Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Tanečníci Baletu ND Brno v Choreografickém ateliéru
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Tanec

Tanečníci Baletu ND Brno v Choreografickém ateliéru

Tanečníci Baletu Národního divadla Brno se 18. a 19. ledna představili jako mladí choreografové v projektu „Choreografický ateliér 2017/2018“. Byl to již čtvrtý ročník tradičního „Choreografického ateliéru“ a letos pro něj vzniklo osm choreografií. Jako vždy se program uskutečnil v Divadle Reduta.

Tománková Sylva
Published: 25/01/2018
Share
5 Min Read
SHARE
Reduta Brno (zdroj FB NDB)

Úvodní a současně i závěrečnou choreografií večera byla úsměvná groteska s názvem Sejdeme se na děkovačce a následně Sešli jsme se na děkovačce… V první části se děkovačka odehrává bez procházejících tanečníků jen s umělými úsměvy a zpomaleným pohybem hostesek a poté jejich taneční destrukcí. Druhá část později uzavírala celé představení už s lidmi, ale pro změnu probíhala pozpátku. Choreografem je Martin Svobodník, jehož přednáška ve dvou blocích v průběhu večera měla velký úspěch. Uvedl problematiku metody Pavla Hanky (smyšleného choreografa) pojmenovanou Znaková řeč pro neslyšící tanečníky, takzvanou „hankovku“, kdy tanečník hudbu neposlouchá – ostatně i sám Hanka hudbu ignoroval. Metoda prakticky spočívá v počítání dob v taktu. Přednáška ve druhé části večera pokračovala praktickou ukázkou, což byla výborně a vtipně ztvárněná zkouška choreografie se všemi průběžnými proslovy choreografa, které dohání tanečníky na zkoušce k šílenství, vyčerpání, znechucení i frustraci, kdy exceloval Martin Svobodník v roli choreografa.

Druhým kusem s názvem Continuum se představil Uladzimir Ivanou, jehož choreografie tematicky pojednává o vztahu mezi mužem a ženou se svými návraty a problémy. Tanečně neoklasicky pojatý duet s prvky moderního tance a na pozadí s projekcí cesty a lesa, naznačující peripetie vztahu. Gregor Giselbrecht na hudbu Ference Liszta tanečně-expresivní formou působivě ztvárnil části Máchova Máje na recitaci Rudolfa Hrušínského staršího. Dvě figury-loutky jsou ovládané třetí s maskou, poté dochází k zneuctění ženy, což ji dožene až k šílenství. První část programu uzavíral duet autorky Kateřiny Nováčkové na hudbu Chancha Vía Circuito s názvem Bosques via Temperley. V duchu současného tance se postupně duet proměnil v barvami hýřící choreograficky dobře pojatý závěr, kdy se na bílé rozpustilé kostýmy postupně otiskovaly barevné pigmenty, které se díky tanečnicím objevily na scéně, a choreografie tak získala další prostorový a vizuální rozměr.

Úsměvnou a vtipnou choreografií Nelky Lazović s názvem Co by kdyby se otevřela druhá část večera. Taneční sny a touhy tří služebných na pozadí urozeného manželského páru se postupně díky hudbě naplňují. Navázala choreografie s působivým scénickým efektem ztvárňujícím doupě jako pavučinu s názvem Mrs. Mactans Barbory Bielkové. Trhaným pohybovým slovníkem připomínající pavouka, který do svých sítí stahuje muže a když jej zardousí, tak shání další kořist. Místy i vtipná choreografie, kdy ukořistěná oběť je již bez hlavy, s níž se tančí.

Současným tanečním jazykem ztvárněný svěží a uvolněný duet The date Emilie Vuorio pojednával o první schůzce, která může být pro oba oslňující, nebo naopak noční můrou. Tanečníci Anita Glosová i Martin Svobodník vynikají zkušeností se současným tancem i po herecké stránce. Večer uzavíralo vtipné parodické trio Teatro o vztazích mezi ženami, zvláště když se do nich přimíchá muž.

Některé kusy jsou již vyzrálými choreografiemi, jako například Teatro nebo The date, jiné spíše studiemi, ale většinou s velkým potenciálem a příslibem do budoucnosti.

Hodnocení autorky recenze: 70%

 

Choreografický ateliér 2017/2018
Premiéra 18. ledna 2018 Divadlo Reduta Brno
(psáno z reprízy/derniéry 19. 1. 2018)

Sejdeme se na děkovačce
Choreografie: Martin Svobodník
Tančí – Anita Glosová, Emilia Vuorio

Continuum
Choreografie: Uladzimir Ivanou
Projekce: Martin Svobodník
Tančí – Elizaveta Shibaeva, Uladzimir Ivanou

Máj
(inspirace dílem Karla Hynka Máchy)
Kostýmy: Petra Říhová
Tančí – Kateřina Matonohová, Ryunosuke Ishikawa, Peter Lerant

Bosques via Temperley
Choreografie: Anita Glosová, Kateřina Nováčková
Kostýmy: Petra Říhová
Tančí – Anita Glosová, Kateřina Nováčková

Co by kdyby
Choreografie: Nelka Lazović
Tančí – Tiffany Byrd, Elizaveta Shibaeva, Demi Trezona, Uladzimir Ivanou, Emily Stewart, Martin Svobodník

Mrs. Mactans
Choreografie: Barbora Bielková
Tančí – Kristýna Kmentová, Valér Somai

The date
Choreografie: Emilia Vuorio
Tančí – Anita Glosová, Martin Svobodník

Teatro
Choreografie: Carolina Isach Cogollos
Kostýmy: Petra Říhová
Tančí – Kristýna Kmentová, Emily Stewart, Emilia Vuorio, Arthur Abram

Sešli jsme se na děkovačce…
Choreografie: Martin Svobodník
Tančí – Anita Glosová, Emilia Vuorio a všichni účinkující

www.ndbrno.cz

TAGGED:Anita GlosováBalet Národního divadla BrnoBarbora BielkováChoreografický ateliérGregor GiselbrechtKateřina NováčkováMartin SvobodníkNárodní divadlo BrnoNelka LazovićReduta BrnoUladzimir Ivanov
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Krátce před svými osmdesátými narozeninami zemřel tanečník Pavel Veselý
Next Article Schreker nabitý emocemi
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up