Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Olga Jelínková s Alešem Bártou v Kameničkách, nechyběly ani pověstné domácí koláčky
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Olga Jelínková s Alešem Bártou v Kameničkách, nechyběly ani pověstné domácí koláčky

Součástí festivalu Pardubické hudební jaro jsou i koncerty v sakrálních prostorách. Nekonají se však pouze v největších chrámech a kostelech regionu v Pardubicích či na známém poutním místě na Chlumku u Luže, hudba v podání špičkových interpretů se dostává k posluchačům i na místech vzdálených od větších měst. V malebných Kameničkách na Hlinecku, ležících na samém okraji Pardubického kraje, vlastně již ve Žďárských vrších, pořádají koncerty čtyřikrát, pětkrát do roka a pokaždé se jim podaří zaplnit zdejší kostel Nejsvětější Trojice do posledního místa. Není divu, že pardubický festival sem zamířil již potřetí. A vůbec přitom neplatí, že by tomuto podvečeru na Vysočině byla věnována v jakémkoli ohledu menší péče než akcím v tradičních centrech, možná právě naopak. Skvělou atmosféru dotvářejí i vyhlášené neodolatelné domácí koláčky, které zde místní spolupořadatelé nabízejí před koncertem i po něm. Možná detail, ale velmi milý.

Marčák Roman
Published: 30/04/2017
Share
3 Min Read
SHARE
Chrámový koncert – Pardubické hudební jaro 29. 4. 2017 (foto © Lada Kolesárová)

Návštěvníkům se tentokrát představili sopranistka Olga Jelínková a varhaník Aleš Bárta. Jejich hodinový program zahrnul období vrcholného baroka i romantismu, od tradičního Bacha až k Dvořákovi, Bizetovi a Boëllmannovi.

Moderní nástroj, zhotovený počátkem devadesátých let minulého století pražským varhanářem Jiřím Francem, rozezněl Aleš Bárta nejprve Preludiem a fugou G dur Johanna Sebastiana Bacha. Interpretova zkušenost a suverenita ovládla okamžitě prostor. Rovněž Olga Jelínková zapůsobila od první chvíle svrchovaným dojmem. Bachova árie Ich folge dir z Janových pašijí dala vyniknout jejímu vyrovnanému plnému hlasu, přesnému frázování i lehkosti nacházející se jen zdánlivě kdesi v pozadí. Velkou předností Olgy Jelínkové je vedle dokonalé techniky perfektní dikce, pěvkyni je rozumět ve všech hlasových polohách, výšky nevyjímaje. Vůbec přitom nezáleží na tom, zpívá-li německy, anglicky, latinsky či česky. Vždy jde o naprosto čistý, úchvatný a do detailu propracovaný výkon. Za opravdovou lahůdku považuji v jejím podání Alleluja z Mozartova moteta Exultate jubilate a možná ještě více si cením niterného způsobu, jakým provedla Tři duchovní písně Antonína Dvořáka.

Aleš Bárta si v Kameničkách s gustem a virtuózně zahrál své oblíbené varhanní skladby (kromě Bacha i Lisztovy Variace Weimars Volkslied či Toccatu z Boëllmannovy Gotické suity), jeho obdivuhodnou vlastností je však také pokora, jež se dostavuje v okamžicích proměn hráče sólového v doprovázejícího. Úcta k lidskému hlasu, který má v duchovních áriích a písních vzhledem k obsahu jejich textů navrch, je u tohoto varhanního mistra přímo hmatatelná, i když je posluchači dáno pouze ji pociťovat, sedí-li k interpretům, vystupujícím na kůru, obrácen zády. Tak vzornou spolupráci obou umělců jsem již dlouho nezažil a právě ona přispěla k příznivému vjemu z koncertu doslova nabitého pozitivní energií.

Hodnocení autora recenze: 90 %

 

Pardubické hudební jaro 2017
Chrámový koncert
Olga Jelínková (soprán)
Aleš Bárta (varhany)
29. dubna 2017 kostel Nejsvětější Trojice Kameničky

program:
Johann Sebastian Bach: Preludium a fuga G dur, BWV 541, pro varhany
Johann Sebastian Bach: Árie „Ich folge dir“ z Janových pašijí
Johann Sebastian Bach: Fuga sopra il Magnificat, BWV 733, pro varhany
Georg Friedrich Händel: Árie „Rejoyce“ z oratoria Mesiáš
Wolfgang Amadeus Mozart: Intráda a fuga C dur, KV 399, pro varhany
Wolfgang Amadeus Mozart: „Alleluja“ z moteta Exultate jubilate
Antonín Dvořák: Preludium D dur pro varhany
Antonín Dvořák: Fuga g moll pro varhany
Antonín Dvořák: Tři duchovní písně, op. 19b
Franz Liszt: Variace „Weimars Volkslied“ pro varhany
Franz Schubert: Ave Maria
Léon Boëllmann: Toccata (Suite Gothique, op.25) pro varhany
Georges Bizet: Agnus Dei

www.pardubickehudebnijaro.cz

TAGGED:Aleš Bártakostel Nejsvětější Trojice KameničkyOlga JelínkováPardubické hudební jaro
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Zapomenuté knižní poklady. Josef Muzika: Houslistův svět
Next Article Zemřel německý wagnerovský tenorista Endrik Wottrich, bylo mu 52 let
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up