Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Bacha na Mozarta! A taky na Vejvanovského!
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRecenzeStará Hudba

Bacha na Mozarta! A taky na Vejvanovského!

Do nové sezony se s plnou vervou vrhl i soubor Czech Ensemble Baroque a zahájil tak osmou sezonu. Stará hudba je v kurzu a soubor se těší zájmu publika. Zahajovací koncert byl 18. září 2019 v brněnském kostele sv. Michala, kde nebývají koncerty časté. Což je škoda, neboť akustika byla velmi dobrá. 

Hofmannová Karla
Published: 20/09/2019
Share
5 Min Read
SHARE
Bacha na Mozarta! – Czech Ensemble Baroque 2019 (foto Jana Šuplerová)

Dramaturgie souboru nabídla neobvyklé téma, tentokrát se z Kroměřížského hudebního archivu vynořil skladatel Pavel Josef Vejvanovský, hudebním vědcům i praktikům známý jako představitel českého baroka druhé poloviny 17. století. Ale jeho díla slyšel málokdo, přestože jeho instrumentální skladby vycházely v minulém století v edici Musica antiqua bohemica péčí Jana Racka a Jaroslava Pohanky. 

Bacha na Mozarta! – Czech Ensemble Baroque 2019 (foto Jana Šuplerová)

Dramaturg Tomáš Hanzlík si dal práci a připravil pro zahajovací koncert hudební lahůdky z kroměřížského archivu, jež zazněly ve světové premiéře. Byly to vokálně instrumentální skladby duchovního charakteru, ve kterých chyběl skladatelův nástroj, clarina. Jednalo se o skladby Sonata La posta in G pro orchestr, který dirigoval od prvního pultu primarius Jan Zajíček. Skladba překvapila svěžím rytmem a tonální pohyblivostí a příbuzností s folklorním cítěním. Následující De Venerabili sacramento (A239) bylo příležitostí pro pěvce, kteří vystupovali jako sborové těleso, přičemž všichni měli sólové výstupy, jež na sebe navazovaly a postupně vystupovaly nad běžící hudební tok. Překvapila barevná vyváženost hlasů a přirozené témbry. Salve Regina (A699) byla příležitostí pro altové sólo spolu s trombonem, Lucie Karafiátová s měkkým, příjemně zbarveným altem měla poněkud menší hlasovou nosnost, ale procítěný projev.

Litanie Lauretanae (A672) s textem „Kyrie eleison“ a následující modlitbu zahájil sonorní basbaryton Jiřího Miroslava Procházky. Stále se opakující minimalistický motiv modlitby začínal jinou větou a pro každý byl použit jiný sólový hlas, podkreslený polyfonním pohybem hlasů ostatních. Skladba tak dostala zajímavý motorický posun a tah až k diminuendu. Quidquid agam, Jesu agam (A4822) rozezněl jásavý soprán Pavly Radostové s průraznými výškami a lehkými koloraturami. Missa Misericordiae (A178) před přestávkou měla šest částí, Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus a Agnus. Neustálý proudící tok hudby, jenž byl dán proplétajícími se hlasy v polyfonních postupech, dával iluzi mohutnosti zvuku, přestože orchestr čítal jen dvanáct hráčů a sbor spolu se sólisty byl ansámbl o dvanácti lidech, z toho sedm zpívalo sólové party. 

Radostová Pavla Bacha na Mozarta! 2019 (foto Jana Šuplerová)

Druhou polovinu koncertu zahájila opět orchestrální Sonata 5 in G s primáriem Janem Zajíčkem a se sólovým duem prvních a druhých houslí. Následovala skladba O bona, bona crux, s vnitřním nábojem a hlubokou zbožností, přednesená barytonem J. M. Procházky spolu s prvními houslemi a pozitivem. Závěr koncertu patřil skladbě nazvané Offertoria octo, s částmi o apoštolech, se zvučným sólem basisty Václava Jeřábka s obdivuhodnými hloubkami, o mučednících, v podání sopranistky Pavly Radostové a tenoristy Jakuba Kubína, o Blahoslavené Panně vzaté na nebesa, s procítěným výrazem a jásavým témbrem sopránu Romany Kružíkové, se vstupem altu Lucie Karafiátové a barytonu J. M. Procházky, a s vítězným „Alleluja“ sboru. Offertorium o Vyznavači přinesly soprán Romany Kružíkové a alt Lucie Karafiátové, Offertorium o Zasvěcení bylo příležitostí pro J. M. Procházku a střídání ostatních hlasů. V Offertoriu o Panenství a O jednom mučedníkovi se proplétaly hlasy ve fuze s iluzí mohutnosti zvuku. Závěrečné Offertorium o čase bylo procítěné a neustálý proud hudby a tempa byl pozastaven v závěru o prosbě o vytoužený a nejsvětější mír, což vytvořilo velebný a důstojný konec. 

Večer byl naplněný překvapivě plnou a nosnou hudbou, která s málo prostředky dokáže vyvolávat iluze a emoce a která nezapře plnokrevné muzicírování. Večer plný překvapení a objevů a příslibu do budoucích večerů, jež naplní osmou sezonu Czech Ensemble Baroque, do které souboru více než o třetinu vzrostlo množství platících abonentů.

Radovan Král a Luděk randár v roli moderátorů Bacha na Mozarta! 2019 (foto Jana Šuplerová)

Večer opět zahajovali, a to i po přestávce, herci Radovan Král v kostýmu a roli Wolfganga Amadea Mozarta a Luděk Randár jako Johann Sebastian Bach. Ač někomu připadají v kontextu koncertu poněkud nepřípadně, nutno přiznat tentokrát oběma míru vkusu i vtipu, s níž se svých postav zhostili. Tedy „Bacha na Mozarta“, ale i na ostatní skladatele staré hudby, s nimiž se posluchači v průběhu sezony setkají. 

Hodnocení autorky recenze 90 %

TAGGED:Bacha na MozartaCzech Ensemble BaroquePavel Josef VejvanovskýTomáš Hanzlík
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ensemble Inégal zkompletuje uvedení Drážďanských žalmů J. D. Zelenky
Next Article Operní panorama Heleny Havlíkové (244)
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up