Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Soulad dvou virtuosů
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaStará Hudba

Soulad dvou virtuosů

Předposlední koncert dvacátého ročníku festivalu Letní slavnosti staré hudby, který se konal 31. července 2019, nesl titul „Due virtuosi“, což nebylo nadnesené. Program sestával z hudby dvou francouzských gambových virtuosů, Marina Maraise a Antoina Forquerayho, a z děl dalších autorů, kteří sami byli vynikajícími hráči na gambu, potažmo loutnu nebo kytaru. Italský hráč na violu da gamba Vittorio Ghielmi a švýcarsko-italský loutnista Luca Pianca svorně prokázali, že nejen výborně ovládají své nástroje, ale že jsou schopni tuto hudbu podat s neokázalou, místy strhující bravurou, citlivostí i vtipem.

Venclík Jan
Published: 02/08/2019
Share
6 Min Read
SHARE
Vittorio Ghielmi a Puca Pianca, LSSH 2019 (foto Zneňka Hanáková)

Velmi vhodné prostředí skýtal koncertu Tereziánský sál Břevnovského kláštera, a to jak akusticky, tak vizuálně. Ostatně není to poprvé, co se zde konal festivalový koncert. V roce 2017 zde byl koncert rovněž francouzské hudby nazvaný „Tři generace dvorních cembalistů“. Již o rok dříve zde zahrál Sławomir Zubrzycki na unikátní klávesový nástroj postavený podle nákresů Leonarda da Vinciho, nazvaný „viola organista“. Že sem hudba patří, ostatně dokresluje i fresková výzdoba. Pokud návštěvník koncertu vzhlédl nad postavené pódium, mohl si všimnout vyobrazení postav hrajících na hudební nástroje – housle, loutnu a možná i gambu.

První část koncertu sestávala z hudby Marina Maraise (1656–1728). Zaznělo několik kusů z různých autorových sbírek (Allemanda La Marianne ze Suity č. 5 g moll vydané roku 1725, Ballet en Rondeau ze Suity č. 1 d moll z roku 1701, La Rêveuse, L’Arabesque – Suitte d’un Goût Etranger, 1717). Pak nastala změna v programu, kterou ohlásili sami interpreti. Následoval Forqueray. Přitom skladby Forquerayho, otce i syna, měly podle programu zaznít až v druhé půli koncertu po přestávce. I když se tak nedostalo na některé avizované skladby, již ze začátku koncertu oba umělci přesvědčili publikum o své sehranosti a zároveň schopnosti „tvořit“ na pódiu a podtrhnout kvality interpretované hudby.

Vittorio Ghielmi a Puca Pianca, LSSH 2019 (foto Zneňka Hanáková)

Další programový blok patřil loutně jako sólovému nástroji. Luca Pianca přednesl skladby Roberta de Visée (1655–1732/3). V Musette en rondeau zaujal mimo jiné vtipným diminuendem v závěru. Lahodný zvuk nástroje a citlivý přednes poněkud rušilo hlasité dýchání („funění“) sólisty. Návštěvníci koncertů Václava Lukse vědí, že podobné hlasité projevy ke špičkové, skutečně procítěné interpretaci hudby někdy patří. Zvukoví mistři z Českého rozhlasu, který koncert natáčel, však patrně nebyli příliš nadšeni. Závěr první půle pak patřil opět oběma protagonistům večera, a to s třídílnou skladbou Carla Zuccariho (1704–1792). Ještě před touto skladbou však nastal během delší pauzy mezi bloky, kdy umělci ladili v zákulisí, neklid v publiku. Někteří, zjevně kvůli programové změně, již očekávali přestávku a zvedali se ze židlí. O uklidnění publika se musela postarat pořadatelka.

Po přestávce patřil koncert především skladbám „ďábelského“ virtuosa Antoina Forquerayho (1672–1745), případně jeho syna Jeana-Baptisty Antoina Forquerayho (1699–1782). Zajímavostí je, že Forqueray otec spatřoval ve vlastním synovi již v jeho mladém věku rivala, dokonce se prý zasadil o to, aby byl vyhoštěn z Francie. Jean-Baptiste se nicméně později do země vrátil a s otcem se usmířil. Po otcově smrti se ujal jeho místa u dvora a upravil a vydal rovněž některé jeho skladby (přičemž autorství u nich připsal otci) spolu s vlastními. Původ některých kompozic tak může být sporný. I v druhé části pak figuroval loutnový blok skladeb Roberta de Visée. Nejvíce v druhé části patrně zaujaly dvě Forqueyrayho skladby: ohnivě, efektně podaná La Bouron (Suita č. 2 G dur) a expresivní, intonačního napětí využívající Sarabande La d’Aubonne (Suita č. 4 g moll). Momentem, který měl za následek uvolnění atmosféry, ještě větší navázání kontaktu s publikem, dokonce spontánní veselí v sále, se stalo hlasité odbíjení hodin právě v okamžiku, kdy se oba hudebníci chystali začít hrát sarabandu. To se pak obdobně opakovalo při druhém přídavku z pera Carla Zuccariho. První přídavek pocházel patrně z pera Louise de Caix d’Hervelois (1677–1759); jak výslovně uvedl Vittorio Ghielmi, třetího slavného francouzského gambového virtuosa.

Vittorio Ghielmi a Puca Pianca, LSSH 2019 (foto Zneňka Hanáková)

Oba interpreti jsou vynikajícími osobnostmi v oblasti staré hudby, působí též jako dirigenti či umělečtí vedoucí, Vittorio Ghielmi je navíc významným pedagogem (salzburské Mozarteum, Royal College of Music v Londýně). Spojuje je mimo jiné spolupráce se známým souborem Il Giardino Armonico. Jejich kvality jsou nesporné. Vittorio Ghielmi je hráčem se specifickým stylem, svoji gambu ovládá suverénně, až s „houslovou“ lehkostí. Jeho styl je založen na precizní artikulaci, intonace je bezchybná. Hrál na sedmistrunný nástroj s nosným, velmi příjemným, barevným zvukem. Jeho neméně věhlasný kolega Luca Pianca mu byl pozorným doprovazečem, jeho umění ovšem vyniklo i v sólových skladbách. Pro tento večer zvolil kompaktní, byť patrně ne zcela dobově autentický nástroj s osmi (nezdvojenými) základními strunami a pěti basy (s kovem opředenými strunami).

Tento komorní koncert byl velmi podařený, odehrál se v krásném, inspirujícím prostředí, interpreti se na pódiu hrou bavili a podařilo se jim získat si publikum, které jejich umění na závěr ocenilo upřímným a nadšeným potleskem.

 

Hodnocení autora recenze 90 %

 

Letní slavnosti staré hudby
Due virtuosi – Vittorio Ghielmi, Luca Pianca
Břevnovský klášter v Praze, Tereziánský sál, 31. července 2019 v 19:30 hodin.

TAGGED:Letní slavnosti staré hudbyLuca PiancaVittorio Ghielmi
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Dvořákova Praha před svým zahájením následuje skladatelovy stopy v Plzni
Next Article Výherci soutěže: Závěrečný koncert festivalu LSSH
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up