Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: FOK připravil velikonoční koncerty
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
PR Zprávy

FOK připravil velikonoční koncerty

PR
Published: 06/04/2017
Share
4 Min Read
SHARE

Stabat mater Antonína Dvořáka – jedno z vrcholných děl světového oratorního repertoáru, emočně i hudebně nabitá skladba pro čtyři sólisty, sbor a orchestr – a Bachovský večer souboru Collegium Marianum, to je nabídka Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK pro období Velikonoc.

Kompozici Stabat mater na text středověké sekvence, jímavého obrazu truchlící Panny Marie pod křížem, začal Antonín Dvořák komponovat v únoru 1876. Za impuls ke zhudebnění bývá považováno úmrtí skladatelovy dvoudenní dcerky Josefy v srpnu 1875, roli však spíše sehrála Dvořákova varhanická funkce v kostele sv. Vojtěcha, při níž přišel do styku s duchovními skladbami starší doby i současníků a pocítil potřebu přispět k tomuto oboru vlastním dílem. Na konečné vypracování skladby, která po první pracovní fázi zůstala ležet, však měla rozhodně vliv tragédie Dvořákových v létě 1877, kdy jim během dvou měsíců zemřely další dvě děti. Dvořák kantátu dokončil v listopadu 1877.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK provede Stabat mater ve Smetanově síni Obecního domu na Zelený čtvrtek 13. dubna. Orchestr povede Jiří Malát, sólových partů se zhostí Jana Šrejma Kačírková, Václava Krejčí Housková, Tomáš Juhás a Jiří Sulženko. Spoluúčinkovat bude Pražský filharmonický sbor.

Druhý program v období Velikonoc připravil FOK v duchovním prostoru kostela sv. Šimona a Judy. Úterý 18. dubna bude patřit největšímu velikánovi barokní hudby Johannu Sebastianu Bachovi. Soubor Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové s pěvci Kristýnou Witmer, Markétou Cukrovou, Václavem Čížkem a Tomášem Králem posluchačům představí Velikonoční oratorium. Nenajdeme v něm jednotlivé „postavy“ biblického příběhu tak jako v pašijích, ani vyprávění evangelisty, chorály či skutečné drama, ale jeho ústředním tématem se stává jediná scéna: Petr, Jan a dvě Marie objevují prázdný hrob a rozjímají nad smyslem této události. Večer doplní kantáta Ježíši, jenž jsi mou duši.

13. 4. 2017 19,30 Smetanova síň Obecního domu

ANTONÍN DVOŘÁK Stabat mater op. 58

Jana ŠREJMA KAČÍRKOVÁ | soprán, Václava KREJČÍ HOUSKOVÁ | alt
Tomáš JUHÁS | tenor, Jiří SULŽENKO | bas

PRAŽSKÝ FILHARMONICKÝ SBOR
Lukáš VASILEK | sbormistr

SYMFONICKÝ ORCHESTR HL. M. PRAHY FOK
Jiří MALÁT | dirigent

Slovo dramaturga FOK:
Pašijový týden je vpravdě posvátné období liturgického roku; křesťané si připomínají poslední týden Ježíšova pozemského života, jeho smrt na kříži a vzkříšení. Tento týden začíná již v neděli a každý den má svou barvu a význam: Květná neděle, Modré pondělí, Šedivé úterý, Škaredá středa, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota a konečně Velikonoční neděle. Zcela výjimečný z hlediska zvukového je čtvrtek – má se při něm lkát a naposledy mohou hrát varhany. Oboje naplní Dvořákovo Stabat mater ve Smetanově síni vrchovatě a bude vaším společníkem při velikonočním usebrání.

18. 4. 2017 19,30 Kostel sv. Šimona a Judy

JOHANN SEBASTIAN BACH
Velikonoční oratorium BWV 249
Jesu, der du meine Seele, chorálová kantáta BWV 78

Kristen WITMER | soprán, Markéta CUKROVÁ | alt
Václav ČÍŽEK | tenor, Tomáš KRÁL | bas

COLLEGIUM MARIANUM
Jana SEMERÁDOVÁ | umělecká vedoucí

Slovo dramaturga FOK:
Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století. Jeho umělecká vedoucí Jana Semerádová je výraznou osobností, jejíž strhující a svébytná muzikalita formuje tvář souboru, který je svými interpretačními a dramaturgickými počiny nezaměnitelnou stálicí na pražském barokním nebi. Tentokrát se společně zaměří na jedno z nejvýraznějších děl barokního velikána Johanna Sebastiana Bacha, Velikonoční oratorium. Nenajdeme v něm jednotlivé „postavy“ biblického příběhu tak jako v pašijích, ani vyprávění evangelisty, chorály či skutečné drama, ale jeho ústředním tématem se stává jediná scéna: Petr, Jan a dvě Marie objevují prázdný hrob a rozjímají nad smyslem této události.

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Lištička! Příhody lišky Bystroušky v Bruselu
Next Article V Českém Krumlově vystoupí Angela Gheorghiu s Ramónem Vargasem, Javier Perianes, Mischa Maisky, Julian Rachlin a další
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up