Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Brněnská filharmonie nastartovala veřejné muzicírování netradičně
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeZ domova

Brněnská filharmonie nastartovala veřejné muzicírování netradičně

Opatření proti koronaviru berou ve Filharmonii Brno vážně. První koncert před publikem se konal v Besedním domě 17. června 2020 opatrně. Obecenstvo v rouškách na pódiu a na balkoně, orchestr v rozestupech v sále. A hlavně nemíchat a nepouštět posluchače do zákulisí, byť by šlo o rodinné příslušníky. Korona ještě číhá, nemáme vyhráno.

Hofmannová Karla
Published: 18/06/2020
Share
4 Min Read
SHARE
Filharmonie Brno 2020 (foto Vojtěch Kába)

Že se hudebníci doma pilně připravovali a že se velmi těšili na společnou souhru, protože zvuk orchestru je něco, co opájí, a na kontakt s publikem, který motivuje, to ředitelce Marii Kučerové publikum věřilo. Ale když vystoupil s krátkým, českým proslovem i šéfdirigent Dennis Russell Davies, tomu nešlo odolat. Už proto, že to bylo jeho první vystoupení k publiku a ještě v češtině, sice podivně znějící, ale velmi roztomilé.

V sále se utvořila důvěrná atmosféra. A jestli se opravdu nějaké viry v sále vznášely, pak nejspíš v hrůze utekly neznámo kam. Orchestr v plném obsazení totiž zaplnil celý sál a publikum v rouškách se usadilo ve čtyřech řadách na pódiu a na balkoně. Výhodou byl skvělý poslech, kompaktní zvuk a přehled o každém tónu jednotlivých nástrojů ve skupinách. Dynamika mnohonásobně odstupňovaná a v mohutném forte nemohl žádný virus přežít. Tvrdí se, že nejhorší podmínky pro nákazu mají dechové nástroje a zejména žestě. Nevěřím, jejich forte a fortissimo musely všechny viry okamžitě zmasakrovat.

Dennis Russell Davies Filharmonie Brno 2020 (foto Vojtěch Kába)

Koncert z díla Antonína Dvořáka nemůže nikoho zarmoutit ani znechutit, naopak jen duši pohladit. Jenže v podání šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, který nejen, že vybral neobvyklá díla, ale ještě je také zinstrumentoval a dal jim novou výpověď a novou podobu, takže najednou nešlo o romantická dílka mladého roztouženého autora. Maličkosti (Bagatelles), op. 47, které Dvořák psal jako hříčku pro přítele, pro dvoje housle, violoncello a harmonium, neboť objednavatel chtěl něco hravého pro domácí koncerty a neměl klavír (!), Dennis Russel Davies převedl do orchestrální podoby a zinstrumentoval je tak, že se znásobila jejich hudební hodnota a rozvinuly se barevné polohy a plnost zvuku. Pět vět se odvíjelo v plných klenutých frázích, za líbeznosti a měkkosti tónů, které střídaly dynamické vrcholy.

Po krátkém přerušení následovala Symfonie č. 1 c moll, op. 3 „Zlonické zvony“. Orchestr se ještě více rozšířil a tím víc vynikla jeho kompaktnost a mohutnost v tónu. Jednotlivé věty byly nad očekávání dlouhé, nicméně nenudily, dirigent akcentoval dramatičnost vyklenutých frází a tanečnost vět a vedl hudební proud s náležitým espritem. Hudebníci sami dávali do svého přednesu niterný výraz a bylo vidět, že si muzicírování užívají. A to nejen sólové nástroje, jako primárius houslistka Marie Petříková, hobojistka Barbora Trnčíková, flétnista Petr Pomkla, klarinetista Emil Drápela, na fagot jeho bratr Dušan Drápela a hornista Karel Hofmann, ale i celé plénum orchestru. „Zlonické zvony“ již v podání šéfdirigenta Daviese publikum slyšelo na zahajovacím koncertě sezony při inauguraci šéfa, 18. září 2018 na Stadionu. Ovšem toto provedení bylo mnohem niternější a uvolněnější, tedy i dramatičtější, a to jak ze strany hudebníků, tak dirigenta. Tryskající energie a muzikalita spolu s emočním nasazením a vnitřní muzikalitou se podepsala na originalitě koncertu.

Filharmonie Brno 2020 (foto Vojtěch Kába)

Za myšlenkou uspořádat tento neobvyklý koncert v neobvyklých podmínkách stojí praktická stránka. Orchestr v tomto uspořádání běžně zkouší a nahrává. Tak i nyní mají za sebou několik nahrávacích dní, když nápad posadit diváky na pódium přišel. Letmým odhadem bylo v sále něco přes 150 posluchačů, takže spolu s hudebníky se vešli do požadované a schválené kapacity. Nápad se ale ujal a další koncert je 18. června za stejných podmínek. Uvěříme-li, že hudba působí jako dezinfekční činidlo, nemusíme se bát do Besedního domu přijít na jakoukoli akci, je jistě zcela čisto a vydezinfikováno.

TAGGED:Barbora TrnčíkováDennis Russell DaviesDušan DrápelaEmil DrápelaFilharmonie BrnoKarel HofmannMarie PetříkováPetr Pomkla
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Novým koncertním mistrem České filharmonie bude Jan Fišer
Next Article Slovenská filharmonie uvádí již třetí Koncert s publikem
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up