Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Reportáž z festivalu Bazaar 2017, letos s podtitulem „Víc než národ“
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Tanec

Reportáž z festivalu Bazaar 2017, letos s podtitulem „Víc než národ“

Taneční a divadelní festival Bazaar nabídl během víkendu od 17. do 19. března 2017 letos již potřetí přehlídku nezávislé divadelní a taneční tvorby ze střední, východní a jižní Evropy. U zrodu festivalu Bazaar stojí Ewan McLaren, ředitel divadla Alfred ve dvoře a zároveň produkce Motus z.s., která letos oslavuje patnáct let svojí existence. Jejím hlavním posláním je propagace lokálních i mezinárodních projektů, umožňuje šířit a inscenovat autorskou tvorbu mladým nezávislým umělcům.

Benoniová Marcela
Published: 23/03/2017
Share
10 Min Read
SHARE
Festival Bazaar 2017 – vizuál (zdroj alfredvedvore.cz)

V pátek 17. března 2017 byl festival zahájen prezentací práce rakouské choreografky Silke Grabinger s její skupinou mladých tanečníků SILK Fluegge. Program Disastrous byl koncipován jako krátké výňatky z inscenací, na nichž mohla choreografka ilustrovat různé přístupy k tvorbě. Jednotlivé fyzicky náročné taneční ukázky ze svého repertoáru sama uváděla komentářem. Silke Grabinger vychází ze současného tance a street dance či urban arts. Její práce je přesvědčivá, technicky propracovaná a evidentně motivuje tanečníky nejen k fyzicky náročným výkonům, ale i k silnému expresivnímu vyjádření. K připravovanému projektu Disastrous hledá i teenagery z České republiky.

Silke Grabinger: Disastrous – SILK Fluegge (zdroj festival Bazaar 2017)


Matky z oceli – naříkání bez konce

Agata Siniarska a Mădălina Dan v loňském ročníku předvedly části z připravovaného projektu. V tehdejší ukázce byly však přesvědčivější než v současné produkci.

Inscenace Matky z oceli zkoumá a rozkrývá mechanismy spojené s veřejnými a soukromými projevy emocí. Performerky představují na obrazovkách dvě entity z blízké budoucnosti, dva subjekty s umělou emocionalitou (Omnipresence a Fembot A.E.) – možná pro nás Čechy takové „čapkovsky“ předvídavé téma… V zármutku nad fiktivní ztrátou identity polského a rumunského státu vyznívá jejich marné lamento a truchlení uměle a chvílemi jednotvárně, až hloupě. Tanec či taneční vyjádření nemá vůbec prostor. Svůj projev eliminují na výdechové, hlasové a plačtivé naříkání bez konce. Mezitím vyvěšují plakátky, jména a hesla z nedávné i dávné minulosti jako jakousi politickou agitku. Škoda, že obě hezké a zajímavé ženy se nechtějí více vyjadřovat tancem, i když je patrné, že za sebou mají velké zkušenosti. Tanec či pohybový projev zřejmě nepotřebují k svému „hekání“.

Mădălina Dan, Agata Siniarska: Matky z oceli (zdroj festival Bazaar 2017 / foto Jakub Wittchen pro Art Stations Foundation)

Divadelní inscenace Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně! režiséra Olivera Frljiće a zajímavého slovinského avantgardního souboru Mladinsko (byla oficiálním zahájením festivalu) byla očekávána se zvědavostí. Politicky ostře vymezený režisér, ale i choreograf Oliver Frljić, kterému údajně v Polsku hrozí soudní žaloby za nedávnou varšavskou premiéru inscenace Klątwa (Prokletí), uvedl svou drsnější práci ve Studiu Hrdinů o rozpadu Jugoslávie a vzestupu nacionalismu, s čímž – nejen inscenace – bojuje dodnes.

Oliver Frljić: Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně! – Mladinsko Theatre (zdroj festival Bazaar 2017 / foto Nada Zgank)


Sobotní maratón plný mladé tvorby

Sobotní festivalový maratón nových tvůrců, pořádaný ve Studiu ALTA, byl přehlídkou tanečních a pohybových děl různé mezinárodní provenience, která jsou ve stavu zrodu, v určité fázi vývoje. Myslím si, že ze všech předvedených čiší velká energie a tvůrčí potence. I po loňské přehlídce je to téměř to nejzajímavější – sledovat kudy a kam se mladí umělci posouvají. Jako by šlo o „tvoření v přímém přenosu“.

Snad nejslibněji vyzněla ukázka Markéty Jandové a Jitky Tůmové z pražské HAMU a skvělého hudebníka, akordeonisty Aliaksandra Yasinskiho z připravovaného projektu Ve jménu KAR. Téma ovšem není zrovna moc veselé, ale je pravdivé a intenzivní. Z knihy Vyhoštěná smrt Jiřiny Šiklové si choreografka vytahuje situace, které se dotýkají odchodu člověka, umírání a smrti i stavu po ní. Je patrné, že na inscenaci pracují profesionálové.

Sobotní Bazaar 2017 – Markéta Jandová: Ve jménu KAR (zdroj festival Bazaar 2017)

Určitě šťastnou kartu vytáhla Sára Arnstein v konkrétní ukázce Keep Calm (skupina Ufftenživot). Pod připravovaným projektem jsou podepsaní dramaturgyně Marta Ljubková a interpreti Ivo Sedláček, Jiří Šimek, Marie Gourdain a Marianna Slováková. Chtějí zkoumat původ Homo sapiens sapiens určitou optikou kulturní reality současnosti a dnešních dnů.

Sobotní Bazaar 2017: Keep Calm – koláž – Ufftenživot (zdroj festival Bazaar 2017)

Velmi intenzivně zaujal „work in progress“ Stereopresence Cristiny Maldonado. Režisérka využívá reálné jevištní situace s projekčními plátny. Filmové sekvence reagují přesně na danou jevištní situaci. Konkrétní jednání na filmové smyčce se shoduje a doplňuje s jevištní situací, kdy například žena sedící u stolu je doslovně rozdělena – nohy má pod stolem, ale její tělo vidíme na plátně. Sice to není nová technika přenosu informací a inscenování pomocí videa, filmu, přesto se naskýtá humorná souhra různých komponentů – pohybu, dramatické situace a filmu – a určitě se kompozice blíží k povedenému závěru.

Sobotní Bazaar 2017 – Cristina Maldonado: Stereopresence (zdroj festival Bazaar 2017)

Trojice tanečníků Marta Bichiaso, Zdenka Brungot Svíteková a Sylvain Sicaud pouze ve spodním prádle objevuje určitou oscilaci a rituály spojené s přírodními živly ve svém fragmentu Hazard Zone. Pohybově zkoumají vibrace v prostoru i mezi sebou, komunikují bez doteku i pomocí jemné partneřiny.

Sobotní Bazaar 2017 – Marta Bichisao, Zdenka Brungot Svíteková a Sylvain Sicaud: Hazard Zone (zdroj festival Bazaar 2017)

V závěru sobotního klání se představili hosté z LOFFTu – Theater a Kulturstiftung des Freistaates Sachsen. Performeři se vítají s celou skupinou diváků, kteří se stávají spoluúčastníky jakési fiktivní demonstrace a zároveň jsou informováni o historii a možném vzniku Sionisticko-socialistické republiky Uganda.

Sobotní Bazaar 2017 – Sionisticko-socialistická republika Uganda: stát věcí budoucích (Založení ambasády v Praze) (zdroj festival Bazaar 2017 / foto Susann Jehnichen)

Poslední ukázkou (A dance is a dance is a dance) a dá se říci improvizací bylo setkání Agaty Siniarske a Xenie Taniko Dwertmann. Siniarska, podobně jako v Matkách z oceli, používá stejný pohybový slovník a expresivní vyjádření se zdá chvílemi přehnané.

Třídenní festival Bazaar skončil. Po dvou předchozích ročnících je patrný vzestup nejen v organizaci, ale i v dramaturgii a v kvalitě uvedených prezentací a děl takzvaných work in progress. Nezbývá než se těšit, jakým tématem organizátoři sjednotí jeho další vydání v příštím roce. Nepochybně to bude opět téma kontroverzní.


3. ročník festivalu Bazaar
17. – 19. března 2017
Divadlo Alfred ve dvoře, Studio ALTA, Studio Hrdinů Praha

Disastrous
Choreografie: Silke Grabinger
SILK Fluegge
Psáno z představení 17. března 2017 Studio ALTA Praha

***

Matky z oceli
Koncept a performance: Mădălina Dan, Agata Siniarska
Dramaturgická asistence: Mila Pavicevic, Siegmar Zacharias
Zvuk, video, grafický design: Diego Agulló
Produkce: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
(koprodukce Konfrontacje Teatralne, Lublin / Fabrik Potsdam / Motus, produkce divadla Alfred ve dvoře)
Premiéra 8. října 2016 Poznaň
(psáno z reprízy 17. 3. 2017 Alfred ve dvoře Praha)

***

Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně!
Režie: Oliver Frljić
Text: vznikl na základě improvizací herců
Scénografie, kostýmy, výběr hudby: Oliver Frljić
Asistent režie, choreografie: Matjaž Farič
Zvukový design: Silvo Zupančič
Světelný design: Oliver Frljić, Tomaž Štrucl
Světelný design (zájezdy): David Cvelbar
Stage manager: Urša Červ
Produkce: Mladinsko Theatre
Dramaturgie: Borut Šeparović, Tomaž Toporišič
Psáno z představení 17. března 2017 Studio Hrdinů Praha

Hrají – Primož Bezjak, Olga Grad, Uroš Kaurin / Blaž Šef, Boris Kos, Uroš Maček, Draga Potočnjak, Matej Recer, Dario Varga, Matija Vastl, Romana Šalehar (přítomna v nepřítomnosti)
***

Sobotní bazar
18. března 2017 Studio ALTA Praha

1. část 14 – 18 hodin
Hazard Zone
(work in progres)
Choreografie: Marta Bichisao, Zdenka Brungot Svíteková a Sylvain Sicaud

Keep Calm
(work in progres)
Autorský tým: Sára Arnstein, Jiří Šimek, Marianna Slováková, Štěpán Hejzlar, Ivo Sedláček, Marta Ljubková, Marie Gourdain
(koprodukce Divadlo Na Cucky / Studio ALTA / Industra Stage / Kredance / Cooltour)

Stereopresence
(work in progres)
Koncept, video art: Cristina Maldonado
Dramaturgie: Sodja Zupanc Lotker
Světelný design and média: Vladimír Burian
Produkce: JEDEFRAU.ORG, Stereopresence z. s.
Asistentka produkce: Isabela Juchniewicz
Technická podpora: Isabel Vizcaíno
Performance – Cristina Maldonado, Sodja Zupanc Lotker

2. část 18.30 – 22 hodin
Ve jménu KAR
Námět: Markéta Jandová
Choreografie a interpretace: Markéta Jandová a Jitka Tůmová
Hudba: Aliaksandr Yasinski

Sionisticko-socialistická republika Uganda: stát věcí budoucích (Založení ambasády v Praze)
Choreografie: Tami Leibovits, Dror Liberman
friendly fire

A dance is a dance is a dance
(work in progres)
Koncept a performance: Xenia Taniko Dwertmann, Agata Siniarska

www.altart.cz
www.alfredvedvore.cz
www.studiohrdinu.cz

TAGGED:Agata SiniarskaAlfred ve dvořeAliaksandr YasinskiBazaar FestivalCristina MaldonadoJitka TůmováMădălina DanMarkéta Vajdová (Jandová)Marta BichiasoOliver FrljićSára ArnsteinSlovensko mladinsko gledališčeStudio AltaStudio Hrdinů PrahaSylvain SicaudUfftenživotXenia Taniko DwertmannZdenka Brungot Svíteková
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Eduard Šístek: mladý violoncellista v Sukově síni
Next Article Ve znamení krásy smrti a půvabu života. Manfred Honeck a Christiane Karg s Českou filharmonií
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up