Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Zpěvný Dvořák a strhující Šostakovič
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Zpěvný Dvořák a strhující Šostakovič

Abonentní program České filharmonie ve druhém lednovém týdnu byl nádherným symfonickým večerem. Zněli Dvořák a Šostakovič. V rukou je pevně měli Jan Mráček a Petr Altrichter.

Veber Petr
Published: 12/01/2018
Share
5 Min Read
SHARE
Jan Mráček, Petr Altrichter, Česká filharmonie – Praha 11. 1. 2018 (zdroj Česká filharmonie / foto Petra Hajská)

Dvořákův Houslový koncert, jako většina velkých romantických děl, se dá podat velkoryse, okázale, s důrazem na virtuozitu, také ležérně… Jan Mráček ho naopak zahrál pokorně, klidně, jemně, prostě, pokojně, neokázale. Je to nesporný a velký, ještě stále hodně mladý tuzemský talent, a navíc s mezinárodními soutěžními úspěchy z Prahy a Vídně, mimochodem teď hostující koncertní mistr České filharmonie.

Dvořákovu důvěrně známou hudbu jsme díky němu slyšeli v mimořádně zpěvné podobě. Nejen jako lyrickou, ale přímo intimní, interpretovanou ve všech zmíněných parametrech osobitě, netuctově. Mráček dal sólovému partu zklidněnou, v tempech nepřeháněnou, spíše pomalejší podobu. Byl evidentně pozorně zaposlouchán do svých houslí, hrál Dvořáka vlastně docela introvertně. Přístup o to cennější, že přesně takový on sám osobně úplně nutně zrovna není, nebo se tak nejeví – stačí si vybavit situace, kdy hraje něco primárně virtuózního či bez zábran baví publikum. Přesně to problesklo ostatně při ohlášení přídavku, jímž bylo Recitativo a Scherzo Caprice od Fritze Kreislera; Jan Mráček ani neřekl, co zahraje, jen provokativně a mnohoznačně poznamenal, že: „přídavky se nemají cvičit, a tak uvidíme…“, čímž měl evidentně na mysli, že to nemá připravené ani promyšlené – a vrhl se do hry. Hrál svrchovaně a tuhle těžkou věc pointoval posledním brnknutím už na svěšené housle, jako by dával najevo, že to celé přece vůbec nic nebylo…

Petr Altrichter doprovázel s Českou filharmonií opravdu pozorně. Plně mu však večer patřil až ve druhé polovině. A bezmála hodinová Šostakovičova Desátá symfonie mu evidentně seděla velmi dobře. Tak jako po celý život, diriguje nadále velmi fyzicky a neohlíží se na to, jak při své práci vypadá a působí. Nechává se hudbou unášet, kopíruje ve svých postojích rytmy, má široká a neortodoxní gesta, diriguje názorně a návodně. K partituře, která je plná zvratů, proměn, emocí, virtuozity a výrazově strhujících míst zasahujících do obou pólů, od tragiky po jakýs takýs optimismus, to patří.

Podobně jako mnohá další Šostakovičova závažná díla, i tato symfonie z roku 1953 odráží svým nábojem a vyzněním tíhu doby i osobní pocity z ní a v ní. Je k posluchačovu potěšení plná typických idiomů a postupů, které dělají hudbu tohoto autora charakteristickou, typickou, rozpoznatelnou, nesmírně působivou – jsou to volné pasáže plíživých tónů v hlubokých polohách smyčců, vyhrocené výstupy dřevěných dechových nástrojů ve vyšších polohách a v bravurních tempech, unisona v tutti zvuku, okázalé gradování… V Desáté symfonii lze obdivovat vyprofilovanost jednotlivých vět. První je převážně pomalejší, závažná, elegická, zdrcující, s několika gradacemi.

Za Altrichterova řízení to byla věta krásně rozvíjená, přesvědčivě vymodelovaná, neuspěchaná, s mnoha instrumentačními detaily, obsažná, rozsáhlá, pětadvacetiminutová, existenciálně zatěžkaná, podobně, jako tomu bývá u Mahlera. O to větším kontrastem je následující pětiminutové Allegro, zlověstné, démonické, jakýsi pochod, evokující snad dokonce diktátorskou postavu Stalina, který v tom roce zemřel. Třetí věta je nádherným příkladem geniálně utvářené, nepravidelné, a přesto fungující, mimořádně působivé hudební formy, v níž je místo na pomalé tempo i vzruch, na instrumentační kouzla i na drásavě pronikavé pasáže. Právě ve třetí větě je zvýrazněně umístěno nezapomenutelné několikatónové hornové sólo, vícekrát modifikované a uváděné do různých kontextů. Je to motiv související se čtyřmi tóny dé-es-cé-há, proslulým Šostakovičovým podpisem, nesoucím silné významy a zde několikrát výrazně zaznívajícím. Finále symfonie – s obdivuhodnou prací s motivy – pak postupně vyrůstá až v impozantní a brilantní rozuzlení.

Původně, ještě z doby přípravy sezony Jiřím Bělohlávkem, byl na toto datum ohlášen Sukův Epilog. Je samozřejmě škoda, že je tato zřídka slýchaná věc kamsi odsunuta, ale tak skvěle v sólech, skupinách i v tutti zahraná Desátá symfonie Dmitrije Šostakoviče, jak jsme ji slyšeli, dává na nutnou změnu programu zapomenout.

Hodnocení autora recenze: 90%


Česká filharmonie / Jan Mráček
Dirigent: Petr Altrichter
Jan Mráček (housle)
Česká filharmonie
10., 11. a 12. ledna 2018 Dvořákova síň Rudolfina Praha
(psáno z koncertu 11. 1. 2018)

program:
Antonín Dvořák: Koncert pro housle a orchestr a moll op. 53
Dmitrij Šostakovič: Symfonie č. 10 e moll op. 93

www.ceskafilharmonie.cz

TAGGED:Antonín DvořákČeská filharmonieDmitrij Dmitrijevič ŠostakovičJan MráčekPetr Altrichter
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Král vysokých cé Juan Diego Flórez slaví pětačtyřicáté narozeniny
Next Article Mladý český dirigent Jiří Rožeň mezi elitou prestižní agentury HarrisonParrott
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up