Milan Bláha. Právě jemu, světové akordeonové legendě, byl letos věnován vzpomínkový koncert, na kterém moje Trojanovo trio (spoluúčinkující Pavel Hůla – housle, Jaroslav Novák – kytara) uvedlo suitu našeho nejoblíbenějšího českého autora Václava Trojana. Hned na dalším koncertu jsme pak zástupcům celého světa předvedli české originální kompozice pro sólový i komorní akordeon, včetně autorů jako Jindřich Feld, Petr Fiala, Jiří Teml, Pavel Trojan, Eduard Douša, Jiří Pazour, Adam Skoumal, Pavel Samiec a dalších.

U nás je tradičním výrobcem akordeonů a heligonek firma Delicia v Hořovicích. Byl jste i vítězem jejich soutěže v roce 1990. Sledujete, jak na tom v současnosti jsou?
Právě hořovické firmě Delicia, stejně jako dalšímu tradičnímu výrobci hlasů Harmonikas z Loun, jsme v rámci kongresu věnovali na prezentaci dopoledne v salónu hotelu Olympik. Firmy jsou sice v soukromých rukou, nicméně oběma se daří velmi dobře. Harmonikas dodává své hlasy nejen do heligonek, ale i pro většinu světových výrobců včetně špičkových koncertních nástrojů v Itálii či Rusku. Delicia, která letos slaví 100 let od svého založení, zase v rámci výročí inovuje svoji výrobu včetně modernizace designu. Produkuje hlavně standardní typy nástrojů, o které je stálý zájem. Co se týče koncertního typu nástroje, zůstává hlavním producentem Itálie se svým centrem v italském středomořském městečku Castelfidardo, kde je evidováno na 30 (!) výrobců nástrojů.

Osobně jsem se nyní zapojil do aktivity Jakuba Zahradníka a jeho Kruhu klavírníků a varhanářů a podporuji výzvu k znovuotevření učňovského oboru ladičů a opravářů akordeonů a harmonik, protože vyhlížím do budoucna s obavou, že nedojde ke generační obměně stávajících mistrů a odborníků. I o tom vedu pravidelnou diskuzi se zástupci firem.

Ladislav Horák s žáky Martinem Šulcem a Marinem Kotem (archiv respondenta)

Proč jste si vy nástroj vybral a odkud na konzervatoř chodí zájemci o nástroj? Přijdou občas i nějací aktivní starší amatéři hrající v nějaké kapele či šramlu? Mají představu o stylových možnostech a náročnosti hry na nástroj?
Mně nástroj vybrali rodiče a v mém rodném Polabí se jedná o jeden z nejhranějších nástrojů, takže nebylo divu, že stejný nástroj vychodil na hudební škole i můj bratr. Na Pražskou konzervatoř přicházejí k talentovým zkouškám zájemci z celé republiky i zahraničí, většinou se jedná o žáky základních uměleckých škol se zájmem o klasickou hudbu. Aktivní amatérští hudebníci se na mne spíše obracejí s interesem o dovzdělání, a to i v různých stylech a žánrech. Byl jsem kdysi překvapený ze zkušeností francouzských kolegů, kteří mi tvrdili, že se u nich vyučuje v linii klasické i populární hudby. A že se často stane, že zájemce, který se chtěl věnovat pouze hře tradiční instrumentální hudby zvané ve Francii musette, skončí u Bachovských fug. Podobné zkušenosti mám už v současnosti i já, nicméně převážně toto se děje spíše v rovině soukromé. Obor hra na akordeon patří na konzervatořích k těm nejtěžším. Zvládnout techniky a souhru obou rukou a k tomu zdokonalovat měchovou techniku společně se studiem náročných originálních kompozicí obnáší mimořádnou technickou dovednost a velkou hudební odbornost. Moji žáci mohou vyprávět! Přesto je o akordeon stále větší zájem, pro příští rok je ke zkouškám přihlášeno sedm uchazečů – a to průměrně do ročníku bereme dva.

Pro širší spektrum zájemců z řad profesionálů i amatérů už přes dvacet let pořádám každý první červnový víkend na Pražské konzervatoři Akordeonovou akademii, kam zvu odborníky zastupující světová akordeonová centra a prezentující celou škálu oboru.

Jak jste pracoval a využil doby, kdy byla pozastavena výuka i koncertní život?
Distanční výuka je způsob, který mi vůbec nesedí. Ať jsou to různé programy typu Skype či Zoom, pořád se jedná o nekvalitní statický přenos bez možnosti interakce. Jsem typem učitele, který dává hodně na práci se zvukem a stejně tak s tím související práci s tělem. Také nahrávky mne nepříliš oslovují, výuka není přece soutěžní hodnocení a bodování nahraného výkonu. Nicméně i přes toto nelehké období jsme se s mými žáky s úspěchem přenesli. Svědčí o tom vítězství Martina Kota na online soutěžích Danubia Talents Vídeň, VIVO Competition v New Yorku a 2. cena na soutěži světové organizace CMA a též vítězství Martina Šulce ve sledované televizní show Virtuosos 4+. Právě v této soutěži jak předseda Placido Domingo, tak i moderátor a hvězda německé televize Thomas Gottschalk ocenili, že ve finále zvítězili za českou i polskou stranu akordeonisté a konstatovali, že akordeon je nástroj velmi moderní, kultivovaný s obrovskými možnostmi a perspektivou. To mi – včetně Martina – udělali radost!

Já sám využil tohoto období k nastudování nové kompozice Ondřeje Kukala, o kterou jsem velmi stál a kterou jsem uvedl na několika online koncertech. Připravoval jsem si i k premiérovému uvedení nové skladby českých a německých skladatelů, konkrétně Pavla Trojana, Jiřího Bezděka, Holmera Beckera, Stefana Hippe a Michaela Emanuela Bauera v rámci našeho koncertního cyklu Nová hudba na druhou. Nahrávku úvodního koncertu budete moci nalézt i na webu Opery PLUS.

Pavel Trojan, Jan Bubák a Ladislav Horák na zahajovacím koncertě Nové hudby na druhou 2020 (archiv respondenta)

Pokud se nemýlím, vychází vám nyní na přelom roku i nový kompaktní disk?
Ano, udělal jsem novou žánrovou zkušenost po boku skvělého dua hudebníků, vibrafonisty Radka Krampla a kontrabasisty Vítka Švece. Výsledkem je nový program i CD Summit in Prague, který volně navazuje na studiový projekt Astora Piazzolly Summit z roku 1974, na kterém argentinský skladatel a bandoneonista spolupracoval s legendárním Gerry Mulliganem a jeho osmi spoluhráči převážně z jazzové oblasti. Také naše trio Vibrafonissimo překračuje styly a využívá zkušenosti jednotlivých členů z jim vlastního hudebního prostředí, hudby klasické, worldmusic, filmové, jazzové, spolupráce se zpěváky i originálně zaměřenými soubory. Kromě latinskoamerické hudby je další inspirací Francie, kde existuje velká tradice souborů podobného složení a kde proběhla významná část dějin a vývoje všech tří nástrojů. Nahrávku, která vyšla v mém vydavatelství Edition Rondo Prague, nyní připravujeme pro zájemce mnoha servisů po celém světě, jako je Supraphononline, iTunes, Spotify, Deezer, Google Music a další.

Lituje něčeho v rámci letošní umělecké odmlky?
Zatímco jsem většinu svých koncertů odsunul na příští rok, či stejně jako většinu festivalů provedl v režimu online, je mi líto neuskutečněného 6. ročníku Mezinárodních akordeonových dnů v Praze, festivalu, který přivádí do naší metropole každý rok celý akordeonový svět. Jedná se jak o soutěž v sólových, komorních i orchestrálních kategoriích, tak i prezentaci nejvýznamnějších nástrojařských firem, nové literatury, odborných seminářů a workshopů. I letos, kdy bylo jasné, že ho nebudeme moci prezenčně realizovat, se přihlásilo přes 100 hráčů z deseti zemí. Alespoň jsme všechny příznivce pozdravili formou live streamu, který je i nyní ke zhlédnutí na stránkách festivalu.

Dalším minusem bylo, že nám pandemie oddálila přípravy na vstup oboru na HAMU v Praze. Absenci výuky na vysoké škole, která se datuje od rozdělení Československa, a kterou považuji za omezování rozvoje oboru, se věnuji velmi intenzivně. A právě nadějné jednání s vedením školy s možností využít institucionální akreditace školy nám pozastavil virus. Nicméně i tak jsem optimista a těším se na splnění dalšího mého snu.

Co vás v novém roce čeká?
Mimo dokončení doposud nezrealizovaných projektů připravuji cyklus oslav k 100. výroční narození mého oblíbeného autora Astora Piazzolly. Kromě mých stávajících a mnoha koncerty prověřených projektů jako je Vivat Tango! (s violoncellistou Petrem Nouzovským) či Ve znamení tanga (s houslistou Jaroslavem Svěceným) se na rozdíl od jiných tangových mutací a zvláštních orchestrálních podob hudby argentinského genia spojených s vizuální show chci věnovat tomu, co on sám preferoval a čemu věřil – koncertním sólovým výstupům za doprovodu orchestrů a též kvintetu Tango Nuevo jako ideálnímu instrumentálnímu složení, které sám upřednostňoval. Od 11. března mám zaplněný kalendář těmito koncerty, přičemž připravuji další doprovodné akce jako je prezentace nové knihy o Piazzollovi či edukační koncerty pro školy.
Pevně věřím, že mi mé plány již nic nezhatí a čtenářům přeji zdraví, klid a návrat kultury do našich životů

TAGGED:akordeonLadislav HorákNová hudba na druhouSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Česká filharmonie slaví 125 let od svého prvního koncertu
Next Article Orchestre national de Lille vyhlašuje konkurz na koncertního mistra viol a dva tutti violisty
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up