Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: La traviata v Českých Budějovicích. Moderní, ale působivá
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Čtenářský blog

La traviata v Českých Budějovicích. Moderní, ale působivá

Poštová Barbora
Published: 09/03/2018
Share
4 Min Read
SHARE

Čtenáři Opery Plus blogují

Ve čtvrtek 8. března 2018 se v Domě kultury Metropol v Českých Budějovicích konala jedna z repríz Verdiho La traviaty v provedení souboru Jihočeského divadla, která měla premiéru na podzim roku 2017. Je to romantická opera o třech dějstvích, zkomponovaná na námět románu Alexandra Dumase mladšího Dáma s kaméliemi, pojednávajícího o známé pařížské kurtizáně.

V Českých Budějovicích se režie a choreografie chopila Veronika Poldauf Riedlbauchová. Dle mého názoru velmi zdařile. Divák je nucen přemýšlet nad různými metaforickými ztvárněními, která se objevují v průběhu celé opery. Violettu po celou dobu příběhu kupříkladu provází její Duše, ztvárněná Julií De Meulemeester (sólistka baletu Jihočeského divadla). Ta dokresluje Violettiny emoce, to, co ona v sama v nitru prožívá…

G. Verdi: La traviata – Marie Fajtová (Violetta), Julie De Meulemeester (Duše) – JD České Budějovice 2017 (zdroj JD / foto Michal Siroň)

Dalším sólistou baletu Jihočeského divadla je v této inscenaci Zdeněk Mládek v roli Matadora, který také doprovází a metaforicky působí v celém příběhu. Scénu vytvořila Lucie Škandíková – je minimalistická a dominantní barvou je bílá. V podstatě celý příběh se odehrává v jakési koupelně, které vévodí bílá vana na zlatých nožičkách. V ní příběh začíná a také končí. Velmi efektní je světelný design Ondřeje Kyncla, který skvěle dokresluje celé operní pojetí. Kostýmy Terezy Kopecké jsou soudobého střihu, barevně laděné. Dámy operního sboru mají povětšinou dlouhé šaty, občas nějaký klobouk, popřípadě jinou pokrývku hlavy – například červené třešně:-) Pánové skvěle padnoucí obleky. Operní sbor hraje v tomto pojetí důležitou roli. Je do příběhu velmi efektně zapojen – na scéně vytváří různé „obrazce“; manipuluje se sklenkami, květinami a střevíci, které tu protagonisté zanechávají na svém odchodu. Hudebního nastudování se ujal Mario De Rose, který řídil orchestr opery Jihočeského divadla.

Pěvci byli dle mého laického názoru ve výborné kondici. Ústřední role Violetty Valéry byla v této repríze svěřena Marii Fajtové. Působila v ní velmi přirozeně, její hlas ve výškách zněl výtečně. V milostných duetech s Alfredem Germontem skvěle ztvárňovala své emoce. Partnerem v roli Alfreda jí byl Peter Malý. Jeho mladistvý vzhled se pro tuto roli vyloženě hodil, byl sebejistý a zpíval velmi dobře. Bohužel asi na dvou místech mi přišlo, že jeho hlas zanikl ve zvuku orchestru. Excelentní výkon předvedl Alexandr Beň v roli Giorgia Germonta. Svou roli ztvárnil velice přesvědčivě, jeho hlas v sále zněl dostatečně silně. Romana Strnadová se objevila v roli Anniny – služky. Její zpěv působil jistě, pro mě ale ne příliš výrazně. Jelikož jsem laik, tak ale samozřejmě nedokážu posoudit, zda to nebyl záměr. Z dalších rolí na mě velmi dobře zapůsobili Peter Paleček v roli Doktora Grenvilla, František Brantalík v roli Barona Douphola a Markýz Lukáše Bařáka.

Jak uvádí pan Fuchs na tomto portálu ve své recenzi k oběma premiérám La traviaty v Českých Budějovicích: V této inscenaci je spousta vjemů, které musí divák v průběhu děje sledovat. V případě neznalosti textu zpívaných árií mu tedy při sledování titulků může občas něco uniknout. Tento fakt mi však nemohl zkazit zážitek z této českobudějovické inscenace ani z úchvatné hudby Giuseppe Verdiho.


I váš text v této rubrice rádi uveřejníme. Naše adresa: [email protected]

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Probrali jsme hodně věcí, rozhovor se mně líbil! Sopranistka Julia Novikova pro Operu Plus
Next Article Dvě výběrová řízení na Pražské konzervatoři
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up