Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Hudební současnost: Onomatopoeia
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Hudební současnost: Onomatopoeia

V první polovině listopadu se centrum Ostravy již tradičně naplní současnou hudbou. Festival Hudební současnost, jehož nedílnou součástí je úzké propojení se světem výtvarného umění a divadla, se blíží ke svému 44. ročníku. Letošním podtitulem festivalu se stalo půvabné slovo onomatopoeia, které symbolizuje zvukomalebnost, v přeneseném smyslu tedy spojení světa zvuku se světem vizuálním. Program festivalu přináší kromě čtyř koncertů také workshopy pro veřejnost s cílem motivovat lidi k tvůrčí aktivitě.

redakce
Published: 18/10/2018
Share
3 Min Read
SHARE

Festival Hudební současnost je již tradiční podzimní přehlídkou soudobé tvorby. Hlavní kostru festivalu tvoří hudba vzniklá v posledních několika desetiletích nebo vytvořená přímo pro festival. Své místo na festivalu má již tradičně improvizace, na kterou letošní ročník klade zvláštní důraz a prezentuje ji jako neopomenutelnou součást tvůrčího snažení. Samozřejmou součástí festivalových koncertů je pak původní vizuální a scénické zpracování.

Improvizace bude esenciální složkou jak zahajovacího, tak závěrečného koncertu. Zatímco projekt DeCliché (9. 11.), který postaví na jedno jeviště cimbál, elektroakustiku a loutky, bude založen na scénářem předepsané a předem částečně prokomponované improvizaci. Koncert ansámblu Divergent Connections Orchestra (13. 11.) bude reprezentovat improvizaci v té nejčistší podobě – muzikanti budou bez jakýchkoli předpisů reagovat na místo, zvuk a také na gesta svého uměleckého vedoucího, Pavla Zlámala. Důležitou úlohu bude hrát rovněž místo, v tomto případě Důl Michal, který svou specifickou atmosférou bezpochyby přispěje k celkovému vyznění díla, které zde vznikne a zanikne zároveň.

Divergent Connections Orchestra

Hudební současnost ve svém programu myslí i na děti, pro které již potřetí chystá Tvůrčí dílny (10. – 11. 11.), dvoudenní kreativní workshop, na němž si děti mohou k hudbě vybudovat zcela svobodný vztah. Dílny jsou prostorem pro všemožné tvůrčí aktivity, které bude iniciovat mladá a talentovaná hudebnice Gabriela Tannertová. Dalším projektem, kde budou hrát děti hlavní úlohu, je počin Daniela Skály s názvem Průvodce světem skladatelovy mysli (12. 11.). Na něm se představí členové a členky Operního studia Národního divadla moravskoslezského, a to na dobrodružné cestě za hudebním dílem. Mladé účinkující doplní profesionálové ze sboru Canticum Ostrava pod vedením Jurije Galatenka.

Chybět ale nebude ani koncert v tom tradičním slova smyslu. Do Ostravy dorazí Trio Helix (11. 11.), které představí aktuální tvorbu tří českých skladatelů, a to v kontextu zahraničních tvůrců. S tímto komorním uskupením se zároveň podíváme až do 60. let, kdy George Crumb napsal svá nokturna pro housle a klavír.

Nedílnou součástí festivalové nabídky jsou workshopy a kurzy, které letos – v návaznosti na silnou improvizační linii festivalu – umožní zájemcům a zájemkyním rozvíjet svou hudebnost hned několika způsoby. Tomáš Knoflíček a Martin Režný se budou věnovat sběru zvuků a jejich zpracování (Hudba bez nástroje, 10. 11.), Daniel Skála komponování a jeho variabilitě (Skladostroj, 10. – 11. 11.) a Ridina Ahmedová provede účastníky cestou k jejich hlasu a dokáže, že zpívat může každý (Jsem HLASem, 11. 11.).

TAGGED:Canticum OstravaDaniel SkálaDivergent Connections OrchestraGabriela Tannertová (roz. Jílková)Hudební současnostJurij GalatenkoMartin RežnýPavel ZlámalTomáš KnoflíčekTrio Helix
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Deset „Dekka“ tance: Rozhovor s Tomášem Rychetským a Markem Svobodníkem
Next Article Proč jsme se v Budějovicích netěšili
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up