Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Uspokojil Marek Keprt estetiku „fialové dámy“?
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeZ domova

Uspokojil Marek Keprt estetiku „fialové dámy“?

Zalíbit se mainstreamem a přizpůsobit se současným interpretačním trendům, nebo si razit vlastní cestu? Na to má olomoucký klavírista a skladatel Marek Keprt jasnou odpověď: „Na konformitu kašlu!“ Jeho přístup nejen potvrdil, ale i vystupňoval koncert „To the spectral piano“, konaný v olomoucké Redutě 16. dubna 2019.

Uhlíř Václav
Published: 20/04/2019
Share
2 Min Read
SHARE
Marek Keprt (zdroj Václav Metoděj Uhlíř)

Nekonformní přístup má vždy dvě strany a tou jednoznačně pozitivní byla v Keprtově vystoupení dramaturgie. Keprt představil spektrálnost klavíru od současnosti do minulosti. Posluchačsky složitější repertoár, jako například premiéra Keprtovy skladby „v hlesoSnovná zMúznění se vJíni“ nebo Murailova „The Mandragore“, tak zastihl posluchače v nejvyšší vnímavosti.

Ve zmíněné premiérované kompozici využil Keprt svoji oblíbenou patternovou techniku. Zasvěcený posluchač zde mohl rozpoznat ukryté citace Schönberga, ale i tristanovský akord, který působil mezi navršenými disonancemi obzvláště kuriózně. Messiaenovo Premiere communion de la Vierge již znělo v kontextu předchozího Keprta s Murailem vyloženě libozvučně. Výběr Skrjabinových Poemes op. 32 a Impromptus op. 12 a 14 již daly vzpomenout dobám dávno minulým, kdy Keprt hrával skladby Alexandra Nikolajeviče Skrjabina i autorů starších pravidelně v rámci své koncertní řady Ke vzdálené hvězdě.

„Moc jsem se dneska těšila, že nám zahraje konečně zase Chopina“ svěřila se starší, fialovým nádechem ve vlasech zářící dáma. A vskutku, celá druhá půle koncertu patřila Fryderyku Chopinovi.

Marek Keprt však přistoupil i k Chopinovu dílu nekonformně. Ve skladbách Polonaise-Fantaisie op. 61, Impromptu op. 51 a Ballade op. 52 používal podobné výrazové prostředky jako například u Muraila, a tak mohli být posluchači svědky vskutku spektrálního Chopina s netradičně vyzdviženými protihlasy, potlačenými hlasy, které naopak jen dotvářely barvu, často nečekaným agogickým prvkům místy potlačující jakékoliv metrum a pestré tempové rozmanitosti v rámci jednoho tempového označení. Detailní práce se zvukovostí, dynamická mnohovrstevnatost a značná rubata, jaká známe z nahrávek začátku 20. století, dodala Keprtovu koncertu originalitu, jakou dnes již můžeme slyšet jen zřídka.

Zdali byla svébytným podáním Chopina fialově zářící dáma ukojena, jsem se již nedozvěděl, ale pro znalé posluchače, kteří nechtějí slyšet po dvacáté stále tu stejnou interpretaci Chopina, to byl nevšední zážitek.

TAGGED:Marek Keprt
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Pařížská národní opera: Historie a současnost
Next Article Cyklus „Bacha na Mozarta!“ ozdobí novodobé premiéry i světoznámé tituly
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up