Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Intimní galapředstavení: Magdalena Kožená na festivalu Lípa Musica
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRecenzeStará Hudba

Intimní galapředstavení: Magdalena Kožená na festivalu Lípa Musica

V pondělí se úvodním koncertem v městském divadle v Jablonci nad Nisou započal 17. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica. O ouverturu festivalu se postarali interpreti nad jiné významní, operní pěvkyně Magdalena Kožená a Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse. Vidět Collegium 1704 na severu Čech je poměrně svátečním momentem, setkání s Magdalenou Koženou tamtéž je snad ještě větší vzácností, už proto mohl festival Lípa Musica pro úvodní koncert těžko přivézt větší hvězdy.

Cidlina Tomáš
Published: 18/09/2018
Share
4 Min Read
SHARE
Magdalena Kožená a Collegium 1704, Lípa Musica (foto Lukáš Marhoul)

Koncert nesl podtitul Il Giardino degli sospiri čili Zahrada nářků a uvedl kromě Händelovy kantáty Armida abbandonata poměrně málo známé italské kantáty, z nichž některé byly dokonce teprve nedávno nalezeny v neapolských archivech a v moderní době dosud nebyly uvedeny.

Václav Luks, Magdalena Kožená a Collegium 1704, Lípa Musica (foto Lukáš Marhoul)

Podtitul Zahrada nářků zcela vystihoval hlavní sentiment v přednesu Magdaleny Kožené. Nekonečný smutek a nářek předznamenala po Händelově Sinfonii k Agrippině Kožená už v arii Ah, crudele od stejného autora. Dalšími pocity a dramaty, jež ovládají osoby zhrzené láskou, byla kromě stesku a nářku též energický vztek, zhrzenost a žárlivost obsažené v recitativu Per te z kantáty Armida abbandonata. Dle sentimentálního a lamentačního předznamenání se ale odvíjely i další pasáže koncertu. V silně pocitovém večeru Magdalena Kožená dojímala publikum přednesenými náladami pravdivě. Hudbě propůjčovala živý výraz a znásobovala její účinky. Místy se jednalo až o pěvecko-dramatické vystoupení. Ve vyváženosti obou složek se však ukrývalo to pravé tajemství obrovské působivosti, jíž podtrhoval i skvělý doprovod Collegia 1704.

Magdalena Kožená a Collegium 1704, Lípa Musica (foto Lukáš Marhoul)

Výjimkami ve smyslově sestaveném repertoáru byly skladby orchestrální, v nichž čisté sentimenty ustoupily a udělaly významnější místo výborně pracujícímu orchestru a zejména vrcholně barokní rytmice, jako například v symfonii Maria Dolorata Leonarda Vinciho. Jinak ale orchestr potlačoval důsledně svou roli a napřímil všechny své síly do skromného leč precizního doprovodu s obrovským citem pro přednášenou hudbu. Zůstal ale přitom věrný svému typickému a nezaměnitelnému zvuku.

Magdalena Kožená a Collegium 1704, Lípa Musica (foto Lukáš Marhoul)

K tématu nářku Ariadny se program vrátil znovu před přestávkou v díle Benedetta Marcella, jehož hudba Magdaleně Kožené výborně konvenovala. Pro mnohé posluchače tyto momenty představovaly vrchol koncertu. V téže době, tedy krátce před přestávkou, se do nejlepší provozní teploty dostal i soubor Collegium 1704, který hrál velmi uvolněně, s lehkostí a v dobré atmosféře. V tuto chvíli začala mezi sólistkou a souborem naplno pracovat společná „hudební chemie“. Výsledek byl těžko popsatelný: suverénní a přitom krásný. Snad i proto výkřiky bravo a takřka skandovaný potlesk zněl z hlediště jabloneckého divadla již po první části.

Magdalena Kožená a Collegium 1704, Lípa Musica (foto Lukáš Marhoul)

Lamentujícímu zabarvení neodpovídal program, který přišel bezprostředně po přestávce. Nastoupilo téma s pastorálním motivem z dílny Leonarda Lea, z něhož prýštila zamilovanost a tedy již jen sentiment předcházející zhrzenosti. Zahrada nářků se pro tento moment stala zahradou milostných vzdechů.

Magdalena Kožená a Collegium 1704, Lípa Musica (foto Lukáš Marhoul)

Předehrou z opery Didone abbandonata Domenica Sarriho  opět zazněla instrumentální hudba. Collegium 1704 zde znovu předvedlo skvělý cit pro interpretaci děl pozdního baroka. Nakonec se program opět stočil ke Georgu Friedrichovi Händelovi a jeho kantátě Ero a Leander. Zde našly místo nejsmutnější pocity hrdinky, jež (podpořené místy jen hrou houslí, violoncella nebo hobojů) vydávaly duši všanc beznaději. V tomto dalším vrcholu večera se rozevíraly hlubiny smrti jako východiska z nekonečného žalu. Velmi účinnou skladbu podtrhl nečekaný a rázný konec, po němž se strhly bouřlivé ovace, následované dvěma přídavky.

Magdalena Kožená a Collegium 1704, Lípa Musica (foto Lukáš Marhoul)

Koncert Magdaleny Kožené a Collegia 1704 byl velmi silným zážitkem, jakkoliv by se dramaturgie programu, stavícího takřka výlučně na nářkovém repertoáru, zdála zprvu neatraktivní. Jména interpretů na druhou stranu dávala jistotu, že program nebude postaven na zoufání, ale na tom nejlepším hudebním projevu. A tak se také stalo.

TAGGED:Collegium 1704Lípa MusicaMagdalena KoženáVáclav Luks
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Týden s tancem
Next Article Letošní Podzimní festival duchovní hudby Olomouc
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up