Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Smetanovo trio excelovalo na českokrumlovském festivalu
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Smetanovo trio excelovalo na českokrumlovském festivalu

Smetanovo trio sbírá za poslední dobu nesčetná ocenění. A není divu. Virtuozita jednotlivých členů tria se ve společné hře spojí v nesmírně technicky přesný a uhrančivý celek, který dokáže interpretovanou hudbu podat ohromně přesvědčivě a pozvednout ji o další level nahoru. V Maškarním sále krumlovského hradu a zámku zazněla naprostá klasika z národní hudební literatury. Sukovo mladistvé Klavírní trio c moll, Dvořákovy Dumky a Smetanovo Klavírní trio g moll, které bylo toho večera centrem všeho hudebního dění.

Průša Jan
Published: 03/08/2017
Share
4 Min Read
SHARE
Smetanovo trio Praha – MHF Český Krumlov 2. 8. 2017 (zdroj MHFČK / foto Libor Sváček)

Plně klasický program koncertu korespondoval s estetikou krumlovského festivalu i s očekáváním a požadavky posluchačů. Já jsem věnoval pozornost první skladbě, Klavírnímu triu c moll, op. 2 Josefa Suka. Je to totiž průzračná a přímá hudba, Sukova mladistvá kompozice. Čerpá z pokladnice děl Dvořáka i Smetany, a přitom je to stále nevyhraněná a originální hudba. Mladý Suk vytvořil skladbu čistou a jasnou, která plyne zcela přirozeně a přirozeně probouzí i pocity u posluchačů. Pro Smetanovo trio to byla kompozice na uvítanou, interpretovali ji bez zaváhání, hravě a možná trochu méně energicky a více líbezně. Vrchol a těžiště leželo v poslední části. Hráči (řekl bych nejraději sólisté) ji zahájili v nesmírném poklidu a pomalu ji melodicky otevírali až hudba emocionálně a radostně gradovala.

Dvořákovo Klavírní trio č. 4 e moll „Dumky“, op. 90 s sebou dnes nese dvě polohy. Jedna z nich vypovídá o díle samotném jako o skvělé kompozici autora, o uhrančivé a nesmírně zajímavé hudbě. Druhá poloha je pak polohou oblíbenosti díla. Dumky jsou snad nejpopulárnějším komorním Dvořákovým dílem a můžeme je slyšet na bezpočtu různých nahrávek s různými přístupy a zajímavými momenty hry. Je proto velmi těžké pokoušet se o originální interpretaci takového díla – a vlastně i ostatních děl, která toho večera zazněla. Snad méně hrané Sukovo Trio c moll dovoluje posluchači domýšlet si některé zajímavé momenty a vykreslovat si je ve svých barvách. Jeden z možných přístupů je právě přístup Smetanova tria. Vzít hudbu v celé své ryzí jedinečnosti, citlivě k ní přistoupit a místo různých originálních pokusů o její interpretaci využít svých technických kvalit a dokonalostí a ve stoprocentní souhře tu hudbu představit posluchači. Dumky tak byly zcela klasické, plné tance, vášně i melancholie. Za zmínku stojí hlavně druhá věta, kdy trio více zdůraznilo rozdíl mezi tichým hlavním tématem a melodicky strhujícím tématem vedlejším.

Pozici Smetanova tria potvrdila závěrečná skladba programu, Trio g moll pro housle, violoncello a klavír, op. 15 Bedřicha Smetany. Zde se projevily všechny hráčské vlastnosti tria, tedy zcela přirozená, vyrovnaná, technicky přesná, a přitom intenzivní, živá a místy dravá hra. Jiří Vodička, Jan Páleníček a Jitka Čechová tak stáli na pódiu vlastně jako sólisté, kteří se potkali a zahráli ve společném triu. Souhra, postavená na muzicírování jednotlivých hráčů, zde byla až extrémní. Ani jedno místo tak nelze označit za nepovedené a ani jednoho z členů tria není potřeba vyzdvihovat nad druhého. Moderní Smetanova kompozice tak odkryla svoje ryzí vlastnosti a Smetana byl v ten večer v centru všeho hudebního dění.

Na závěr přidaná Multikulturní suita č. 3 Romana Haase je sice moderní kompozicí, avšak jakási variace na čardáš v závěru suity značí klasickou muzikálnost tria a klasickou povahu skladby. Sukova Elegie tento názor jen potvrdila.

Hodnocení autora recenze: 90%

 

Mezinárodní hudební festival Český Krumlov 2017
Komorní koncert
Smetanovo trio
– Jitka Čechová (klavír)
– Jiří Vodička (housle)
– Jan Páleníček (violoncello)
2. srpna 2017 Maškarní sál Český Krumlov

program:
Josef Suk: Klavírní trio c moll, op. 2
Antonín Dvořák: Klavírní trio č. 4 e moll „Dumky“, op. 90
=přestávka=
Bedřich Smetana: Trio g moll pro housle, violoncello a klavír, op. 15
přídavky:
Roman Haas: Multikulturní suita č. 3
Josef Suk: Elegie, op. 23

www.festivalkrumlov.cz

TAGGED:Festival KrumlovJan PáleníčekJiří VodičkaJitka Čechová (1971)Smetanovo trio
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Symfonie jsou něčím víc. V tom se tedy Trump nemýlí
Next Article Zpola (?) zapomenuté opery: Max von Schillings
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up