Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Prokofjevova surrealistická opera Láska ke třem pomerančům v pražském Národním divadle
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaZ domova

Prokofjevova surrealistická opera Láska ke třem pomerančům v pražském Národním divadle

Láska ke třem pomerančům patří k nejslavnějším a nejúspěšnějším dílům Sergeje Prokofjeva. Surrealistická opera s pohádkovým příběhem, plná nádherné hudby, ale i vtipu, ironie a satiry, přitahuje a baví publikum na prestižních scénách po celém světě. Ovšem v Praze se hrála pouze v roce 1963 – poprvé a naposledy. Tento „dluh“ tuzemským příznivcům opery nyní splácí Národní divadlo. Sto let od vzniku Lásky ke třem pomerančům ji 16. května 2019 uvede ve velkoryse pojaté novodobé premiéře.

redakce
Published: 25/04/2019
Share
4 Min Read
SHARE
Režisér Radim Vizváry (foto 2media)

Za realizací nevšední Prokofjevovy opery Láska ke třem pomerančům v Národním divadle stojí mezinárodní inscenační tým plný renomovaných umělců. Orchestr Národního divadla diriguje Brit Christopher Ward (aktuálně hudební ředitel Theater Aachen and Sinfonieorchester Aachen), který v Národním divadle v Praze debutoval s operou Billy Budd. Režie se ujal Radim Vizváry, držitel Ceny Thálie, medaile Mezinárodního divadelního ústavu (ITI) a mnoha dalších ocenění u nás, v Evropě či USA a od roku 2014 člen skupiny významných osobností Oxford Encyclopedia. Ve Stavovském divadle režíroval Poprask v opeře a vytvořil choreografii inscenace Billy Budd nebo Z mrtvého domu.

„Chtěl bych divákům předvést svět představ, iluze a kouzel, v němž se vyobrazují základní až archetypální vztahy mezi lidmi. Zajímavostí scény budou například obrazy fungující na principu japonského divadla kabuki. Pomeranče budou ztvárněné jako ženská ňadra – jako symbol ženství, který v inscenaci hledáme,“ konstatoval režisér Radim Vizváry. Podle něj jde o dílo tak čistě surrealistické, že v dnešní době umožňuje až filmové ztvárnění.

Vynikající je rovněž obsazení pěveckých rolí. V hlavní roli hypochondrického prince milujícího pomeranče excelují sólista Opery ND Martin Šrejma a Aleš Briscein, pravidelný a vítaný host ve významných operních domech, majitel dvou Cen Thálie. Coby Leander se představí zkušený český operní pěvec Roman Janál v alternaci s polsko-německým barytonistou Arturem Mateuszem Garbasem, který v roce 2017 získal na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech 2. cenu v kategorii Junior a má také Cenu Opery Národního divadla. Scéna, vyvíjející se od realistické k abstraktní, je dílem Borise Kudličky. Oceňovaný scénograf spolupracuje se světovými režiséry, navrhuje scény také pro film, divadlo, koncerty a mezinárodní výstavy. Autorkou odvážných fantaskních kostýmů je Natalia Kitamikado.

„Je to velkolepé dílo jak do hudby, tak i do příběhu. A jako každá dobrá pohádka má spoustu vrstev. Přicházíme k tomu z různých úhlů a mažeme hranici mezi realitou a fantazií. Na každém rohu čeká překvapení, je to jako operní kaleidoskop smíchu, vtipu, glamouru, triků, tajemnosti a divnosti. Naše inscenace se to pokusí podtrhnout,“ shrnula v rozhovoru pro Vogue cs kostýmní výtvarnice Natalia Kitamikado.

Láska ke třem pomerančům, surrealistická pohádka pro dospělé, je v mnoha ohledech pozoruhodná, mile bláznivá opera.  Sergej Prokofjev ji napsal krátce po své emigraci z bolševického Ruska do USA jako svého druhu velmi kosmopolitní dílo: podle italské předlohy v ruské úpravě na francouzský text pro americké publikum. Autorem původní ztřeštěné pohádky ve stylu commedie dell’arte je italský dramatik, satirik a mystifikátor, hrabě Carlo Gozzi. Dadaismus a hravost příběhu oslovila v roce 1914 jednoho z tvůrců ruské avantgardy Vsevoloda Mejercholda natolik, že po něm pojmenoval svůj časopis a hned v prvním čísle uveřejnil moderní adaptaci Gozziho dílka. Tu měl s sebou Prokofjev náhodou v Americe, a protože pro místní publikum nepřicházela opera s ruským textem v úvahu, zvolil francouzštinu, kterou na rozdíl od angličtiny ovládal. Pomeranče pojal jako totální burlesku, která si dělá legraci ze všeho „procítěného“ a „vážně míněného“. Opera je až po okraj naplněná „žertem, ironií, satirou i hlubším významem“, ryzím a věčným potěšením ze hry lidské obrazotvornosti a z hledání „smyslu“ v „nesmyslu“.

 

Sergej Prokofjev: Láska ke třem pomerančům
Národní divadlo, premiéry: 16. a 19. 5., 19:00, reprízy: 24. a 29. 5., 9. 6.

TAGGED:Národní divadloSergej Prokofjev
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Španělské Velikonoce v Brně vzbudily mediální zájem
Next Article Svatováclavský hudební festival představuje svůj 16. ročník
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up