Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Rozpad Sovětského svazu a nástup Putina k moci. Dvořákův Dimitrij v USA
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Rozpad Sovětského svazu a nástup Putina k moci. Dvořákův Dimitrij v USA

Jak už jsme na konci uplynulého týdne informovali, ve Spojených státech amerických minulý pátek poprvé scénicky uvedli Dvořákova Dimitrije, a to ve Fisher Center – Bard College v Annandale on Hudson na severu státu New York. Inscenace je situována do přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století, do doby pádu Sovětského svazu a příchodu Vladimira Putina k moci. Přinášíme překlad jednoho z prvních ohlasů na premiéru ze zámořského tisku.

redakce
Published: 01/08/2017
Share
4 Min Read
SHARE
Režisérka Anne Bogart přenesla děj opery z Ruska sedmnáctého století do roku 1989 – Antonín Dvořák: Dimitrij – vizuál – ilustrace Henning Wagenbreth – Fisher Center – Bard College 2017 (zdroj FB souboru)

 

Opera o krutých ruských dějinách
(The New Yorker – 31. července 2017 – Russell Platt)

Dvořákův Dimitrij v Bard SummerScape je příběhem o idealismu, intrikách a zklamané lásce, který se odehrává v těžkých časech.

Velký národ se ocitl uprostřed chaosu. Dynastie, která měla vládnout navěky, sama sebe zničila; banda uzurpátorů přijíždí z venkova a kromě ohromných ambicí oplývá podivnými způsoby a láskou k pozlátku. Autorita je nastolena, ale následuje chaos. Zní vám to povědomě?

Ne, není to Washington, D. C. Donalda Trumpa, ale Rusko v těžkých časech na začátku sedmnáctého století, kam Antonín Dvořák zasadil děj své opery Dimitrij (1882), která se hraje pět večerů za sebou (od 28. července do 6. srpna) pod taktovkou Leona Botsteina a v režii Anne Bogart v Bard SummerScape. Tento příběh o idealismu, intrikách a zklamané lásce bude hlavní operou letní sezony, jež se jinak soustřeďuje na hudební svět Chopina, který způsobil revoluci v niterné oblasti klavírní hudby, ale ke zklamání Poláků nijak nepřispěl na lyrické scéně.

Polsko hraje v Dimitrijovi důležitou úlohu: jeho šlechta neoficiálně podporuje takzvaného Lžidimitrije – prvního ze tří darebáků, kteří předstírají, že jsou nejmladším synem Ivana Hrozného – čímž mu umožní ovládnout Rusko a po nečekané smrti cara Borise Godunova získat moc. (Není pravděpodobné, že by Dvořák a jeho libretistka, Marie Červinková-Riegrová, znali Musorgského Borise Godunova, nicméně jejich dílo začíná tam, kde končí jeho příběh.) Dimitrij, stejně jako většina oper, které se Botstein rozhodl ztvárnit, navzdory proslulosti svého tvůrce nikdy nenašel skutečné místo na repertoárech. Ovšem příznivé ohlasy na novou produkci Dvořákovy nejpopulárnější opery Rusalka letos v Met by mohly publikum povzbudit k dalšímu zkoumání lyrických pokladů tohoto českého mistra.

Stejně jako Rusalka se i opera Dimitrij proslavila výraznou sopránovou árií. Ale zatímco Měsíčku na nebi hlubokém v první zmíněné opeře je sólovým výstupem, árie Mariny, Polky, která se provdala za Dimitrije spíše z mocenských důvodů než z lásky, doprovází energický chorál, kdy Poláci oslavují své vítězství v nevázaném rytmu mazurky a ruský dav dává najevo svou nespokojenost zpěvy, v nichž se odráží hudba ruské ortodoxní církve. (Návštěvníci SummerScape se jistě těší na vynikající vystoupení sboru Bard Festival Chorale.) Stejně jako vodní víla Rusalka i Dimitrij až příliš pozdě zjišťuje, jak nestálé je lidské srdce. Jeho katastrofický příběh však není pohádkou – je inspirován skutečnou tragédií lidu jedné země.

 

Bard SummerScape 2017
Antonín Dvořák:
Dimitrij
Dirigent: Leon Botstein
Režie: Anne Bogart
Scéna: David Zinn
Kostýmy: Constance Hoffman
Světelný design: Brian H. Scott
Pohybová spolupráce: Barney O’Hanlon
Masky: Jared Janas, David Bova
Jazyková spolupráce, dramaturg: Veronique Firkusny
American Symphony Orchestra
Premiéra 28. července 2017 Bard College Fisher Center Annandale on Hudson

Dimitrij – Clay Hilley
Marina – Melissa Citro
Xenia – Olga Tolkmit
Marfa – Nora Sourouzian
Jov – Peixin Chen
Shuisky – Levi Hernandez
Basmanov – Joseph Barron
Neborsky – Roosevelt Credit
Bucinsky – Thomas McCargar

www. fishercenter.bard.edu

 

Přeložila a připravila Kateřina Bodnárová

TAGGED:Antonín DvořákBard College Fisher Center Annandale on HudsonBard SummerScapeDimitrijDonald TrumpVladimir Putin
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Hudební toulky salónem Marie Josefy Saské ve Versailles
Next Article Parodie a poezie aneb Skvělý Weberův Oberon v Mnichově
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up