Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Festival Rudolfa Firkušného završil fenomén Kissin. Letošní vydařený ročník klavírní přehlídky neměl slabé místo
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeZ domova

Festival Rudolfa Firkušného završil fenomén Kissin. Letošní vydařený ročník klavírní přehlídky neměl slabé místo

Dvořákova síň Rudolfina v sobotu 23. listopadu 2019 vyslechla beethovenovský večer, který připravil – snad jako předzvěst výročí v příštím roce – Jevgenij Kissin. Pianista ruského původu, kosmopolita momentálně žijící v Praze, patří už více než tři dekády (je mu 48 let) k nejžádanějším sólistům všech světových koncertních síní. Je skvělé, že se Firkušného festival spojil s FOK a investovali do této hvězdy – výše honoráře by leckterého pořadatele položila.

Hradecká Dita
Published: 24/11/2019
Share
3 Min Read
SHARE
Jevgenij Kissin, Klavírní festival R. Firkušného (foto Ivan Malý)

Jevgenij Kissin je takový Usain Bolt hudebního světa. Jeho osobnost a hra se vymyká běžným parametrům. Zatímco řada současných pianistů s přívlastkem „světový“ vděčí za svou popularitu spíše dobré marketingové strategii, za tím, co na pódiu předvádí Jevgenij Kissin, stojí svízelná, tvrdá práce. Ani po letech strávených u klaviatury nezanedbává přípravu a na pódiu pak do hry dává vše.

Vyprodanému auditoriu přednesl program, v němž figurovaly nejpopulárnější Beethovenovy sonáty vedle málo uváděných Variací „Eroica“ a dalších drobnějších kusů, počítáme-li i přídavky.

Pianista Lukáš Klánský, který seděl vedle mě, nazval Kissinův projev „zdravým hraním“. Je to výstižné: vlastně stačí napsat, že každá nota byla ve správný čas na svém místě. Vše bylo čistě, stylově zahrané. Pozorovat tohoto drobného muže s chlapeckou vizáží, který při klanění rozdával šťastné úsměvy, je čistá radost. Jeho hra je učebnicí správného zacházení s tělem. Je tam „velká“ technika, kdy akordy, těžké jako pytle s pískem, vznikají až v nohou, je tam samozřejmě i drobná prstová technika, v níž se ukazuje neuvěřitelná elasticita Kissinových prstů a dlaní.

Jevgenij Kissin, Klavírní festival R. Firkušného (foto Ivan Malý)

„Zdravé“ je toto hraní také tím, že nehledá zvláštnosti, originalitu, překvapení tam, kde v partituře nejsou. První číslo programu, Sonáta c moll „Patetická“ op. 13 byla jako sopka před erupcí. Kissin, jemuž klavír zněl jako orchestr, nepřeháněl tempa, naopak ve finále zařadil mírnější rychlost, takže bylo rozumět každé notě. Při poslechu jeho Patetické měl člověk dojem, že zahrát tuto skladbu tímto způsobem je vlastně hračka a zvládl by to i leckterý student konzervatoře. Nebýt detailů, tu v artikulaci, tu v dynamice, které prozrazují mistra. Stejně přirozeně a koncentrovaně vyznělo Patnáct variací a fuga Es dur op. 35, v nichž Beethoven použil téma své pozdější Třetí symfonie.

Po pauze se Kissin vrátil s ještě větší náloží energie a sopka konečně vybuchla. Obě velké a náročné sonáty – „Bouře“ a „Valdštejnská“ – byly jako monolity s pevně vybudovanou formou. A v ní se koncentrovalo – v podobě náročných pasáží, tremol, akordických rozkladů, oktáv a tak dále – drama, které Kissin servíroval s vehemencí, vážností a teď už bez distance.

Jevgenij Kissin, Klavírní festival R. Firkušného (foto Ivan Malý)

Jako by se jeho energie nedala zadržet, stupňoval rychlost i v přídavcích. Zvolil dvě Beethovenovy Bagately a další variace – řeklo by se drobnosti, ale podané s vášní a strhující virtuozitou.

I když neměl slabé místo, lepší tečku si letošní Festival Rudolfa Firkušného nemohl přát.

TAGGED:Jevgenij Igorjevič KissinKlavírní festival Rudolfa FirkušnéhoLukáš KlánskýSymfonický orchestr hlavního města Prahy FOK
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Od miniatury k velkému plátnu. Jan Bartoš zvolil na Firkušného festivalu náročnou konstelaci skladeb
Next Article Týden s hudbou
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up