Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Já vím, že můj Vykupitel je živ
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Já vím, že můj Vykupitel je živ

Händelův Mesiáš je arcidílem evropské hudební kultury. Dokonalým, velkolepým i niterným, jedinečným. A přesně tak ho předložil publiku v Rudolfinu Václav Luks – na tříhodinovém koncertě v sezoně svého souboru Collegium 1704.

Veber Petr
Published: 28/03/2018
Share
6 Min Read
SHARE
G. F. Händel – Mesiáš – Václav Luks, Collegium 1704 – Praha 27. 3. 2018 (zdroj Collegium 1704 / foto © Petra Hajská)

Koncerty barokního orchestru Collegium 1704 a sboru Collegium Vocale 1704 bývají očekávány jako mimořádné události; nejen provedením, ale i dramaturgií. Bylo tomu tak i v tomto případě. Händel a jeho oratoria – nikoli pouze Mesiáš, ale kterékoli jiné jeho velké vokální dílo – se neobjevují v Praze na programu, jak je rok dlouhý. Zařazení Mesiáše do plánů opět po dvou letech bylo proto vítáno s dvojnásobným těšením.

Od prvních tónů bylo jasné, že Collegium 1704 přináší skvěle připravený projekt, v němž se uvolněně muzicíruje, nicméně v něm přesto vůbec nic není ponecháno náhodě – moc dobře se ví o každé notě, každé tečce, obloučku, o každém slovu. Dvacetičlenný sbor zněl úžasně homogenně a překážkou pro něj nebylo nic – ani pianissima, ani plný zvuk, ani lahodná legata, ani ozdoby a běhy v nejvyšším tempu.

V orchestru usedly tři desítky instrumentalistů. Housle s koncertním mistrem Helenou Zemanovou hrály jako jeden nástroj, basová linka byla znělá, trubky decentní, suché údery tympánu přesné, cembalo a theorba zřetelné… Václav Luks vede celý aparát neumdlévajícím entuziastickým způsobem, ukazuje, podněcuje, doslova přemlouvá, samozřejmě „zpívá“ text se sborem i sólisty, neváhá od not poodejít i několik kroků, jen aby se dostal blíž k těm, které potřebuje povzbudit… Hudbu opečovává do nejmenších detailů, drobných dynamických proměn, neustále nově ji modeluje, vyžaduje jemné nuance, ale neztrácí ze zřetele velké oblouky a plochy. Neinterpretuje se svými hudebníky jednotlivé recitativy, árie a sbory, ale komplexní partituru, kterou evidentně považuje za zcela výjimečnou, kterou má promyšlenou i prožitou a kterou bezpečně zná.

Výběr sólistů byl velmi šťastný. Podíleli se ve zjevném souznění na stylu provedení, byli své účasti rádi. Polský tenorista Krystian Adam nebyl v Praze poprvé, jeho hlas s pevným fundamentem a lehkými výškami vzbuzuje libost. Kontratenorista Benno Schachtner přispěl nádherně čistým projevem prostým jakéhokoli náznaku afektu. U basového partu by asi bylo možné si představit ještě tmavší barvu, ale chorvatský basbarytonista Krešimir Stražanac se jinak úlohy zhostil velmi pěkně – co do znělosti a pohyblivosti hlasu i dikce. Nejméně charizmaticky, jakoby s menším emocionálním vkladem, působila ve čtveřici sólistů sopranistka Giulia Semenzato, mozartovská a händelovská pěvkyně, v Praze hostující poprvé. Avšak i ona dala do služeb celku ohebný, čistý, upřímně znějící hlas.

„Já vím, že můj Vykupitel je živ,“ zpívá se v árii na začátku třetího dílu. Händelův Mesiáš není dějovým oratoriem. Jeho text reflektuje Bibli, prorocká zaslíbení, popis Ježíšova života i význam jeho oběti na kříži. Není proto výrazně dramatickým dílem, kontrasty a vzruchy jsou ryze hudebního charakteru, převažuje spíše klidnější, přemítavý ráz. To však neznamená, že nejsou přítomna i citově vypjatější, naléhavější a také virtuózně rychlá čísla. Collegium 1704 s Václavem Luksem prezentovalo zažitou, usazenou interpretaci a vyzrálý, klidný pohled na dílo, na jeho proporce a celkový výraz, na tempa a vyznění. Jde o znalecký přístup, jemuž nechybí dychtivost a radost z muzicírování, zároveň o střízlivé, ale rozhodně ne studené pojetí. Výsledek působí ideálně.

Současný standard a ideál autentické interpretace v menším obsazení jsou na hony vzdáleny někdejším symfonickým, romantizujícím koncepcím a pojetím, stejně jako nadále existujícím monumentálním podobám kultovního Hallelujah v podání mnohasetčlenných sborů. Chvalozpěv o Králi králů a Pánu pánů je i v Luksově Mesiáši logickým, vznešeným a radostným vyvrcholením druhého dílu oratoria, ale vyrůstá z předchozích nálad, nevybočuje ze stylu, není pouhým okázalým hitem.

Je nesporné, že Václav Luks je nyní prvním mezi těmi několika, kdo naše hudební dění po roce 1990 postupně posunuli v historicky poučené interpretaci staré hudby na jednoznačně mezinárodní úroveň, kdo dohnali vývoj, v tuzemské izolaci na konci osmdesátých let v tomto oboru opožděný za Evropou o několik desítek let. Jeho hudební projekty, jichž se účastní mezinárodní výběr interpretů, snesou ta nejvyšší měřítka, a to i na zahraničních pódiích. Jím připravený Mesiáš, ve výsledku gigantický, a přitom intimní, to byl koncert, který nemůže mít jiné než nejvyšší hodnocení; proud hudby, jehož jedinou vadou bylo, že přece jen nakonec skončil… V úterý 3. dubna se v Rudolfinu opakuje. A má z něj vzniknout nahrávka na CD. Právem.

Hodnocení autora recenze: 100 %


G. F. Händel – Mesiáš
Dirigent: Václav Luks
Giulia Semenzato (soprán)
Benno Schachtner (alt)
Krystian Adam (tenor)
Krešimir Stražanac (bas)
Collegium 1704
Collegium Vocale 1704
27. března a 3. dubna 2018 Dvořákova síň Rudolfinum Praha
(psáno z koncertu 27. 3. 2018)

program:
Georg Friedrich Händel: Mesiáš HWV 56

www.collegium1704.com

TAGGED:Benno SchachtnerCollegium 1704Collegium Vocale 1704Giulia SemenzatoHelena ZemanováKrešimir StražanacKrystian AdamMessiah (Händel)Václav Luks
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Paní Pomsta aneb Návštěva staré dámy Gottfrieda von Einema
Next Article Nové varianty hymny nahrál FOK s Pučálkovou a Semem
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up