Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Theodorakis a Christou, Intersection 1955
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaKlasikaPostřehyRecenzeZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Theodorakis a Christou, Intersection 1955

Pro dnešní recenzi si vybral britský publicista a hudební kritik Norman Lebrecht CD: Theodorakis a Christou, Intersection 1955.

Lebrecht Norman
Published: 09/08/2020
Share
2 Min Read
SHARE
CD: Vocal & Piano Works By Jani Christou & Mikis Theodorakis (zdroj propermusic.com)

Mikis Theodorakis, kterému bylo minulý měsíc devadesát, se ve světě proslavil jako skladatel hudby k filmu Řek Zorba z roku 1964 a zůstal také miláčkem západních levičáků díky jeho neutuchající podpoře komunismu. Kromě jeho filmové hudby patří písňový cyklus The Ballad of Mauthausen mezi nejkrásnější skladby o holocaustu.

Skladatelovy kořeny v klasické hudbě jsou o něco méně známé. V roce 1954 odjel Theodorakis do Paříže studovat u Olivera Messiaena a Eugèna Bigota. Zůstal tam pět let a napsal spoustu hudby v různých francouzských stylech.

Objevy jsou na této nahrávce uvedeny ve světových premiérách: „Erofili – Passacailles“ pro dva klavíry (1955), cyklus čtyř písní („Jours De Pluie“) a šesti písní („Medieuses“) z roku 1958 na básně Paula Éluarda. Skladby objevil plodný francouzský klavírista Christophe Sirodeau a nahrál je s Nikolaosem Samaltanosem a mezzo-sopranistkou Angelicou Cathariou.

Čtyřruční skladba Erofili je fascinující. Začíná poryvem minimalismu ve stylu Satieho, který se promění v levantinovské nářky a pak najde spočinutí na středomořském pobřeží Ravela. Je hned jasné, že skladatel není Francouz. Jeho projev je záměrně, hrubě neelegantní a je v něm také hodně hněvu, který také prostupuje oběma písňovými cykly.

Ale ještě poutavější jsou písně na slova T. S. Eliota od egyptsko-řeckého skladatele Jana Christou, který studoval filosofii na Cambridge u Ludwiga Wittgensteina a hudbu u Hanse Redlicha. Jeho život skončil náhle ve 44 letech automobilovou nehodou v Aténách. Christouova hudba je abstraktní, skoro atonální a zároveň plná vášně. Jeho rané preludium a fugu d moll pro dva klavíry by snad mohl napsat Bach v oparu hašiše. Halucinogenní to poslech.

Vocal & Piano Works By Jani Christou & Mikis Theodorakis
Nikolaos Samaltanos, Angelica Cathariou, Christophe Sirodeau

Hodnocení autora recenze: ****/*****

Label: Melism, datum vydání: 28. 8. 2020

TAGGED:Jani ChristouMikis TheodorakisNorman LebrechtSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Operní panorama Heleny Havlíkové (281)
Next Article Týden s hudbou
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up