Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Johann Adolph Hasse, Piramo e Tisbe koncertantně v Divadle na Vídeňce
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Johann Adolph Hasse, Piramo e Tisbe koncertantně v Divadle na Vídeňce

Johann Adolph Hasse (1699–1783) vytvořil šedesátku jevištních děl ve stylu opera seria, z toho řadu v několika verzích, dále serenaty a intermezza a nespočet orchestrálních skladeb, oratoria a další duchovní skladby, byl vážený a respektovaný, mladší skladatelé se od něj učili přímo (Haydn, Mozart) i nepřímo. Intermezzo tragico ve dvou dějstvích Piramo e Tisbe z roku 1768 je jeho předposledním hudebně-dramatickým dílem a sám je považoval za jedno ze svých nejlepších. Přitom se jednalo o příležitostnou práci. Když po smrti sasko-polského krále Augusta III. přišel Hasse o místo dvorního kapelníka u drážďanského dvora, trávil následující desetiletí převážně ve Vídni – jako učitel hudby na císařském dvoře a také komponoval na dvorní zakázky. Objednávka na intermezzo tragico Piramo e Tisbe však vzešla od jakési francouzské šlechtičny, jejíž totožnost je dodnes neznámá, a provedení díla s pouhými třemi vokálními party se odehrálo v soukromém rámci. Libretistou byl dvorní básník Marco Coltellini, který v představení zpíval Tisbina otce, partu Tisbe se ujala sama objednavatelka a Pirama jakási její přítelkyně – víc známo není.

Reittererová Vlasta
Published: 03/03/2017
Share
4 Min Read
SHARE
Johann Adolph Hasse – malba Balthasar Denner (zdroj commons.wikimedia.org)

Při kompozici musel Hasse brát zřetel na schopnosti neprofesionálních účinkujících, pro něž bylo dílo určeno. O objednavatelce se v dopise benátskému příteli, skladateli a filozofovi Giammaria Ortesovi vyjádřil, že „o hudbě nemá ponětí“, nemá velký hlas, ale umí s ním slušně zacházet a Tisbe zpívá výtečně. Podobně psal i o představitelce Pirama a svěřuje se, že ho stálo mnoho úsilí, než s nimi role nacvičil. Revidované dílo pak uvedl Hasse roku 1770 – s týmiž představiteli – několikrát v císařské letní rezidenci v Laxenburgu, pravděpodobně doplněné o dvě baletní scény na hudbu jiného skladatele. A v dopise Ortesovi (jejich Lettere z let 1760–1783 jsou vydány) se chlubí, že ještě žádné jeho dílo nebylo za přítomnosti panovnického dvora přijato tak příznivě a vyslechnuto tak pozorně.

O popularitě díla svědčí, že se zachovalo ve dvacítce opisů, úplných i fragmentárních – jeden je také zachován v Zámecké knihovně v Českém Krumlově. Zásluhu na oblibě má už sám námět. Příběhy zmařených životů milenců, kterým rodiče brání, dojímají dodnes, a zvláště když – podobně jako v Shakespearově Romeovi a Julii – způsobí tragédii vlastně omyl, náhoda. Působivé Ovidiovo vyprávění o tajných schůzkách zamilovaných, kteří se mohli domlouvat pouze skulinou ve zdi dělící oba domy, Coltellini pozměnil v tom smyslu, že Pirama nechal vyhloubit tajnou chodbu, aby se ke své milé mohl dostat, a připojil postavu otce (Padre), který – když v závěru shledá, kam jeho neústupnost vedla – se rovněž probodne. V závěru tedy zůstanou na jevišti tři mrtví, už žádné „lieto fine“. V hudbě uplatňuje Hasse většinou doprovázené recitativy, přechody k áriím jsou plynulé, v instrumentálním doprovodu využívá nenápadnou ilustraci (například chůze lva, Tisbin strach). Hassemu se opravdu podařilo vytvořit malé „hudební drama“.

Theater an der Wien (zdroj theater-wien.at / foto © Peter M. Mayr)

Divadlo na Vídeňce uvádí díla barokního období v koncertantní řadě sezony. Ze tří představitelů mne osobně kupodivu nejméně přesvědčila představitelka Tisbe Désirée Rancatore. V jejím životopise stojí, že má v repertoáru role jako Olympii v Hoffmannových povídkách, Donizettiho Lucii a Violettu; v poslední době však přechází od koloraturního sopránu k lyrickému, a snad proto překvapily občas nevyrovnané rejstříky a tremolo. Mohlo to být také důsledkem (neohlášené) indispozice, spíše ale jen nezkušenosti s hudbou tohoto stylového období – ve druhé půli večera nabyla zpěvačka větší jistoty. Padre má poměrně malou úlohu, ale také Emanuele D’Aguanno (jinak představitel Mozartova Ferranda, Dona Ottavia, dále Nemorina, Tenora v Rosenkavalieru) se zřejmě dosud s interpretací vokálních linií Hasseho technicky úplně nevyrovnal. Jedinečný výkon podala ovšem Vivica Genaux jako Piramo, která roli nejen odzpívala, ale i v rámci pouhého koncertantního provedení jí dodala dramatickou působivost. Rozhodující je ovšem celkový dojem a o ten se postaral výtečně sehraný orchestr Europa Galante, který od prvních houslí řídil Fabio Biondi.


Hodnocení autorky recenze: 80%

 

Johann Adolph Hasse:
Piramo e Tisbe
(koncertní provedení)
Hudební nastudování a dirigent: Fabio Biondi
Europa Galante
28. února 2017 Theater an der Wien Vídeň

Piramo – Vivica Genaux
Tisbe – Désirée Rancatore
Der Vater Tisbes – Emanuele D’Aguanno

www.theater-wien.at

TAGGED:Désirée RancatoreEmanuele D'AguannoEuropa GalanteFabio BiondiJohann Adolf HasseTheater an der WienVivica Genaux
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Uznání přišlo až časem. Čajkovského Labutí jezero se poprvé hrálo před 140 lety
Next Article Zemřel taneční odborník Vladimír Vašut, spolupracovník Pavla Šmoka a jeden z otců Pražského komorního baletu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up