
Opera
nominace na 27. ročník Ceny Thálie za mimořádný jevištní výkon
Užší nominace
Ženy
- Jana Sibera
- Role: Violetta
- Inscenace: La traviata (Zbloudilá)
- Hudba: Giuseppe Verdi
- Hudební nastudování: Vojtěch Spurný
- Režie: Jana Andělová Pletichová
- Premiéra: 15. prosince 2019
- Slezské divadlo Opava
- Violetta Valéry je jednou z nejobtížnějších rolí sopránového oboru. Vyžaduje od sólistky vše: od brilantní koloratury přes náročnou kantilénu až po vypjatý a niterně intimní závěr. Kreace Jany Sibery v opavském nastudování připomněla, jak silný může být divácký zážitek z dokonale zazpívané a prožité jevištní postavy. Pěvkyně je nominována i s přihlédnutím k roli Isabelly v inscenaci opery Giacoma Meyerbeera Robert ďábel v Národním divadle moravskoslezském.
- Jana Šrejma Kačírková
- Role: Julietta / Soprán
- Inscenace: Tři fragmenty z Juliette / Lidský hlas
- Hudba: Bohuslav Martinů / Francis Poulenc
- Hudební nastudování: Marko Ivanović
- Režie: David Radok
- Premiéra: 14. června 2019
- Národní divadlo Brno
- Inscenace složená z Tří fragmentů z Julietty a Lidského hlasu je velkým sólem pro Janu Šrejmu Kačírkovou. V obou partech rozvinula svůj soprán oplývající jiskrností i dramatickou naléhavostí, vyjádřila jak rozverně bezstarostnou ženskou koketerii Julietty, tak osamělost ženy, která se ve snaze zachránit vztah zmítá mezi zdrceným zoufalstvím a záblesky naděje, vybuchuje v podrážděném rozčilení, hašteřivě koketuje, zoufale vyčítá, hystericky se směje, odevzdaně propadá bezvýchodnosti nebo vydírá vyvoláváním vzpomínek.
- Kristýna Vylíčilová
- Role: Míkal
- Inscenace: Saul
- Hudba: Georg Friedrich Händel
- Hudební nastudování: Roman Válek
- Režie: Tomáš Ondřej Pilař
- Premiéra: 25. července 2019
- Hudební festival Znojmo
- Mladá sopranistka osvědčila v roli Míkal věrnost svým kořenům a dokonalé ovládání stylu autentické interpretace. Při scénickém provedení oratoria na znojemském hudebním festivalu uplatnila tónovou kulturu bez zbytečného vibrata, s měkkým nasazením, čistou intonací. A také s jemným, avšak bezpečně znělým pianissimem. To vše ladí s hereckým pojetím této role coby něžné a jemné dívky, žijící svůj život pod tvrdou rukou otce-válečníka a dominantní starší sestry.
Užší nominace
Muži
- Pavel Klečka
- Role: Giorgio Germont
- Inscenace: La traviata (Zbloudilá)
- Hudba: Giuseppe Verdi
- Hudební nastudování: Vojtěch Spurný
- Režie: Jana Andělová Pletichová
- Premiéra: 15. prosince 2019
- Slezské divadlo Opava
- Výkony barytonisty Pavla Klečky již řadu let vykazují solidní pěvecký projev podepřený přesvědčivým herectvím. Svůj talent a zkušenosti zúročil ve svrchované míře v postavě Giorgia Germonta. Má vzácný dar upoutat diváka sugestivním a soustředěným hereckým výkonem. Jeho Germont je živou jevištní postavou, která však nezůstává nic dlužna tomu nejdůležitějšímu, co činí operu operou – zpěvu. Pěvec je nominován i s přihlédnutím k roli Nabucca v Jihočeském divadle České Budějovice.
- Richard Samek
- Role: Princ
- Inscenace: Rusalka
- Hudba: Antonín Dvořák
- Hudební nastudování: Jakub Klecker
- Režie: Radovan Lipus
- Premiéra: 17. října 2019
- Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
- Tenorista Richard Samek osvědčil bohaté zkušenosti, které v této roli již nasbíral. Zpívá ho znělým hlasem ve všech polohách, s citem pro romantickou frázi, s dokonalou srozumitelností a hlasovým objemem. V souladu s režijní koncepcí prezentoval svou postavu jako promyšlený oblouk od lehkomyslného mladíka, toužícího po erotickém naplnění, kterého nezajímá, že tím někomu může fatálně ublížit. A dospěl k zoufalému muži, který si trosky dřívějšího světa dokáže uvědomit a připsat na svůj účet. A v jediném okamžiku tak dospívá – i umírá.
- Lukáš Zeman
- Role: Hrabě Almaviva
- Inscenace: Figarova svatba
- Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
- Hudební nastudování: Vojtěch Spurný
- Režie: Jana Andělová Pletichová
- Premiéra: 23. února 2020
- Slezské divadlo Opava
- Lukáš Zeman dominoval v roli hraběte jako žárlivý rozzuřený pruďas i záletný proutník, který si ani při závěrečném pokání vůči podváděné manželce neodpustí zájem o pozadí sváděné Zuzanky. Třebaže opavský soubor musí obsáhnout celé stylové spektrum operního repertoáru, díky nastudování V. Spurného opřenému o studium dobových pramenů mohl Lukáš Zeman vedle své muzikality a technicky skvěle vedenému barytonu skvěle uplatnit své bohaté zkušenosti s historicky poučenou interpretací.
Širší nominace
- Markéta Böhmová – za roli Hraběnky v inscenaci Figarova svatba (Slezské divadlo Opava)
- Markéta Cukrová – za roli Múzy / Nicklausse v inscenaci Hoffmannovy povídky (Národní divadlo Brno)
- Monika Jägerová – za roli Timanta v inscenaci Demofoonte (Hof-Musici Český Krumlov)
- Václava Krejčí Housková – za titulní roli v inscenaci Carmen (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
- Martina Masaryková – za roli Olympie v inscenaci Hoffmannovy povídky (Národní divadlo Brno)
- Lenka Pavlovič – za roli Jitky v inscenaci Dalibor (Jihočeské divadlo České Budějovice)
- Marta Reichelová – za roli Oscara v inscenaci Maškarní ples (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
- Jaroslav Březina – za roli Václava v inscenaci Šelma sedlák (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
- Václav Čížek – za roli Raimbauta v inscenaci Robert ďábel (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
- Jan Hnyk – za roli Martina v inscenaci Šelma sedlák (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
- Daniel Matoušek – za roli Nadira v inscenaci Lovci perel (Moravské divadlo Olomouc)
- Josef Moravec – za titulní roli v inscenaci Dalibor (Jihočeské divadlo České Budějovice)
- Jaromír Nosek – za titulní roli v inscenaci Figarova svatba (Slezské divadlo Opava)
- František Zahradníček – za roli Timura v inscenaci Turandot (Národní divadlo Praha)
Schválila odborná porota ve složení: Zbyněk Brabec (předseda), Vojtěch Babka, Marta Cihelníková, Magdaléna Hajóssyová, Helena Havlíková, Tomáš Šimerda a Jan Štych.
Balet, tanec a pohybové divadlo
nominace na Ceny Thálie 2020 za mimořádný jevištní výkon
Užší nominace
Ženy
- Irina Burduja
- Role: Olga
- Inscenace: Oněgin
- Choreografie: John Cranko
- Nastudování: Jane Bourne, Filip Barankiewicz
- Hudba: Kurt-Heinz Stolze (podle Petra Iljiče Čajkovského)
- Premiéra: 20. února 2020
- Národní divadlo Praha
- Irina Burduja ztvárnila roli s technickou jistotou a obdařila postavu Olgy správnou mírou bezstarostnosti, nespoutanosti, veselí, šarmu a koketérie. Její Olga je roztomilá kráska bavící se tancem, která se zamilovala do Lenského, ale nedohlédla následků svého jednání. V druhém jednání nezávazně flirtuje s Oněginem, aniž by tušila, jakou tragédii může svým chováním způsobit.
- Frederika Kvačáková
- Role: Frida 1
- Inscenace: Frida
- Choreografie a režie: Marika Hanousková Mikanová
- Hudba: Ellion Goldenthal, Francisco Tárrega, Manuel de Falla a další
- Premiéra: 21. února 2020
- Severočeské divadlo Ústí nad Labem
- Frederika Kvačáková je ideální interpretkou pro choreografické ztvárnění životního příběhu komplikované osobnosti mexické malířky Fridy Kahlo. Klasická taneční technika se u ní snoubí s přirozeným tanečním a hereckým projevem. Její výkon je velmi vyzrálý a přesvědčivý. Dá se říci, že je převtělením Fridy Kahlo, a nenechá tak nikoho na pochybách o prožívaných pocitech malířky ve všech jejích životních peripetiích.
- Alina Nanu
- Role: Taťána
- Inscenace: Oněgin
- Choreografie: John Cranko
- Nastudování: Jane Bourne, Filip Barankiewicz
- Hudba: Kurt-Heinz Stolze (podle Petra Iljiče Čajkovského)
- Premiéra: 20. února 2020
- Národní divadlo Praha
- Alina Nanu v roli Taťány zúročila dosavadní sólistické zkušenosti a opět prokázala stoupající úroveň svého interpretačního umění. Postavu vedla od naivní venkovské dívenky přes emotivní vyjádření hlubokých citů až po zralou ženu v závěru dramatu, které kulminuje strhujícím duetem. Její skvělá technika a plasticita se stává prostředkem k vyjádření emocí ve vztahu k Oněginovi – Patriku Holečkovi.
Užší nominace
Muži
- Michal Heriban
- Role: sólo
- Inscenace: Panoptikum
- Choreografie a režie: Lenka Vagnerová
- Hudba: Ivan Acher
- Premiéra: 7. listopadu 2019
- Lenka Vagnerová & Company Praha
- Michal Heriban strhává na sebe pozornost v průběhu celého představení. Je principálem a hybatelem kontroverzního panoptika; až démonickým a bezcitným manipulátorem ve světě profitujícím z lidského neštěstí. Heriban zaujme svým výrazným charismatem, propracovaným hereckým vedením role i technickou zdatností, díky čemuž je pevným svorníkem vydařené inscenace. Jeho výkon se právem řadí mezi mimořádné.
- Patrik Holeček
- Role: Oněgin
- Inscenace: Oněgin
- Choreografie: John Cranko
- Nastudování: Jane Bourne, Filip Barankiewicz
- Hudba: Kurt-Heinz Stolze (podle Petra Iljiče Čajkovského)
- Premiéra: 20. února 2020
- Národní divadlo Praha
- Nominace je stvrzením strmého interpretačního vývoje Patrika Holečka v posledních letech. I přes svůj mladý věk se mu v této roli podařilo podat přesvědčivý a psychologicky detailně propracovaný výkon, prostý jakýchkoliv manýr. Náročný pohybový slovník Johna Cranka zvládá s lehkostí, ve virtuózních duetech je spolehlivým a rovnocenným partnerem zkušenější Alině Nanu, s níž vytvořil vynikající pár.
- Ondřej Vinklát
- Role: Josef K.
- Inscenace: Kafka: Proces
- Choreografie: Mauro Bigonzetti
- Hudba: A. Bononcini, D. Buxtehude, H. Górecki, C. Gesualdo, T. Merula, C. Monteverdi, M. P. Musorgskij
- Premiéra: 13. června 2019
- Národní divadlo Praha
- Ondřej Vinklát patří v tanečním oboru k absolutní špičce. Charismatický všestranný umělec, dlouholetý sólista Baletu Národního divadla v Praze, vládne vynikající technikou a neutuchající energií. V herecky a tanečně nelehké roli Josefa K. vytvořil psychologicky do detailů propracovanou postavu, která se od úvodního nadhledu na absurdní situaci, v níž se ocitá, postupně propadá do stále silnějších vnitřních pochybností až ve finále do bezvýchodné sklíčenosti a odevzdanosti.
Širší nominace:
- Helena Arenbergerová – za sólovou roli v inscenaci Generace X (Pulsar Praha)
- Tereza Hloušková – za sólovou roli v inscenaci Fo(u)r One uvedené v
- programu Carmina Vetera (Pražský komorní balet)
- Yui Kyotani – za roli Myrthy v inscenaci Giselle (Městské divadlo Olomouc)
- Nikola Márová – za roli Rosetty v inscenaci Leonce & Lena (Národní divadlo Praha)
- Kristýna Němečková – za roli Novinové dívky v inscenaci Kafka: Proces (Národní divadlo Praha)
- Rita Pires – za sólovou roli v inscenaci Rossiniho karty (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
- Klaudia Radačovská – za roli Marguerity Gautierové v inscenaci Dáma s kaméliemi (Národní divadlo Brno)
- Rory Ferguson – za roli Truffaldina v inscenaci Sluha dvou pánů (Divadlo F. Šaldy Liberec)
- Alexandre Katsapov – za roli Krále Petra v inscenaci Leonce & Lena (Národní divadlo Praha)
- Viktor Konvalinka – za sólovou roli v inscenaci Panthera (420PEOPLE Praha)
- Zdeněk Mládek – za roli Soudruha Pilného v inscenaci Inscenační porada (Jihočeské divadlo České Budějovice)
- Koki Nishioka – za sólovou roli v inscenaci Rossiniho karty (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
- Jakub Rašek – za sólovou roli v choreografii Gods and Dogs v inscenaci Kylián – Mosty času (Národní divadlo Praha)
- Matěj Šust – za roli Lenského v inscenaci Oněgin (Národní divadlo Praha)
Schválila odborná porota ve složení: Roman Vašek (předseda), Marcela Benoniová, Ljubov Dančenko, Jan Fousek, Kateřina Franková Dedková, Jiří Horák, Pavel Knolle, Ivanka Kubicová, Zdeněk Prokeš.
Muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry
Nominace na 27. ročník Ceny Thálie za mimořádný jevištní výkon
Užší nominace
Ženy
- Michaela Štiková Gemrotová
- Role: Elisabeth
- Inscenace: Elisabeth
- Hudba: Sylvester Levay
- Libreto a písňové texty: Michael Kunze
- Překlad: Michael Prostějovský
- Hudební nastudování: Kryštof Marek
- Choreografie: Pavel Strouhal, Denisa Komarov Kubášová
- Režie: Lumír Olšovský
- Premiéra: 30. listopadu 2019
- Divadlo J. K. Tyla Plzeň
- Náročná titulní role Alžběty-Sisi se potkala s ideální pěveckou formou Michaely Štikové, jež zazářila i herecky. Problematický vztah k oběma partnerům, císaři i Smrti, sehrála v celém rejstříku role, od mladé dívky až po stárnoucí a umírající ženu.
- Markéta Sedláčková
- Role: Donna Sheridanová
- Inscenace: Mamma Mia!
- Hudba: Benny Andersson, Björn Ulvaeus
- Libreto a písňové texty: C. Johnson, B. Andersson, B. Ulvaeus
- Překlad: Adam Novák
- Hudební nastudování: Daniel Kyzlink, Martin Procházka
- Choreografie: Hana Kratochvilová
- Režie: Petr Gazdík
- Premiéra: 19. října 2019
- Městské divadlo Brno
- Markéta Sedláčková ztvárňuje Donnu jako charismatickou silnou ženu se sklony ke zmatkování, která má však vše plně pod kontrolou. S neutuchající mladistvou energií osciluje mezi lehkou hravostí i vážnějšími tóny. Pěvecké party zvládá bravurně až s uhrančivou silou.
- Erika Stárková
- Role: Dívka
- Inscenace: Lazarus
- Hudba a písňové texty: David Bowie
- Libreto: Enda Walsh
- Překlad libreta: Michal Zahálka
- Hudební nastudování: Jan Aleš
- Pohybová spolupráce: Stanislava Vlčeková
- Režie: Marián Amsler
- Premiéra: 12. října 2019
- Městská divadla pražská (Komedie) Praha
- Tajemná, dětsky naivní a upřímně bezelstná, s vnímavostí a dojmem bezprostřední iluze kraluje nejen herecky. Přidává i pěvecky velmi vyzrálý projev. Její interpretace a originální pojetí písně „Life on Mars“ se pak stává jedním z vrcholů celého představení.
Užší nominace
Muži
- Pavel Režný
- Role: Smrt
- Inscenace: Elisabeth
- Hudba: Sylvester Levay
- Libreto a písňové texty: Michael Kunze
- Překlad: Michael Prostějovský
- Hudební nastudování: Kryštof Marek
- Choreografie: Pavel Strouhal, Denisa Komarov Kubášová
- Režie: Lumír Olšovský
- Premiéra: 30. listopadu 2019
- Divadlo J. K. Tyla Plzeň
- Pavel Režný je synonymem pro spojení „komplexní muzikálový výkon“, s každou další velkou rolí „roste“. Postava Smrti klade na své představitele vysoké nároky, Režný nezaváhal ani ve skutečně „smrtících“ výškách. Podmanivě uhrančivé pojetí učinilo z jeho role jednu z nejvýraznějších postav inscenace.
- Tomáš Savka
- Role: Jamie Wellerstein
- Inscenace: Pět let zpět (The Last Five Years)
- Hudba, libreto a texty písní: Jason Robert Brown
- Překlad: Tomáš Novotný
- Režie: Janka Ryšánek Schmiedtová
- Hudební nastudování: Marek Prášil
- Pohybová spolupráce: Adéla Laštovková Stodolová
- Premiéra: 26. září 2019
- Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
- Tomáš Savka dokonale vystihl osobnost a složitou povahu mladého úspěšného spisovatele. Uplatnil přitom své všestranné herecké dispozice, temperament a intuici. Bravurně zvládl obtížný pěvecký part s nonšalantní lehkostí, brilantní intonací a přesvědčivým výrazem.
- Tomáš Šulaj
- Role: Billy Flynn
- Inscenace: Chicago
- Hudba: John Kander
- Libreto: Fred Ebb, Bob Fosse
- Písňové texty: Fred Ebb
- Překlad: Ivo T. Havlů
- Hudební nastudování: Josef Fojta
- Choreografie: Hana Achilles
- Režie: Linda Keprtová
- Premiéra: 22. června 2019
- Slovácké divadlo Uherské Hradiště
- Již mnoho let dokazuje svoji skvělou hereckou formu v činoherních rolích i v muzikálu. Jeho Billy Flynn je sebestředný hejsek s obrovským šarmem a sebejistotou. Hercův precizní výkon (je již nositelem Ceny Thálie z roku 2005) uchvacuje ve všech jeho složkách.
Širší nominace
- Soňa Hanzlíčková – za titulní roli v inscenaci Elisabeth (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
- Pavlína Hejcmanová – za roli Velmy Kellyové v inscenaci Chicago (Slovácké divadlo Uherské Hradiště)
- Kateřina Herčíková – za roli Elphaby v inscenaci Čarodějka (Wickwed) (GoJa Music Hall Praha)
- Dita Hořínková – za roli Kaly v inscenaci Tarzan (Divadlo Hybernia Praha)
- Dagmar Křížová – za roli Sophie Sheridanové v inscenaci Mamma Mia! (Městské divadlo Brno)
- Eliška Ochmanová – za roli Elphaby v inscenaci Čarodějka (Wickwed) (GoJa Music Hall Praha)
- Martina Vlčková – za roli Catherine Hiatt v inscenaci Pět let zpět (The Last Five Years) (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
- Pavel Klimenda – za roli Johnnyho v inscenaci Green Day’s American Idiot (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
- Štěpán Komárek – za roli Gaba v inscenaci Ne/normální (Art4rent / Divadlo Na Prádle Praha)
- Jan Kříž – za roli Smrti v inscenaci Elisabeth (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
- Lukáš Ondruš – za roli Tunnyho v inscenaci Green Day’s American Idiot (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
- Přemysl Pálek – za roli Christiana Graye v inscenaci 50 ODSTÍNŮ! (Divadlo Radka Brzobohatého Praha)
- Ondřej Ruml – za roli Thomase Jeroma Newtona v inscenaci Lazarus (Městská divadla pražská – divadlo Komedie)
- Roman Tomeš – za roli Lukáše v inscenaci Voda (a krev) nad vodou (Divadlo Kalich Praha)
Schválila odborná porota ve složení: Zdeněk Barták (předseda), Pavel Bár, Milan Bátor, Radek Janda, Oldřich Kříž, Jiří Landa, Ludmila Machytková, Jolana Nováková, Miroslav Ondra, Michael Prostějovský, Vítězslav Sladký