Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Zemřel Richard Teitelbaum – osobnost americké elektroakustické scény
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaOsobnostiPortrétySoudobá Hudba

Zemřel Richard Teitelbaum – osobnost americké elektroakustické scény

V noci z 8. na 9. dubna 2020 informovala Asociace amerických rozhlasových stanic (National Public Radio, NPR) o úmrtí výrazné osobnosti americké i světové elektroakustické hudby, profesora Richarda Teitelbauma. Skladatel zemřel ve věku 80 let na následky srdečního infarktu. Jeho manželkou byla japonská klavíristka Hiroko Sakurazawa.

Olejník Lukáš
Published: 11/04/2020
Share
2 Min Read
SHARE
Richard Teitelbaum (Peter Gannushki)

Teitelbaum se narodil v roce 1939 a na Haverford College vystudoval hru na klavír. Ve studiu pokračoval na Yale University už v oborech hudební teorie a skladby. Jako stipendista prestižní Fulbright Foundation absolvoval s průběhu studií několik zahraničních stáží a stipendijních pobytů (1964 a 1965 – Itálie: Goffredo Petrassi a Luigo Nono, 1967 a 1968 – Japonsko: studium gagaku a shakuhachi). Pozdější ze dvou italských pobytů se pro něj stal stěžejním.

Italská léta přinášejí v Teitelbaumově tvorbě zvrat, během něhož začíná experimentovat s programováním a elektronickou úpravou zvuku. Po boku pianistů jako Alvin Curran a Frederic Rzewski zakládá soubor Musica Elettronika Viva (MEV), který jako jeden z prvních ansámblů začíná ke zpracování akustického zvuku využívat syntezi.

Hlavní význam Teitelbaumových snah o rozvoj elektroakustické-hudby lze spatřovat v tvorbě takzvané Brainwave Music, metody, která ke tvorbě hudebního artefaktu využívá monitoring tělesných funkcí publika jako například záznamy grafů nervové aktivity nebo záznamy EKG. Jakkoliv se tvůrčí přístup vyvěrající z této metodologie může jevit čistě a samoúčelně technicistní, opak je, podle Teitelbaumových vlastních slov, pravdou. „Mým přístupem k umění hudební tvorby si od začátku kladu za cíl proniknout do plného potenciálu lidského nevědomí.“

V roce 1970, v reakci na svá japonská studia, založil svoji World Band, multi-kulturní soubor složený z členů z Indie, Japonska, Korey, Blízkého východu a Severní Ameriky. Od roku 1988 až do své smrti vyučoval Teitelbaum na new yorkské Bard College, kde vedl hudební katedru fakulty múzických umění.

TAGGED:Richard TeitelbaumSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Rozhovor s Marií Kinsky: Kultura je nutná a na dosah
Next Article Kdo chce zabít operu? (1): Proměny Rusalky
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up