Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Když se sejde sto smyčců v Litomyšli
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeZ domova

Když se sejde sto smyčců v Litomyšli

Když se sejde někde sto lidí, nemusí to vždy dopadnout dobře. Ale mají-li v ruce hudební nástroje a přidá-li se k tomu jeden dirigent, můžete čekat skvělý koncert. A to se stalo 6. července 2019 v Litomyšli. Večer s názvem Sólo pro 100 smyčců už měl pořadové číslo 2.

Hofmannová Karla
Published: 09/07/2019
Share
5 Min Read
SHARE
Leoš Svárovský – Koncert pro 100 smyčců – Smetanova Litomyšl 2019 (zdroj SL)

První „zkušební“ večer se konal na festivalu Smetanova Litomyšl již v roce 2016. Přenášela ho tehdy Česká televize a dopadl na výbornou. Proto dramaturgie festivalu přistoupila k projektu i letos a plánuje se další pokračování v následujících letech.

Na programu byly skladby psané pro komorní smyčcový orchestr, který běžně čítá něco přes dvacet členů. A i to někdy bývá problém sladit a sehrát. A co teprve, když je jich sto! A kde že se vzali? Byli přizváni ke spolupráci tři orchestry, o kterých zlí jazykové tvrdí, že se nemají rádi, neboť si konkurují. K projektu se ale přidali s nadšením, a tak Janáčkova filharmonie Ostrava, Moravská filharmonie Olomouc a Komorní filharmonie Pardubice vyslali do Litomyšle své smyčcové sekce. Podle slov dramaturga Vojtěcha Stříteského to bylo 30 primů, 24 sekundů, 20 viol, 16 violoncell a 10 kontrabasů. K tomu jedna harfa, jeden klavír a jeden tympánista. To vše pod vedením jednoho dirigenta, Leoše Svárovského.

Koncert pro 100 smyčců – Smetanova Litomyšl 2019 (zdroj SL)

Jeho úkolem bylo, aby všichni hráli nejen ve stejném tempu, stejnou dynamikou, stejnými smyky a stejnou barvou nástroje, ale i stejnou agogikou a stejným výrazem, udrželi kantabilní fráze ve stejném napětí. Znamenalo to nejprve zkoušet s jednotlivými orchestry u nich „doma“ a po vycizelování je dát dohromady na jednu zkoušku. Napětí, jestli to vše vyjde, bylo velké, ale nakonec to vyšlo! Neuvěřitelný projekt se nad očekávání podařil a dirigentovi se podařilo dostat z orchestru kompaktní hutný zvuk od nadpozemsky chvějivých pian k mohutnému fortissimu. To vše v procítěném romantickém vzepjetí i s energickým rytmickým potenciálem.

Dramaturgie přinesla neobvyklé skladby, žádný oposlouchaný populár, na to je festivalové publikum příliš náročné a poučené. A proto zahajoval Gustav Holst a jeho Suita pro smyčce C dur op. 29 č. 2 „Svatopavelská“, kterou napsal autor původně pro své žačky na dívčí škole. Neobarokní sazba, lyrické sólové pasáže houslí a violy, ale hlavně působivá irská balada Greensleeves a rytmický lidový tanec Dargason, chytaly za srdce. Josef Suk a jeho Serenáda pro smyčce Es dur op. 6, kterou složil ve svých 18 letech, je naopak notoricky známá, ale její niterná výpověď dostala v tomto grandiosním provedení ještě silnější charakter.

Koncert pro 100 smyčců – Smetanova Litomyšl 2019 (zdroj SL)

Dílo Gustava Mahlera je monumentální, stejně jako jeho symfonie. Adagietto z Páté symfonie cis moll se z kontextu hudebního patosu poněkud vymyká jako opozitum, je průsvitné a něžné, vstupy harfy přinášejí vánek, celkový dojem přináší relaxaci a poznání. Což dokazuje i to, že již byla samostatně použita režisérem Luchinem Viscontim pro film Smrt v Benátkách. Philip Glass přispěl k večernímu programu svou minimalistickou skladbou Finale ze Symfonie č. 3 a její jednoduchá melodická sazba s opakujícím se motivem přinesla složité rytmy, se kterými se hráči vypořádali exkluzivně. Karl Jenkins byl představen dvěma skladbami. Nejprve zaznělo Adiemus, populární píseň v mnoha variacích a repeticích, poté Allegretto, první věta ze skladby pro smyčcový orchestr s názvem Palladio, která se stala populární samostatně, i když je součástí třívětého Concerta grossa. Závěr koncertu patřil Bohuslavu Martinů. Zaznělo Poco allegro z Dvojkoncertu pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány H271. Dílo, které skladatel dopsal ve chvíli podpisu Mnichovské dohody. Svým obsazením je to dílo pro večer se sto smyčci, které uprostřed rozdělují klavír s tympány, přímo ideální. I když se jedná o open air a šířka pódia je víc než 17 metrů, vyzněla skladba v naprostém rytmickém souznění a se skvěle vyváženými barevnými plochami. To, že sólové nástroje byly mírně zvučené, nebylo barevně poznat a je nutno vzdát hold zvukařům za citlivý a profesionální přístup. Největší obdiv však patří dirigentovi Leoši Svárovskému, za odvahu a entusiasmus, s jakou se do projektu pustil a za obrovský kus úsilí, s jakým dokázal projet dovést k tak působivému a výjimečnému vyznění. Už teď se údajně chystá třetí ročník projektu, tak ať se opět podaří!

 

Hodnocení autorky recenze: 100%

TAGGED:Janáčkova filharmonie OstravaKomorní filharmonie PardubiceLeoš SvárovskýMoravská filharmonie OlomoucSmetanova Litomyšl
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Dvacáté Letní slavnosti staré hudby již tento týden zahájí měsíc oslav
Next Article Ramón Vargas: Předat hlasem emoce? Na to potřebujete čas!
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up