Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: V Ostravě začal Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeZ domova

V Ostravě začal Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka

Festival, který se koná v Ostravě vždy na konci května a trvá až do počátku července, se letos opět rozkročil mezi významná kulturní místa v kraji. Nechybí mezi nimi Opava, Hukvaldy, Frýdek-Místek, Bohuslavice, Ludgeřovice, Bohumín, Krnov, Hlučín, Příbor a Mikołów, které nabízejí prostory k provozování krásné hudby. A samozřejmě nechybí ani Hukvaldy, které se loni připojily k festivalovému dění a společně s Ostravou podruhé realizují Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, hukvaldského rodáka.

Hofmannová Karla
Published: 30/05/2019
Share
4 Min Read
SHARE
Zahajovací koncert MHF Leoše Janáčka – Kristjan Järvi, SOČR (foto Martin Straka)

Zahájení letošního MHF Leoše Janáčka se konalo v úterý 28. května 2019 v Domě kultury a jako vždy zazněla – po české hymně – Sinfonietta Leoše Janáčka. Ta již patří k inventáři dramaturgie a nesmí chybět na žádném zahájení festivalu. Obecenstvo je vždy zvědavé, jak který orchestr a dirigent ke skladbě přistoupí.

Tentokrát byl na zahájení pozván Symfonický orchestr Českého rozhlasu (SOČR) a k dirigentskému pultu se postavil Kristjan Järvi, estonský dirigent, jehož rodová predestinace ho nutně přivedla také k dirigentské činnosti. Jako člověk, který vyrostl a působil v New Yorku, nasál podnikatelského i tvůrčího ducha tohoto prostředí. Jeho tryskající a nezkrotná muzikalita ho přivedla k experimentování s mnohými žánry a jako producent nahrál mnoho skladeb i filmové hudby. Po roce 1990 se z USA vrátil do Estonska, kde žije.

Zahajovací koncert MHF Leoše Janáčka – Kristjan Järvi, SOČR (foto Martin Straka)

Sinfoniettu pojal jako zčásti civilizační a zčásti romantické dílo, které líčí pulzování života a jeho apoteózu. Styl provedení poněkud připomínal Gershwina a dirigent si užíval proud hudby v tanečním projevu. Monumentální fanfáry, svižné tempo, velké dynamické odstíny, líbeznost i drsnost, emoce, které poněkud připomínaly hollywoodské filmy. Dal prostor všem sólovým hráčům, kteří se provedení díla zhostili s brilancí. Snad jen úvodní fanfáry všech žesťů, utopených vzadu v dřevěné ozvučnici, nevyzněly tak, jak by se na nasazený styl slušelo. Vše napravil grandiózní závěr, s leskem žesťů i s mohutným plénem.

Po přestávce se dramaturgie koncertu přesunula do ruského prostředí. Nejprve zazněl jednovětý Koncert pro klavír a orchestr č. 1 Des dur, op.10 Sergeje Prokofjeva. Koncert má tři kratší části, Allegro briosso, Andante assai, Allegro scherzando, které jsou silně kontrastní jak výrazově, tak rytmicky. Klavír zde dostává nové technické možnosti a prezentuje se jako součást orchestru, tak i sólovými částmi, které jiskří virtuózní brilancí a vtipem. Vznikl tak neopakovatelný sevřený celek, který uchopil posluchače a nepustil ho až do posledního tónu. Klavírista Jan Bartoš dal do provedení díla obrovskou dávku energie i virtuozity a hudební invence. Spolupráce s orchestrem byla niterná a ukázněná, ale také propojená až živočišnou invencí a energií, která elektrizovala publikum.

Zahajovací koncert MHF Leoše Janáčka – Jan Bartoš, Kristjan Järvi, SOČR (foto Martin Straka)

Posledním číslem koncertu byly Symfonické tance, op. 45 Sergeje Rachmaninova. Dílo, které mělo premiéru ve Filadelfii v roce 1940, je plné emocí a ruských motivů, zvukomalebné, dává příležitosti pro sólové nástroje jako je hoboj, klarinet, flétna, lesní roh i saxofon, k melodiím se vrací v houslích. Poněkud bizarní valčík si pohrává s agogikou a synkopami a smyslem pro efekty a je poněkud rozevlátý, ale je nahrazen fanfárami a částí plnou energie, gradující do fortissima. Hudba, kterou nejsme zvyklí u nás slýchat a je to škoda, neboť má v sobě spoustu elektrizující energie. Dirigent dal do provedení všechnu svoji nevyčerpatelnou muzikalitu a vyzdvihl v díle právě ty části a momenty, které jsou životné a promlouvají k duši. Byl to neobvyklý koncert s objevnou dramaturgií a nekonvenčním interpretačním přístupem. Přejme festivalu, aby ve stejném duchu pokračovaly i další koncerty.

 

Hodnocení autorky recenze: 95 %

 

Zahajovací koncert MHF Leoše Janáčka
Ostrava, Dům kultury města Ostravy 28. 5. v 19:00 hodin

Leoš Janáček: Sinfonietta
Sergej Prokofjev: Koncert pro klavír a orchestr č. 1
Sergej Rachmaninov: Symfonické tance op. 45

Jan Bartoš – klavír
Symfonický orchestr Českého rozhlasu – rezidenční orchestr MHF Leoše Janáčka
Kristjan Järvi – dirigent
Jiří Vejvoda – úvodní slovo

TAGGED:Jan BartošKristjan JärviMezinárodní hudební festival Leoše JanáčkaSEZSymfonický orchestr Českého rozhlasu
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Kadeř Ludwiga van Beethovena půjde do aukce
Next Article Operní panorama Heleny Havlíkové (229)
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up